Gå til innhold

Hva er forskjellen mellom 80 og 90 coupe ?

Ranger emnet


acoupe

Anbefalte innlegg

Heisann !

Jeg sitt nå å på utkikk etter en 89-92 mod audi coupe,

men det er en ting jeg alltid har lurt på !

 

Hva er forskjellen mellom Audi 80 og 90 coupe ? det er altså fra 89 mod og oppover.

 

Jeg har prøvd å se forskjellen, men har aldri lykkes, så da tenkte jeg at dere som har en sånn audi, eller vet mye om audi, kanskje hadde svaret.

 

 

mvh

stian furuseth

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen forskjell på 80 og 90 coupe. Bilen heter Audi Coupe, og så hender det at folk slenger på en 80 eller 90, på samme måte med de første GT'ene(81-84), som ofte ble kalt 80 coupe og 80 Coupe GT, men heter egentlig bare Audi Coupe, men det mest brukte er Audi GT Coupe. Fra 85 fikk coupe like fangere som 90. Antar at det er derfor de ofte blir kalt Audi 90 Coupe, for å beskrive hva slags bil det er snakk om for utenfoprstående.

 

M.a.o, bilen har alltid het og vil alltid hete Audi Coupe, respektive Coupe GT og GT. 80 og 90 er betegnelser man kan se bort fra. Audi 100 coupe derimot er en klassiker fra 70-tallet.

 

At bilen er en påkostet modell av 80 i bunn og grunn, er til dels riktig. I Tyskland fikk man Coupe GT (81-88) helt ned til knappe 70 hester, disse var ofte utstyrt like enkelt som en basis 80, men med annet karosseri.

 

mvh

The Boss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi Coupe fra 89 er levert med 4'er, 5'er og 6'er. 80 og 90 har ingen betydning for motoren. Men for sedan brukes 90 som betegnelse på den påkostede 80, det er derfra noen har tatt at bilen heter audi 90 coupe. Noen "påkostet" utgave av coupe finnes ikke, med unntak av S2.

 

Audi Coupe ser foresten lik ut fra 8/89- slutten av 91, da de fikk en facelift (modell 92), med nyere panser og ny fanger (større luftinntak bl.a.) Fra modell 92 ble den som nevnt levert med 6'er (2,6 og 2,8).

 

mvh

The Boss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, men da begynner jeg å forstå litt !

Men er det 5`er i års.mod 89 og 90 ?

Og hva med de som det er skinnseter, aircondition osv. i.

Er dette utstyr andre eiere kan ha betalt ekstra for å få satt i ? eller er det visse modeller som har litt ekstra med utstyr ?

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sutarts

okey, men da begynner jeg å forstå litt !

Men er det 5`er i års.mod 89 og 90 ?

Og hva med de som det er skinnseter, aircondition osv. i.

Er dette utstyr andre eiere kan ha betalt ekstra for å få satt i ? eller er det visse modeller som har litt ekstra med utstyr ?

 

5'er er levert i alle audi coupe fra og med 8.80, da de første kom. dvs at også 89 og 90 modellene har femmer. Har selv en 88/89 med 2,3 motor. Vanligvis står det i en NG-motor i disse, dvs 2309ccm og 133hk/98kw. Men de første modellene med "nytt" karosseri ble også levert med KV-motor (2226ccm og 136hk/100kw) og NF-motor(som jeg har)(2309ccm og 100kw/136hk). NF-motoren kom første gang i 1985 i Audi 100. Jeg tror min har byttet motor, så det er mulig det sto en NG-motor der i utgangspunktet. Stempelet på servopumpa sier at den ble laget i 8/1986, men det kan jo selvfølgelig hende at denne (dvs samme pumpa) ble brukt også på NF av nyere dato. Så min motor kan være den original og servopumpa byttet, ellers så er hele motor med pumpe byttet (dvs hentet fra en 100 typ44 fra 1986).

 

Jeg prøvde en coupe quattro 1991-modell, denne har NG-motor, og jeg må si at min NF-motor har en mye finere karakteristikk, med bedre drag over hele registeret. Jeg har kalkulert ut at med min motor så skal det være mulig å nå 240-250 på nåla (i forhold til turtall på 5.gir)(dette er jo teori selvfølgelig), men jeg passerte 200 en gang i høst her og da var det fortsatt et fint drag på bilen. Vektforskjellen er bare 80kg med og uten quattro, og på vinterføre forventer man jo noe ekstra av quattro vis a vis fwd, men må si jeg ble positivt overrasket når jeg sammenlignet :)

 

NF-motoren og KV er forresten ikke nevnt som motor til Coupe typ89 på etka, deledatabasen til audi.

 

Skinnseter og ac er ekstrautstyr og kunne leveres som ekstrautstyr. Akkurat slik du kan velge skinn o.l. i dagens biler. Mulig 6'erne kom standard med ac, men dette kan jeg ikke si for bombastisk.

 

Ble kanskje litt uklart dette, men du får si fra om jeg skal presisere nærmere...begynner å bli sent nå så orda stokker seg kanskje litt for en som har vært våken i 21 timer... :)

 

mvh

 

eivind windspoll

The Boss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi 90 Coupe: http://pics.autodb.no/362/362677-bilde1-photo8001.jpg

 

Audi 80 Coupe: http://pics.autodb.no/363//363246-bilde1-coupe4.jpg

 

 

Se forskjell på fronten. Som jeg sa, så har 80'en en "billigfront" i mine øyne, prikk lik Audi 80 B3 fronten. Mens 90'en har en front som ligner Audi 80 B4 og Audi 90 sedan.

 

 

Edit; det bildet jeg først hadde av "90 coupe" hadde jo s2-front. bytter ut bildet.

-93 Audi 80 2.0E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by benredik

Audi 90 Coupe: http://pics.autodb.no/365//365593-bilde1-cimg0025.jpg

 

Audi 80 Coupe: http://pics.autodb.no/363//363246-bilde1-coupe4.jpg

 

 

Se forskjell på fronten. Som jeg sa, så har 80'en en "billigfront" i mine øyne, prikk lik Audi 80 B3 fronten. Mens 90'en har en front som ligner Audi 80 B4 og Audi 90 sedan.

 

Det er jo samme bilen, Audi Coupe. Med facelift.

 

Det er ikke noen Audi 80 Coupe og en Audi 90 Coupe, begge er Audi Coupe'r!

 

Den panser typen der med grill i kom på Audi S2 først, også i slutten av 91 fikk de vanlige Audi Coupe'ne dette panseret og en ny frontfanger. Dette er en FACELIFT, ikke en annen bilmodell!

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

 

Det er jo samme bilen, Audi Coupe. Med facelift.

 

Det er ikke noen Audi 80 Coupe og en Audi 90 Coupe, begge er Audi Coupe'r!

 

Den panser typen der med grill i kom på Audi S2 først, også i slutten av 91 fikk de vanlige Audi Coupe'ne dette panseret og en ny frontfanger. Dette er en FACELIFT, ikke en annen bilmodell!

 

hmm. veldig mange med "facelift" da?

Kom dette fra fabrikk?

-93 Audi 80 2.0E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by benredik

 

hmm. veldig mange med "facelift" da?

Kom dette fra fabrikk?

 

Ja, det kom fra fabrikk!

 

Veldig mange med facelift?

 

Alle Audi Coupe'er fikk nytt panser og ny frontfanger i slutten av 91. Det skjedde sikkert med andre Audi modeller også. Det har jeg ikke oversikt over, jeg vet bare når det kom på Coupe osv.

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

 

Ja, det kom fra fabrikk!

 

Veldig mange med facelift?

 

Alle Audi Coupe'er fikk nytt panser og ny frontfanger i slutten av 91. Det skjedde sikkert med andre Audi modeller også. Det har jeg ikke oversikt over, jeg vet bare når det kom på Coupe osv.

 

Sikker på at du ikke mener Audi 80 sedan?

 

Dem fikk jo ny front og panser ++ i 91/92.

 

Og, den ene coupeen jeg posta bilde av var fra 89 ell no. Sett mange couper fra før 91 med sånn front hvertfall.

-93 Audi 80 2.0E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by benredik

 

Sikker på at du ikke mener Audi 80 sedan?

 

Dem fikk jo ny front og panser ++ i 91/92.

 

Og, den ene coupeen jeg posta bilde av var fra 89 ell no. Sett mange couper fra før 91 med sånn front hvertfall.

 

Akkurat. Audi 80 fikk nytt panser med grill i, i årsskiftet 91/92. Samme med Audi Coupe..

 

Så Coupe'r fra før 91/92 har dette panseret..

 

363246-bilde1-coupe4.jpg

 

Og Audi Coupe'r fra etter 91/92 har dette panseret.

 

362677-bilde1-photo8001.jpg

 

 

Samme bilen, bare Facelift i årsskiftet 91/92. Faceliften var altså nytt panser med innebygd grill (som på S2) og ny fanger.

 

Poenget mitt er at det er fortsatt samme bil.. Bare med litt endring på utseende. Begge er Audi Coupe. Ikke Audi Coupe 80 eller Audi Coupe 90! Forstår du?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår