londonwest Skrevet Januar 26, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2010 Hei dere Jeg har kjørt i vinter på ekstremt mye saltede veier, og jeg mener det ikke er noen vits i å understellesbehandle nu, siden jeg ikke gjorde det på slutten av sommeren. Hva er lurt; og hva er best kvalitet? Det sies så utrolig mye forskjellige hva gjelder dette tema? Naf sier yes, til å understellsbehandle, enkelte bilforhandlere sider nei. Skal det borres hull her og der og spøyte inn olje eller hva det nu er som brukes??? Thanks ed Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Januar 26, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2010 Er det ikkje vits å understellbehandle no! Er det bedre at bilen ruster?? (er satt litt på spissen. Eg skal understellsbehandla bilen min til sommaren) Er like greit å få bilen understellsbehandla fortast muligt. Kva som er best, er nok avhengigt av ein del faktorer. Som f.eks. kva slags bil du har, blir bilen køyrt på salt, er det rust på bilen osv Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Januar 26, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2010 Beste tiden å understellsbehandle på må vel være når bilen er så tørr som mulig vil jeg tro. Men de seriøse vasker jo også så har kasnkje ikke allverdens å si. Skal man behendle med olje er det greit å gjøre det når det er skikkelig tørt ute, så man kan få støvet opp nder der. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grandisjohn Skrevet Januar 26, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2010 Velg i hvertfall et tectyl verksted med godt rykte. Her er det nemlig store forskjeller ute å går på hvor pertentlige de er. Åsså bør du be om en LM behandling. Det vil si at de borrer hull til alle hulrom og sprøyter inn tectyl. En slik type understellsbehandling lydisolerer bilen hørbart bedre også. Skal ikke være noe i veien for å behandle bilen nå. Den skal uansett reingjøres grundig og tørkes under på verkstedet før behandlingen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig73CamaroZ28 Skrevet Januar 27, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2010 Jeg funderer selv på akkurat det samme egentlig, problemet mitt er at jeg ikke stoler på et eneste verksted til å gjøre jobben bra nok for meg! Så jeg syns det er et skikkelig vanskelig valg å ta! Det koster 3-4tusen for å få utført noe som KAN bli bra, hvis de gjør jobben sin.. Hvis de slurver kan jeg like gjerne kaste 4 tusen ut vinduet i fart liksom.. På akkurat dette området skulle jeg ønske det fantes en markedsundersøkelse på hvem som gjør best jobb her i landet.. Og hvem man absolutt bør styre unna! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndreasK Skrevet Januar 27, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2010 Er det ikke bedre å gjøre slikt selv? Vask bilen grundig med rødsprit og kost/svamp under. Deretter ha på linolje. Ikke akkurat verdens vanskeligste jobb. Men bør være tørt og varmt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jahov Skrevet Februar 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2010 Når det gjelder understellsbehandling er det best å få dette gjordt så tidlig som mulig, FØR det begynner og ruste. Og det gjør det i dette salthelvete vi kjører i. Endel bilforhandlere selger jo "verdens beste bil", som ikke ruster, og sier jo derfor at det ikke er nødvendig med ytterligere antirustbehandling av "deres" biler. Dette erv en farlig sovepute, for ALLE biler ruster (kanskje med unntak av Audi A8). En seriøs behandling gjøres av fagfolk som har utstyr for slikt. NAF (Norsk antirustforening) er Norges desidert største kjede for slikt. Finn ditt nermeste verksted her: http://www.norskantirustforening.no Dette er seriøse folk som vet hva de driver med. Det er endel som sverger til behandling med olje, det er vel greit nok på en bil som allerede er godt anngrepet og som ikke forventes å ha så lenge igjen. Husk at olje tærer på allt av gummi under bilen... Men en bil som skal leve i mange år fortjener en seriøs beskyttelse. Det ble lenger oppe her nevnt LM-metoden. (Det heter forøvrig ML) Denne metode blir benyttet av alle seriøse verksteder og benytter et tynnt pentrerende stoff innvendig i alle hulrom sammt under hele bilen. Dette "kryper" inn i falser og skjøter og gir en førsteklasses beskyttelse. Undersiden av bilen blir deretter sprøytet med et tykkt beskyttende slitebelegg. Bilen blir selvfølgelig vasket helt ren under først. En slik komplett behandling kan sikkert koste 3-4-5tusen men er rimeligere enn sannblåsing og sveising. Noe og tenke hvis bilen skal leve lenge. Mvh. Jan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BlueChamp Skrevet Februar 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2010 Bare å understells behandle nå. Kommer an på om du har mye rust og sånn og da, men skader hvertfall ikke. Tror ikke jeg skal gjøre det før våren/sommeren selv, for da saltes det ikke mer, men ingenting i veien å gjøre det året rundt. Kan være smart med sandblåsning og zink-grunning og. Eneste bilene som ikke ruster er Audi! Som Jahov sier. De trenger du vel neppe behandle for rust før de er 10+ år gamle Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jahov Skrevet Februar 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2010 Eneste bilene som ikke ruster er Audi! Som Jahov sier. De trenger du vel neppe behandle for rust før de er 10+ år gamle Opps. Huff-huff. Veldig skummel tanke det der. I Autofil kunne vi rett før jul jo lese om en 4mnd. gammel Avensis de hadde funnet rust på. Det var kanskje ekstremt, men de fleste to-tre år gamle biler kan du finne rust på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BlueChamp Skrevet Februar 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2010 Eneste bilene som ikke ruster er Audi! Som Jahov sier. De trenger du vel neppe behandle for rust før de er 10+ år gamle Opps. Huff-huff. Veldig skummel tanke det der. I Autofil kunne vi rett før jul jo lese om en 4mnd. gammel Avensis de hadde funnet rust på. Det var kanskje ekstremt, men de fleste to-tre år gamle biler kan du finne rust på. Nja, 4 mnd... Kan jo ikke sammenligne en toyota med tyske biler heller da. Og Audi er den eneste bilen som får "godkjent" av rustbehandlere, siden disse (nesten) ikke ruster. Dette fordi de har brukt TID og PENGER til å beskytte hele karosseriet godt ved fabrikken, mens alle andre bilmerker ikke forandret beskyttelse på karosseriet på over 15 år. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BlueChamp Skrevet Februar 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2010 Nja, 4 mnd... Kan jo ikke sammenligne en toyota med tyske biler heller da. Og Audi er den eneste bilen som får "godkjent" av rustbehandlere, siden disse (nesten) ikke ruster. Dette fordi de har brukt TID og PENGER til å beskytte hele karosseriet godt ved fabrikken, mens alle andre bilmerker ikke forandret beskyttelse på karosseriet på over 15 år. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo850 Skrevet Februar 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2010 Bilen blir uansett grundig rengjort og tørket før behandling, så har lite å si når på året du bestemmer deg for behandling. På Tectyl.no finner du ditt nærmeste verksted som bruker de annerkjente produktene fra Tectyl Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Javel Skrevet August 2, 2017 Rapporter Share Skrevet August 2, 2017 Noen tanker rundt det med understellsbehandling. Har hatt 3 biler før, som ble behandlet med tectyl og Tuff kote dinol. Erfaringen var dårlig, for det ble rust ganske fort under på sidene likevel. med den forrige VW jeg hadde, spurte jeg karosserifolk på merkeverksted hva de mente. De frarådet noen behandling, og forklarte det med at det hadde lettere for å ligge noe å tære bak stoffet, som gjorde at det i fleste tilfeller bare gjorde ondt verre. Syns det kunne samsvare med hva jeg så på de forrige bilene. Bilene var laget sånn fra fabrikkens side, at de skulle holde livet ut ble det sagt. Hvis man absolutt skulle behandle, burde det være "voksbasert" understellsbehandling. Det har jeg ikke sett noe sted, og vet ikke mer om. Men den bilen holdt hvertfall lengst, men fikk etter 15 år rust i kanaler og bremserør framme. Om eventuell behandling hadde forhindret det, vet jeg ikke. Så jeg må si jeg er noe i villrede hva jeg skal gjøre neste gang. Om det er verd utgiftene å gå for det, eller best å bare la være. Det sies og skrives så mye forskjellig.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.