Når det gjelder understellsbehandling er det best å få dette gjordt så tidlig som mulig, FØR det begynner og ruste. Og det gjør det i dette salthelvete vi kjører i. Endel bilforhandlere selger jo "verdens beste bil", som ikke ruster, og sier jo derfor at det ikke er nødvendig med ytterligere antirustbehandling av "deres" biler. Dette erv en farlig sovepute, for ALLE biler ruster (kanskje med unntak av Audi A8).
En seriøs behandling gjøres av fagfolk som har utstyr for slikt. NAF (Norsk antirustforening) er Norges desidert største kjede for slikt. Finn ditt nermeste verksted her: http://www.norskantirustforening.no
Dette er seriøse folk som vet hva de driver med.
Det er endel som sverger til behandling med olje,
det er vel greit nok på en bil som allerede er godt anngrepet og
som ikke forventes å ha så lenge igjen. Husk at olje tærer på allt av gummi under bilen...
Men en bil som skal leve i mange år fortjener en seriøs beskyttelse.
Det ble lenger oppe her nevnt LM-metoden.
(Det heter forøvrig ML)
Denne metode blir benyttet av alle seriøse verksteder og benytter et tynnt pentrerende stoff innvendig i alle hulrom sammt under hele bilen. Dette "kryper" inn i falser og skjøter og gir en førsteklasses beskyttelse. Undersiden av bilen blir deretter sprøytet med et tykkt beskyttende slitebelegg. Bilen blir selvfølgelig vasket helt ren under først.
En slik komplett behandling kan sikkert koste 3-4-5tusen men er rimeligere enn sannblåsing og sveising.
Noe og tenke hvis bilen skal leve lenge.
Mvh. Jan