Gå til innhold

Nye førere må ha Grønn "L" i 5 måneder, og "P" i tre år

Ranger emnet


Evelen

Anbefalte innlegg

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det beste med at det står L på en bil er at du VET at du må forbi denne når du er på det siste forbikjøringsfeltet på 5 mil.. :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

Opprinnelig skrevet av eiriksmil Vis innlegg

Det beste med at det står L på en bil er at du VET at du må forbi denne når du er på det siste forbikjøringsfeltet på 5 mil..

 

Den regelen gjelder uansett om bilen med L holder 60 eller 90

 

 

 

Ja, må le litt. Her er jo 2 strålende eksempler på at dere to burde ha grønn L bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ler meg skakk av forlaget om grønn L.

 

Jeg oppkjøring om mindre enn 1 måned og er ganske negativ til forslaget.

 

Og jeg, som mange andre spør seg selv: "Hva er vitsen med merking av biler med sjåfører som nylig har tatt lappen?"

 

Vel, førerkortet indikerer at man skal ut å lære på egenhånd.

 

Som flere har kommentert at når man øvelseskjører, så andre bilister bare kjøre forbi, selv om du ligger i for eksempel 90 i 80-sona.

 

Inntrykket jeg har fått av personer som bare må kjøre forbi (se i avsnittet over) er at de er fordomsfulle. For å forsterke denne påstanden, kan jeg blant annet nevne at jeg ble forbikjørt av lastebiler og biler som lå langt over fartsgrensa. Selv lå jeg +10 over fartsgrensa.

 

Den røde L'en bak bilen virker mot sin hensikt, da folk skaper farlige trafikksituasjoner ved forbikjøringer som man vanligvis ikke ville ha tatt. Jeg tror at en grønn L og rød P, for den saks skyld, vil få samme resultat.

 

Som det også tidligere har blitt nevnt, så er det dette med at man må kjøre forbi, men hva er egentlig hensikten med en forbikjøring hvis bilen foran holder fartsgrensa?

 

Når man kjører forbi, øver man bare adrenalinet, da hjertet begynner å pumpe fortere. Men hvis man nå ser på resultatet av denne forbikjøringen, så er det ikke mange minuttene man kommer frem før bilen foran. Med unntak av hvis du skal reise langt, og her snakker jeg ikke om bare 5-10 mil.

 

Og hva med eldre personer? Mange av disse har ALDRI fått opplæring i rundkjøringer. Så sent som i 1980, var det bare 15 rundkjøringer i Norge, mens i 1999 var det om lag 1000 rundkjøringer. Jo, det er frivillige kurs ved nærmeste trafikkskole for personer som ikke har hatt denne opplæringen. Men hva med disse som ikke tar slike kurs? Det skulle vel bare vært rett og rimelig at de også skulle hatt en eller annen form for merking av deres bil? Kanskje et bilde av et rundkjøringsskilt med et rødt kryss over, eller en bokstavkode og fargekode, slik som i forslaget fra norske politikere?

 

For å konkludere det hele av mitt synspunkt til denne artikkelen:

En slik ordning er helt på jordet, og selv personer som har hatt lappen i mange år, er heller ikke "perfekte" i trafikksituasjoner. De er også i en læringsprosess, MEN de HAR mer erfaring enn en 18-åring! :driving

 

:thanks:thanks

[ ] 1996 Opel Astra F 1,8 Bertone Cab     [ ] 1996 Opel Astra F 1,8 Bertone Cab.  
[ ] 1996 Opel Astra F 1,6 GL                    [x] 1994 Volkswagen Golf GL 1,8 stv - Solgt

[x] 1997 Opel Omega B 2.0 16v - Solgt   [x] 1997 Opel Vectra 2.0 16v CD - ufrivillig vraket
[x]1988 Audi 80 1.8s - Solgt                     [x]1993 Audi 80 2.0 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte det du sier om rød l.

Jeg lærekjørte uten l i en periode og hadde ikke L.

Ikke for å være selvgod, men jeg er god til å lærekjøre, og alle som ser meg kjøre og sitter på sier a jeg kommer til å få lappen på bare et par kjøretimer. Alle medbilistene oppførte seg, ingen farlige forbikjøringer, ingen folk som presset alt var ok. Greit nok det.

 

Men med engang jeg hang ny L bakpå bilen begynte folk o dumme seg i trafikken, presset konstant, så ikke lysene i speilet engang, farlige forbikjøringer der jeg holdt fartsgrensen.

Fløyting og masse dritt. Så jeg foretrekker å kjøre uten L faktisk.

Endret av crazyclomp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne at en bokstav i hekken en bil gjør noe til eller fra sikkerhetsmessig.

Personlig synes jeg at foranliggende trafikk medfører mindre fare enn den som kommer i mot.

 

Kanskje de heller burde vurdere å innføre følgebil som ligger foran med grønne blinklamper eller noe slikt :idea:, slik at både hastigheten reduseres og at vi kan vurdere å svinge inn på en sidevei inntil faren har passert.

 

(holdt på å fronte med en ungsau i en 70 talls småbil i går, han kom så fort rundt en sving at han holdt på å dra av veien på min side:scared)

Endret av FE3T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte det du sier om rød l.

Jeg lærekjørte uten l i en periode og hadde ikke L.

Ikke for å være selvgod, men jeg er god til å lærekjøre, og alle som ser meg kjøre og sitter på sier a jeg kommer til å få lappen på bare et par kjøretimer. Alle medbilistene oppførte seg, ingen farlige forbikjøringer, ingen folk som presset alt var ok. Greit nok det.

 

Men med engang jeg hang ny L bakpå bilen begynte folk o dumme seg i trafikken, presset konstant, så ikke lysene i speilet engang, farlige forbikjøringer der jeg holdt fartsgrensen.

Fløyting og masse dritt. Så jeg foretrekker å kjøre uten L faktisk.

 

da skal jeg le noe helt jævlig av deg den dagen du stryker fordi du er alt for selvsikker :D

So i parallel double park that motherfucker sideways!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har kommentert at når man øvelseskjører, så andre bilister bare kjøre forbi, selv om du ligger i for eksempel 90 i 80-sona.

 

Jeg tror forbikjøringene har en svært enkel årsak. Og det er at den som øvelseskjører tror han/hun holder en jevn og god flyt i trafikken, mens man faktisk kjører rykkete og vingler mellom å være under og over fartsgrensen. Jeg kjører ofte forbi folk med L på bilen, og det er fordi de er inkonsekvente og har dårlig flyt. Ikke fordi jeg bare "må" forbi siden bilen er merket med L. Ser jeg folk med L på bilen som kløner og oppholder trafikken i rundkjøringer og andre steder tar jeg meg god tid og er tålmodig, for jeg vet de er ute for å lære. Men på landeveien kjører jeg ofte forbi, fordi de som nevnt har svært dårlig flyt, antakelig på grunn av manglende erfaring.

 

Står for øvrig ved min mening om at merkingen er et godt poeng. Og de mange "dyktige" sjåførene her inne som alle er eksperter selv før de i det hele tatt har kjørt opp vitner om at merkingen har noe for seg.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at jeg er en dyktig sjåfør, til tross for at jeg har øvelseskjørt mye og med flere yrkessjåfører som har over 20 års praksis bak både buss, lastebil og kjørelærer. Hvor jeg har fått skryt av hvor godt jeg kjører, avspassering av fart, holde jevn fart og god flyt i trafikkbildet. Og til tross for at man klarer oppkjøring, er man fortsatt ikke en dyktig sjåfør. Som jeg har nevnt i tidligere innlegg at "lappen" indikerer at man skal ut å lære på egenhånd, skaffe seg erfaring.

 

Og jeg er litt enig med deg;

SITAT:

Øyvind.H

"Står for øvrig ved min mening om at merkingen er et godt poeng. Og de mange "dyktige" sjåførene her inne som alle er eksperter selv før de i det hele tatt har kjørt opp vitner om at merkingen har noe for seg."

MEN, når en slik merking virker mot sin hensikt, ved at farlige trafikksituasjoner oppstår, ser jeg ikke forskjellen på en rød og grønn "L". I mine øyne, vil de kun oppnå samme virkning. Det jeg er enig med deg om i din kommentar (se sitat) er at det er mange her som tror at de har mye erfaring og er dyktige, tross de ikke er det.

 

Jeg har også øvelseskjørt uten noen form for merking på bilen, og voilá, folk var ikke like hissige på forbikjøringer, faktisk så var det ingen som kjørte forbi. Og den siste strekningen før en lang vei til neste mulige forbikjøring var det heller ingen som absolutt måtte forbi.

[ ] 1996 Opel Astra F 1,8 Bertone Cab     [ ] 1996 Opel Astra F 1,8 Bertone Cab.  
[ ] 1996 Opel Astra F 1,6 GL                    [x] 1994 Volkswagen Golf GL 1,8 stv - Solgt

[x] 1997 Opel Omega B 2.0 16v - Solgt   [x] 1997 Opel Vectra 2.0 16v CD - ufrivillig vraket
[x]1988 Audi 80 1.8s - Solgt                     [x]1993 Audi 80 2.0 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også øvelseskjørt uten noen form for merking på bilen, og voilá, folk var ikke like hissige på forbikjøringer, faktisk så var det ingen som kjørte forbi. Og den siste strekningen før en lang vei til neste mulige forbikjøring var det heller ingen som absolutt måtte forbi.

Ok. Det kan nok ha noe med forventningene til kjørestil såvel som faktisk kjørestil. Min erfaring er at kjørestilen stort sett er lik hos de fleste med L, med noen hederlige unntak i både positiv og negativ forstand. Og det er helt naturlig at man blir langt oftere forbikjørt når man kjører med L enn når man kjører uten. Man bør selvfølgelig øve på forbikjøringer, men all fornuft tilsier at de med L bør holde en lavere hastighet enn de uten. Noe som resulterer i flere forbikjøringer. Statistisk sett.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår