Gå til innhold

Symptomer på slitt clutch?

Ranger emnet


Clueless

Anbefalte innlegg

Edit; skulle stå slitt cltuch i topiclinja, ikke svidd...

 

 

Hei,

 

lurer på om noen her kan fortelle meg hvilke symptomer det er når clutchen er slitt og moden for å byttes?

 

Har hatt en ulyd fra motoren ved clutching (kun da) den siste uken, samt en slags "vibrerende" pulsering fra clutchpedalen. Var ut og kjørte en tur i dag og merket da at det luktet svidd i kupeen ved hyppig bruk av clutchen..i tillegg er den ulyden som var tidligere erstattet av en annen, mer pipende ulyd. Er en smule betenkt og tør ikke kjøre bilen før saken er fikset, skal inn på verksted over helga. Er det trolig at clutchen i seg selv er gåen og må byttes? Bilen har gått 193 000 km og meg bekjent har ikke clutchen blitt byttet av tidligere eiere. Vet ikke hvor lang levetid en clutch kan forventes å ha?

 

Mhv

Clueless

Endret av Clueless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lureste er vel å la bilen stå til det blir fikset, men jeg har selv kjørt en god del med veldig gåent lager.. Lukta stygt, å rare lyder, men gikk fint..

 

Er en delvis omfattende jobb ja. Girkassen må ut for å bytte lagret, og da bytter man likegreit clutchen samt tetteringen rundt veiva samtidig.

 

Hvilken bil er det forresten?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan lite om Citröen Xsara, men bare et lite tips til andre som leser dette om hvordan sjekke slitt clutch:

 

Kjør i lav fart på 4 gir, burde gi rundt 1500 omdr. på motoren.

Gi full gass (eller i hvert fall mye gass).

Trykk raskt inn clutchen, slik at turtallet øker, og slipp den ut igjen med en gang, uten å slippe opp på gassen.

Om turtallet på motoren faller raskt tilbake igjen til 1500, så er clutchen OK.

Om den fortsetter på høyt turtall til du slipper opp på gassen er clutchen dærlig.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes egentlig ikke noe fasit-svar på hvor lenge de fleste bildelene kan leve. Det er så mange faktorer som spiller inn. Men det er ofte fra rundt 200k at det ene og det andre må byttes, inkl clutchen.

 

Clutchbytte tar noen timer. Så hvis du begynner lørdag formiddag er du sikkert ferdig tidlig på kvelden. :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering;

 

Viser seg å være utløserlageret ja, clutchen er fin. Har fått prisoverslag på rett under 9000,- fra verkstedet (Mekonomen), må innrømme at jeg fikk bakoversveis når jeg hørte summen... Er dette uforholdsmessig dyrt eller "normal" pris? Mekanikeren la til at det var mulig å kjøre lenge uten at det ville skje noe, men vil helst få det ordnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ikke ut som en spesielt høy pris for denne jobben. Gearkassen må ut, og dette på en Citroën..

 

Det er mye jobb, og når de først skal gjøre det regner jeg at prisen du har fått er for å bytte både clutch og utløserlagre?

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å spørre: Har du foten på clutchpedalen når du kjører? Vet at mange gjør dette, spesielt i bykjøring og det tar livet av utløserlageret.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen var for bytte av utløserlager (eller lagre), ikke clutch inkludert. Takket nei til tilbudet. Ringte et annet verksted etterpå som ga meg en pris på 5700,- med bytte av clutch inkludert..

 

Det var grei pris, slå til :)

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår