Lars Himle Skrevet Januar 5, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2010 Hei. Vurderer å bytte topp-pakning på en citroen xantia 2.0. Jeg har skrudd en del bil før men har ikke så mye erfaring med å demontere topp-lokket på motorer med ventiler. Det jeg lurer på er om det er noen her som kan si noe om ossen jeg gjør dette evntuelt en veileder. Skal også bytte reg. reim men denne må vell av uansett så det har vell ingen ting å si? Er det noe spess jeg må tenke på når man gjør dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colmaloy Skrevet Januar 5, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2010 Nummer 1... snakker vi 2,0 8v, 16v eller HDI??? Ja, reg.reima må av så den kan du likegodt skifte. Like greit å skifte vannpumpe også når du først er neddi der. Du demonterer eksos, innsug og reg. reim. Litt avhengig av motortype demonterer du også kammene før du kommer til toppboltene og tar hele sulamitten av. Men jeg vil anbefale deg på det STERKESTE å vurdere prosjektet ditt nøye før du setter igang. Noen av tingene du spør om får meg til å ane at dette kanskje er litt over kunnskapsnivået? Og hvorfor skal du skifte toppakningen? Ganske sjeldent det er nødvendig på disse bilene, bortsett fra hvis reg.reima ryker. Med unntak av enkelte tilfeller av vannlekkasje rundt innsuget på 1,8 og 2,0 8V. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Himle Skrevet Januar 5, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2010 Takk for svar. Grunnen til at jeg skal gjøre det er fordi det kommer kjølevæske inn i motoren. Det stemmer at jeg ikke har skrudd mye bil motor før. Er det mye som kan bli ødelgt vis jeg prøver å bytte pakningen? jeg har tidligere bytta små deler som starter, dynamo og slikt men jeg lite erfaring med 4taktere(i forhold til 2taktere). det eneste jeg har gjort er å bytte sylinder på en liten 50cc moped å da klarte jeg å vri motoren rundt uten av regkjedet satt på sånn at ventilen åpnet/lukket seg i feil tidspungt. jeg har skjønt at man må merke reima og drevende som reima er på for at det skal bli riktig. er det noen som har noen veileder eller bilder av jobben så jeg kan vurdere det litt nermere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Himle Skrevet Januar 7, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2010 ingen som har noen bilder eller en veileder? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colmaloy Skrevet Januar 7, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2010 ingen som har noen bilder eller en veileder? Igjen... hvordan motor snakker vi om her? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Himle Skrevet Januar 7, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2010 å sorry det er snakk om en bensin 2.0L 152 hester Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colmaloy Skrevet Januar 8, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2010 En 2,0 Turbo CT med andre ord? HVIS du skulle bestemme deg for å gjøre dette selv, så kjøp hvertfall en HAYNES bok først. Men jeg må innrømme det høres optimistisk ut... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Himle Skrevet Januar 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2010 Tusen takk for all hjelp. Etter det jeg hørte så virket det litt mere komplisert å bytte den enn det jeg først trodde så jeg tror nok ikke at jeg tar jobben. hjertelig for all hjelp... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.