Gå til innhold

Glassfiber støping ol.

Ranger emnet


Rolla_RS

Anbefalte innlegg

Hva heter den voksen da? Kjøper jeg den også på malerforetning?

Opel Ascona 1.3S 1981mod

Opel Vectra 2.0i 1990mod

 

[x] Opel Vectra 2.0i 1991mod (vraket)

[x] Opel Omega 2.0i 1987mod (vraket)

[x] Volvo 244DL B19 1980mod (vraket)

[x] VW Golf 2 1.6 1985mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 345
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

den beste voksen du kan polere plugger og former med er gul simoniz. det er tungt arbeid, men det blir best. i hvertfall etter mine erfaringer. poler pluggen/ forma 8-10 ganger skikkelig godt med mellom herdinger .ikke mer enn 3 ganger pr. dag. ta deg den tiden det har du igjen for siden. dette gjelder bare før første støp. deretter holder det å polere annenhver gang ihvertfall hvis du bruker sliplakk. ta kontakt med noen som støper .feks plast og fritid i halden, de har sliplakk. når du skal støpe en form, så legg 2-3 lag og la det herde . pass på å få ut all luft. bruk gjerne 30 gr. overflate matte først. den legger seg inn nesten over alt.(husk å male et jevnt lag med gelcoat først .denn må være helt tett og gjennomherdet før du begynner med pol. og glass.) skal du bruke forma mange ganger så lag den minst 5-6 mm. tykk og gjerne med avstivninger. spør om det er noe mer du lurer på.OBS husk å dele forma så du klarer å få ut produktet. det er ikke alltid lett å beregne hvor du deler men alle sider som koner innover er probl. hvis du skal dele så støpen del om gangen. bruk aluteip som støtte til å bygge flenser. når forma er ferdig og renskjært langs alle kantene bør du smøre et tynt lag med polyester for å få en hard overflate før du polerer.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hola!..har vurdert å skaffe meg en rs2 fanger til corollaen min. den er egentlig til en vw polo 3, men etter mine beregninger og kalkulasjoner så er det ikke umulig å tilpasse denne til corolla. det jeg lurere på er: hva gjør man for å få det beste resultatet om man må feks kappe av og lime sammen igjen eller skjøte på? pappa jobber med å bygge livbåter, så han har nok en god del peiling, men hadde vert hyggeli med andre synspunkter også.

takknemmelig for alle svar! :rolleyes:

- 1992 Toyota RotteRolla

- 2005 Husaberg 650

- 2009 Kawasaki Z750

X 2006 Audi A4 2.0 TDI S-Line

X 1996 Vw Golf3 Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

']Hola!..har vurdert å skaffe meg en rs2 fanger til corollaen min. den er egentlig til en vw polo 3' date=' men etter mine beregninger og kalkulasjoner så er det ikke umulig å tilpasse denne til corolla. det jeg lurere på er: hva gjør man for å få det beste resultatet om man må feks kappe av og lime sammen igjen eller skjøte på? pappa jobber med å bygge livbåter, så han har nok en god del peiling, men hadde vert hyggeli med andre synspunkter også.

takknemmelig for alle svar! :rolleyes:[/quote']

 

hvis du vil ha et perfekt resultat så bygg om fangeren slik du vil ha den. kapp ivei skru delene på plass lappsammen på baksiden, bygg opp med sparkel og lakk den. så lager du deg en form av denne pluggen. så er det bare å støpe seg en ny. enkelt men en del jobb. fordelen er at du har mulighet til å lage ny hvis den ryker, og at du slipper synk i sparkelet.hvis faren din jobber med poly. så har du ingen problem med å få dette til. husk:jo bedre finish på pluggen , jo bedre resultat. (husk å stive av forma mens pluggen sitter i)

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
har tenkt litt på og lage en basskasse i glassfiber hvordan skal jeg gjøre dette (hadde tenkt og bruke byggskum sprayet på hønsenetting til form). hvor mange lag med glassfiber (og tykkelse på duk), hva skal jeg ha utenpå byggskumet og er det nødvendig med gelcoat utenpå glassfiberen (jeg skal lakkere den)

 

 

bygge tips for bilstereo sjekk ut bilstereo på forumet og se på bagasje rom show der er det en bra link angående glssfiber støp og bilstereo

NATS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra tråd dette her!!

 

Det jeg lurer på er hvordan man deler opp en form slik at man kan dele formen etter den er støpt.??

Fra dette som er pluggen

 

06.Poncage.jpg

 

Hva lager man de svarte dingsene av (Er det bae to plater med ferdigstøpt glassfiber plate som er bra tilpasset eller er det noe spesielt

 

09.Moule.jpg

 

Her er formen ferdig laget og delt i flere biter

 

10.Moule1.jpg

 

 

 

De som lurte på det skummet som ble brukt på den Japanske NSX som var nevnt så heter det polyurethane (EPS) skum, dette er samme som brukes i surfe brett og har en fin overflate som er lett å jobbe med, hvis man greier å skaffe vevd glassfiber matte så er det veldig lett å få en glatt overflate. Jeg bruker å skaffe slike plater hos Polyform på Sunnmøre (tror det er det bedriften heter men kan vær den har skiftet navn). Veilside brukte slikt skum (EPS) på den RX7'en de bygde til TAS 2005.

 

Her er noen linker for å få inspirasjon.

 

http://www.curve-ad.com

 

http://c3sbarro.free.fr/Presentation.htm#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!! jeg har en frontfanger jeg har laget av org fangeren og byggskom uttapå..

har du noen tips til meg ell?

hadde vært kjekt om du kunne kommet med en "bruksanvisning" :P

hvordan jeg skal gå fram... og om jeg burde lage en form og så støpe fronten?

eller bare ha skummet og org fangeren under??? og sette det på bilen...

 

takker for svar;)

Opel Kadett C 1.2N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Noen som veit om du får kjøp PVA i Norge? De skulle ha 1000USD for å frakte 20 liter over fjorden.

 

Har forøvrig gått til innkjøp av en gelcoat spray gun da jeg er dritt lei av å pensle :D Har kjøpt litt parting voks og litt annet smårask. Dere kan se hva jeg gjør på prosjekt siden min her.

 

http://www.bilforumet.net/portal.php?ArticleID=55&cat=PROJ

 

Skal forøvrig lage skjermer, panser, front, sideskjørt og bakfanger.

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm....den metoden denne karen brukte er jo grei for å lage en gang, men hvis du vil lage en form som du kan lage flere kopier av samme øyelokk....hvordan bør man gjøre det da? Var vel kanskje en grei måte å lage prototypen på det han gjorde der.

 

Også lurer jeg på...hvis man skal lage noe som krever at begge sider er perfekte. Da lager man vel en form som splittes? Hvordan legger man det ned i formen da? Begynner man å legge ned i den ene delen av forma til man mener det er tykt nok også presser man den andre delen oppå og lar det herde? Har jeg forstått det riktig?

 

Eller er det noen som har litt bedre forslag? Har ikke prøvd dette, men lurer på om dere tror dette vil funke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår