Gå til innhold

crazyclomp's Volvo 740 stv prosjekt

Ranger emnet


crazyclomp

Anbefalte innlegg

Jo, ja, jeg burde kanskje det, men med tanke på at dette er den første bilen jeg skrur på og at jeg bare er 17 så vet ikke jeg helt :D

 

Kommer vel til den dagen der jeg overhaler hele greien :)

 

Har tatt av regreimen og kammen står som det ville stått i TDC. Har også blitt fortalt at ventilene ikke kan ta stempelet på volvoen. Fakta? Eller kødd?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jo, ja, jeg burde kanskje det, men med tanke på at dette er den første bilen jeg skrur på og at jeg bare er 17 så vet ikke jeg helt :D

 

Kommer vel til den dagen der jeg overhaler hele greien :)

 

Har tatt av regreimen og kammen står som det ville stått i TDC. Har også blitt fortalt at ventilene ikke kan ta stempelet på volvoen. Fakta? Eller kødd?..

 

Har bytta toppakning på en V 40 (husker ikke motorkode). Der var konstruksjonen slik at stemplet ikke tok knekken på ventilene. Men vet ikke altså.Flere merker som har det.

Uansett må du se på toppen inkl. ventiler osv. Tar du knekken på dem får du god grunn til å bytte de:P Rykter sier at tolleransene på volvo er store:P

Synd vi bor langt unnaa hverandre for jeg hadde gjærne stilt meg til rådighet for deg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bytta toppakning på en V 40 (husker ikke motorkode). Der var konstruksjonen slik at stemplet ikke tok knekken på ventilene. Men vet ikke altså.Flere merker som har det.

Uansett må du se på toppen inkl. ventiler osv. Tar du knekken på dem får du god grunn til å bytte de:P Rykter sier at tolleransene på volvo er store:P

Synd vi bor langt unnaa hverandre for jeg hadde gjærne stilt meg til rådighet for deg;)

 

Hadde ikke sagt nei til litt hjelp nei :P Men du får bare følge med, kommer garantert flere spm fra meg her :D Og virker som du har peil ja ;)

 

Har også hørt at det skal myye til før de tar stemplene.

 

Men når jeg først har driten oppe, vil det svare seg å slipe ventiler og ventilseter? Kan jeg gjøre dette selv?

 

Tskk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke sagt nei til litt hjelp nei :P Men du får bare følge med, kommer garantert flere spm fra meg her :D Og virker som du har peil ja ;)

 

Har også hørt at det skal myye til før de tar stemplene.

 

Men når jeg først har driten oppe, vil det svare seg å slipe ventiler og ventilseter? Kan jeg gjøre dette selv?

 

Tskk for svar :)

 

Alle kan hjelpe hverandre:)

 

Ang. sliping: Du må jo ha litt data på mål og tolleranser.

Så må og toppen kontroleres for skjevheter og sprekker osv.Men alt kan du klare selv med riktig verktøy og vilje;)

Jeg vet ikke om du går skole og eventuelt en skole som tilbyr mekaniske fag. Om du legger i gjen toppen så den kan de måle/slipe og hele pakka sammtidig som de underviser;)

PÅ skolen jeg gikk gjorde vi det et par ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet på skolen ;P Men tror den skal være grei, hvis ikke får jeg en kompis som går bilfag til å ihvertfall stille ventilene :) Bare det hjelper vel på xD Men syns den trekker greit, og den gikk som en klokke før pakningen gikk. Litt tungstartet på slutten, men sikkert pga vann i sylinderene :)

 

 

Skole er jo ikke dumt (men grusomt kjedelig:P)

Har vært borti det på en annen svenske (SAAB). Gikk som en klokke selv om kjøleveskebeholderen var full av olje:P

Det eneste som er kjedelig med dette er økonomien.

Ellers er det utrolig hvor lærerikt og morro det er, synes nå jeg da.

Men lykke til og ikke nøl med og spørre;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje ja. Hehe. Fant ut av at hele systemet mitt var fullt av slush aktig kjølevann, kunne jo gått mye verre dette her da, og på fargen av vannet som smeltet når jeg tok inn radiatoren og all driten som var der, ser det ikke ut til at det er skiftet kjølevann siden den var ny :lol:

 

Får jeg av bunnpannen uten noe stress? BAre å skru av?

Hvordan blir jeg kvitt alt vannet som er i oljen? Skal jo selvfølgelig bytte oljen, men vil jo ligge litt vann i motoren uansett. Vil dette stoppe i filteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg av bunnpannen uten noe stress? BAre å skru av?

Hvordan blir jeg kvitt alt vannet som er i oljen? Skal jo selvfølgelig bytte oljen, men vil jo ligge litt vann i motoren uansett. Vil dette stoppe i filteret?

 

Hvordan får jeg av kamakseldrevet??? Finner absolutt ingen logisk måte å ta det av på! :(

b230a om noen ikke har fått det med seg :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øpdæit igjen!

 

Fikk endelig av det forbanna drevet! :) Var på huggeren og kjøpte meg et nytt brukt :P

 

Fikk av toppen og tatt av pakningen, men det henger rester igjen.

 

Tappet også av all oljen.

 

Imorgen blir det litt vasking og montering :D

 

Såe, noen spørsmål

1. Hvordan skal jeg få av restene av den gamle pakningen?

2. Hvordan skal innstillingene på registeret være? Har funnet merket til kamdrevet og drevet til fordeleren, men vet ikke hvordan svinghjulet skal stå. Er det det de gradgreiene utenpå den nederste delen av plastdekselet er til?

3. Vil det være lurt av meg å bytte oljen allerede etter et par dager? Siden den nye renser. Har nok olje til det liksom.

 

Ble desverre ingen bilder idag, men kommer mange imorgen :D Promise ! :)

 

Ble litt langt dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det en stor update her :D

 

Jeg har fått sammen hele sjiten, og den startet på første! :respect

 

Aner ikke hvor lettet jeg ble. Har likosm aldri skrudd på en bil før :D Såe, stolt av meg selv der :blah:

 

Men så har jeg merket en suse/durelyd fra ræven av bilen når jeg kjører. Lite olje i diffen elelr? Hvilken olje skal jeg ha på der?

 

Noen av ventilene mine tikker, så lurer på om jeg driter på meg selv om jeg begynner å årøve å stille de?

 

Så var det bildene, som de fleste sikkert har ventet på i evigheter... Ihvertfall de få som leser her.

 

 

 

:volvopower:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår