Gå til innhold

Problemer med VectraB 1,8 99mod

Ranger emnet


finken2

Anbefalte innlegg

Gamlebilen vår er en 99-modell 1.8, Vectra B. Er ikke helt venn med den for tiden, da den driver og fjusker endel i perioder. Utenom det er den som vanlig.

 

Fuskingen arter seg med at den plutselig kan gjøre et lite nykk, og et gult varsellys starter å lyse (EML?). Av og til så stopper også motoren brått, starter da helt greit med engang. Ellers aldri noe startproblemer. Idag la jeg merke til at når den nykket, så gikk nåla på turtelleren bananas av en eller annen grunn.

 

Kan også nevne at bilen har nylig skiftet toppdekselpakning, tennpluggene lå da badet i olje på grunn av at den var lekk. Tenkte meg da at dette kan ha noe med dette å gjøre, og har derfor nå byttet tennkabler, men problemet fortsetter...

 

Noen tips om hva jeg bør sjekke?

 

jeez...jeg begynner å bli lei denne drittbilen nå!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det kan virke som ett eller annet elektrisk ja...

Har søkt litt her på forumet, og googlet litt i samme slengen, og utfra hva jeg har funnet så kan det ligne på problemer med kamakselføleren.

(Skal se om jeg får tid å få sjekket diagnose for å evt.bekrefte dette)

 

Er det enkelt å bytte kamakselføleren selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hjelpen!

 

Nå har jeg sjekket ut feilkoder med bindersen.

Fikk ingen feilkoder når motoren gikk, men når bare tenningen var på fikk jeg noen blink. Det jeg endte opp med var:

 

0340 - Camshaft sensor

0335 - Crank sensor

0352 - Ignition coil 2 and 3

 

Kan noen av disse være på grunn av at motoren ikke gikk?

 

Har hatt en mistanke om tenningsproblemer, og har byttet tennkabler. Kanskje jeg bør bytte tennplugger også j.fr. siste feilkode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0352 antar jeg er DIS-packen (tenningsmodulen).

Hva angår både kam- og veivsensorfeil, så kan ikke begge være inne samtidig, for da går ikke bilen. Vil vel kanskje mistenke at den ene er en skyggekode av den andre. Siden du har koko-signal til turtelleren ville jeg startet med å bytte veivsensoren og se om det løste problemet.

Vet ikke om 0352 også kan være en skyggekode. Har aldri vært borti den, men tenningen har vel triggersignalet sitt fra veivsensoren, så er ikke sikker den er reell heller.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kam og veivakselsensor feil så har jeg lest at motoren begrenses til turtall under 4000....jeg har ingen problem med å komme over 4000rpm på min motor.

Eller gjelder det kun hvis motoren går i "backupmodus"?

Fikk som nevnt ingen feilmeldinger når motoren gikk.

 

Har hørt med verksted og de skulle ha 2700,- for å bytte kamkselføler...skal høre hva de tar for veivakselføleren.

Endret av finken2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den går i nødmodus så sperrer den. Hvis feilen er midlertidig så er det ikke sikkert du har merket det. Du kan jo sjekke neste gang lampa lyser om du får opp turtallet. Du får uansett ikke koder når motoren går på simtec.

 

Du bruker ikke 2700 på verksted for å bytte verken kam- eller veivsensor. Du bytter den selv. Det er veldig enkelt, og 2700 er ren svindel.

 

BTW: Vet du hvilken motorkode du har? Er det X18XE eller X18XE1. Kan f.eks. finne det ut ved å taste inn reg.nr. ditt på mekonomen.no

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en X18XE...

 

Kikket litt i Haynes angående dette, og det ser ut til at for å bytte kamakselsensoren er det en ganske omstendelig prosess med å løsne dekselet til reg.reima (involverer luftinntaket, motorfeste og diverse reimer) For å bytte veivakselsensoren må jeg vel ha bilen på bukk.....blir altså noe avansert for meg :idea:

 

Skal tenke på det dog..."i nøden lærer naken kvinne fanden å spille" som det heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg riktignok bare byttet på bil med langsstilt motor, men da er det i hvert fall veldig enkelt. Reima er av på 2 sek og dekselet sitter vel med 2-3 bolter.

 

Er bare å jekke opp bilen og sikre for å bytte veivsensoren. Er dog klin umulig å legge kabelen samme vei som den sitter opprinnelig. Bare å være kreativ.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal krype under bilen i morra....

 

Virker som du har god peiling på dette her :thumb

 

Bare for å summere opp litt slik at jeg kan starte først med det som forhåpentligvis er kilden til skjiten.

 

- Varsellyset kommer ofte, men ikke alltid ved oppstart av motoren.

- Den dør plutselig en gang i blant.

- Varsellyset kommer på etter rykking og fusking under kjøring.

(Dette med turtelleren har jeg bare sett 1 gang sålangt)

- Har aldri opplevd at den er tung å starte, selv ikke etter den har dødd.

- Sjekket også ut turtallet med varselyset på....den kubbet ganske momentant på 4-4500rpm.

 

Så da mener du at veivakselsensoren er den som mest sannsynlig er årsaken her?

 

Takk for supre svar sålangt!!

 

De har forøvrig delene jeg trenger på Carparts.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være vanskelig å skille symptomene for kam- og veivsensor. Kamsensor pleier ikke føre til at bilen dør ut, og pleier å gjøre bilen vanskelig å varmstarte. Sammenfattet med turtellertullet ville jeg gjettet på veivsensoren i første omgang, men ikke skyld på meg hvis det ikke stemmer;)

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida...skal ikke saksøke deg :-)

 

Jeg tror jeg skaffer begge sensorene hos Carparts.no, og så bytter jeg veivsensoren først.

 

Ett siste spørsmål.

Når det gjelder kamsensoren, ser jeg at de har to forskjellige typer (hhv. 621,- og 1144,-). Den dyreste med ny ledning og kontakt.

 

Hvilken anbefaler du?

Er selvfølgelig mest sugen på den billigste....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår