Gå til innhold

ombygging fra likestrøm til vekselstrøm

Ranger emnet


henning_larsen86

Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen som har erfaring med bytte av dynamo på amazon? kunne tenkt meg å sette på en bedre dynamo på amazonen, dynamoen er passe slitt og klarer knapt å holde igang kjørelyset, ladelampa gløder hele tiden. Har en helt ny dynamo liggende, men er vekselstrøm. Må man bytte laderegulator eller noe sånt eller er det bare bolt on?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det med intern eller ekstern laderegulator?

Om det er intern så er det ganske så enkelt, koble B+ på dynamo mot batteriets plusspol, D+ på dynamo mot ladelampe, ladelampa bør være ei pære på 3-5W, evt koble en resistans i paralell(med diode?) om den er mindre.

Er det ekstern så har jeg dessverre mindre kjennskap, men tviler på at det er samme regulator på likestrøm og vekselstrøm.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt sikkert an å bygge om, men man må jo vite hvordan :)

Men du sier den du har nå er slitt, du kunne jo prøvd å utbedre det først da? Da vil sikkert ladingen bli bra nok, med mindre du har store strømforbrukere i bilen... Prøv med nye børster for eksempel, eller prøv å bytte regulator.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allikevel vil ha vekselstrøm kan du finne en med innebygd regulator, og som passer på festene du har nå. Da trenger du bare en kraftig ledning fra pluss på dynamo til pluss på batteri, og en tynn ledning til ladelampa. Den andre polen på ladelampa skal ha pluss når tenning er på. Magnetiseringsstrømmen til dynamoen går gjennom ladelampa. Og jord går jo i blokka :) Sjekk også at jordforbindelse mellom blokk og karosseri er intakt.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Finn deg en med innebyggd regulator så sparer du deg for en masse arbeid. Passer den ikke kan du få noen til å sveise sammen en brakett som passer på motor.

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har faktisk en kliss ny dynamo til 240`n liggende, den er vel mer enn sterk nok. men den har ikke fester som står ovenfor hverandre da. må se om den passer, og gjør den ikke det så skaffer jeg en annen. jeg har ikke så store strømforbrukere i bilen, men likestrømsgreiene er ustabilt og dårlig uansett, lader vel 25 eller 35 ah? Må ha noe skikkelig :) Er det ikke verre med ledningene er det jo ingen sak :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være en smal sak da ja. Den originale regulatoren fjerner du, og en av disse ledningene går nok til den originale ladelampa, som du fortsatt kan bruke. Resten er det bare å fjerne egentlig.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg begynt arbeidet, men må lage til ett nytt festebeslag nede, det ordner jeg i morgen. men da ramser vi opp:

 

B+: Tykk kabel mellom dynamo og batteri (mutterkobling på dynamo)

+: Tynn kabel fra sikring(?) som gir strøm når tenning er på

D+: Ladelampe, tynn kabel

-: Jord om nødvendig?

 

Men så er det snakk om å bruke noe av det eksisterende som opprinnelig går til laderegulator. Noen som vet hvilken farge som går til hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B+: Tykk kabel mellom dynamo og batteri (mutterkobling på dynamo)

Stemmer!

+: Tynn kabel fra sikring(?) som gir strøm når tenning er på

Denne tror jeg ikke du trenger, det har ihvertfall ikke jeg vært borti.

D+: Ladelampe, tynn kabel

Jepp, denne må du ha. Dynamoen får magnetiseringsspenning(pluss) via ladelampa.

-: Jord om nødvendig?

Trenger ikke noen egen jordingsledning, det går i blokka.

 

 

Ledningen til ladelampa kan du sikkert finne ved å ohme mellom instrumentpanel og ledningene foran.:)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår