Gå til innhold

Polsk nabo ga bilen Parkinson's (dekkskift = risting)

Ranger emnet


hvorego

Anbefalte innlegg

nei, hehe.. trykkfeil

 

du tok da poenget

 

Har du prøvd å kjøre en bil med stålfelg og senterringer på navet, prøv, det anbefales virkelig.

 

Om en dekkmontør avbalanserer ett vanlig standard bilhjul og bruker 100 gram med vekter på en felg, har denne personen gjort noe galt, eller det er noe galt med dekk og felg.

 

Man bør vel ærlig talt tenke seg om før det passerer 50 gram.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og evt snu dekket 180* på felgen.

 

Joda stemmer det, hjelper ofte å snu dekket faktisk. Nå snakket ikke jeg om 100 gram i bankelodd på stålgfelg, men limelodd generelt.

 

Allikevel, hvis maskinen viser 100 gram kast på ene siden av felgen og 20 gram på andre siden, så er det vanlig å legge på fra 50 til 70 gram på den siden som har mest kast, korrekt menge på siden med minst kast, og gi blaffen i resten.

 

Ubalansen som gjenstår da vil ikke ha betydning for en som kjører rundt på stålfelg med 195/65-15 dekk uansett.

 

--------------------

 

Hva gjelder det jeg sa om MANGLENDE centerringer, så var det feil selvfølgelig, i HANS tilfelle. Men manglende centrering er ofte en hyppigere kilde til risting, enn ubalanserte hjul!

 

I HANS tilfelle så er det selvfølgelig ikke dette som er årsaken, i og med at han har stålfelg på nå. Og JA, jeg skjønner hva som skjer om man på død og liv skal presse stålfelgen inn på navet hvis det står på centerringer.

 

Tydelig at flere her har overskudd på tid, da man gidder lage en ny diskusjon av en skrivefeil/misforståele i den opprinnelige diskusjonen. Men men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber selv med dekkomlegging, og 100 gram på ett hjul er MYE. Om det er over 60g bruker jeg å sjekke kast i felg/dekk.

 

Skulle sett trynet på folka på mekonomen når jeg ba de balansere felgene mine.. ene felgen ble det satt 280gram på. :happyhappy:

 

På gamle felgene på gamle bilen.

97- Volvo V70R AWD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår