Gå til innhold

Mercedes 190 3,0 drifter

Ranger emnet


evopower

Anbefalte innlegg

Noen som har tro på denne bilen som driftingbil?

Motor og gir kommer fra 300E som er en 3 liter rekkesekser på 185 hk og 5 trinns manuell. Det er sveisa sperre og 3,91 utveksling på diffen.

 

Understellet er bare å få lavere og stivere. Problemene er diffutvekslingen (det velkjente problemet med at 2 gir er for lavt og 3 gir for høyt) så skulle fått den nærmere 4,10.

 

Ellers så er det 4 omdreininger på rattet fra ende til ende og siden det er snekkemekanisme er det er problem å finne kort styring uten å bygge om til f. eks kort volvo tannstang med servo fra sellholm.

 

Hva tror dere om slike motorer? Er de noe å drifte med uten turbo? 6`erne er kanskje litt seige i responsen..

Vinner av NMK Vikedal Cup, Værsting Cupen og Vestlandsmesterskapet for bilcross junior i 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener det er en unbrako inni utløpet på trykkregulatoren som man kan justere på, aldri prøvd, bare føler meg rimelig sikker på det.

Når det gjelder kortstyring såp har jo mb mye forskjellige snekker, rimelig sikker på at det finnes bedre, kan ut å se hva min har av utveksling, men man kan jo trikse med å korte inn pitmanarmene så får man utveksling på styringa.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min `91 E 300 TDT Sportline har 3,2 runder fra ende til ende, med en manglende svingstopper, så det finnes nok muligheter.

 

Delenummer skal ettersom jeg kan forstå være "A 124 460 62 01"

Om den vil passe på din vet jeg ikke, men 190 kom da med sportline den også.

Prisen er vel høy nok til at ny ikke er noe alternativ går jeg utifra.

Mercedes A1244606201 OEM/Alternativ Lenkgetriebe (Austausch) 11 154,64

Mercedes A124460620180 genuin LENKUNG 20 693,14

Mercedes A1244606201 genuin LENKUNG 20 247,00

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hersker Hans kjøpte (og solgte igjen) en MB han planla som driftebil. Endte med at han ga beng pga dårlig utvalg av "tuning options". Ift japser og ebay skjønner jeg det godt, men det har da vel alltids gått endel mercer i asfaltracing i Europa?

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lakt Rallycrosshjelmen på hylla eller? Blir det drifting istedet?

Har ikke peiling på drifting-sporten jeg, men hvordan er det å drifte med delt bakaksel da? Hadde det ikke vært bedre å satt på f.eks 1031-bakaksel fra en Volvo, så har du veldig mange alternativer å velge mellom når det gjelder typer sperre, utvekslinger + att du har stiv aksel.. Eller er det tekniske regler som setter en stopper for slike ombygginger i drifting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hersker Hans kjøpte (og solgte igjen) en MB han planla som driftebil. Endte med at han ga beng pga dårlig utvalg av "tuning options". Ift japser og ebay skjønner jeg det godt, men det har da vel alltids gått endel mercer i asfaltracing i Europa?

 

Det man ikke finner, lager man sjøl;)

 

Hadde vært tøft å se en real tyskerbrakke sidelengs deluxe på norske baner igjen! Husker godt da Sylte Racing drev på, uber rå Mæsj! :) (Men den var turbo konvertert).

 

Merca-custom;size:635,423.jpg

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet godt at det er begrenset utvalg i understellsdeler i forhold til japser og bmw- mange modeller der får du jo egnde drifte kit til. Stiv bakaksel har jeg erfart at er lettere å sladde med, men de fleste driftebilene kjører jo med delt bakstilling. Når de i tillegg stiver dem helt av bak, blir forskjellen mindre.

 

Men å bygge om til andre hjuloppheng er så mye arbeid at da er det bedre å bygge seg en annen bil. Men det er denne bilen jeg har stående og det kunne vært gøy å prøve. Moro med noe annet enn det alle andre har også.

 

Problemet med kort styring har jeg tro på at en såkalt steering quickener er tingen. En 2:1 girboks du setter på rattstammen.

 

Når det gjelder min rallycross kjøring er ikke hjelmen lagt på hylla, men jeg vil prøve noe annet mens rallycrossbilen blir bygget opp igjen.

Tenker å eventuelt bygge denne bilen opp til drifte/gate/bakkeløpsbil så kan jeg bruke den litt mer enn de to gatebiltreffene som er i året.

 

God respons på denne tråden, det er jo bra :)

Vinner av NMK Vikedal Cup, Værsting Cupen og Vestlandsmesterskapet for bilcross junior i 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt trua på dette jeg, om du får litt mere futt i motoren på den. Har bare kjørt en 300E med automat jeg, så kanskje ikke helt rettferdig å sammenligne de bilene der, men jeg ble ikke akkurat imponert over draget i den værtfall.. Men, 3.0E i en 190 og manuell kan nok være litt sprekere ja. :-)

 

Hvor får man forresten kjøpt slik "steering quickener"? Og er det dyrt? Har sett bilde av flere rallycrossbiler som har det, og noe slikt kunne jo vært ett alternativ på 142'n min. Blir den veldig mye tyngre på rattet med ei slik utveksling? Har ikke bygd om til tannstang enda, og hadde man fått det til å fungert på en god måte med snekka som sitter der, hadde jo det vært greit igrunn..

 

Skal du bygge den opp med bur og slikt eller skal du ha den så den kan godkjennes til veibruk? Høres igrunnen ut som ett artig prosjekt dette her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt trua på dette jeg' date=' om du får litt mere futt i motoren på den. Har bare kjørt en 300E med automat jeg, så kanskje ikke helt rettferdig å sammenligne de bilene der, men jeg ble ikke akkurat imponert over draget i den værtfall.. Men, 3.0E i en 190 og manuell kan nok være litt sprekere ja. :-)

 

Hvor får man forresten kjøpt slik "steering quickener"? Og er det dyrt? Har sett bilde av flere rallycrossbiler som har det, og noe slikt kunne jo vært ett alternativ på 142'n min. Blir den veldig mye tyngre på rattet med ei slik utveksling? Har ikke bygd om til tannstang enda, og hadde man fått det til å fungert på en god måte med snekka som sitter der, hadde jo det vært greit igrunn..

 

Skal du bygge den opp med bur og slikt eller skal du ha den så den kan godkjennes til veibruk? Høres igrunnen ut som ett artig prosjekt dette her![/quote']

 

Denne går bra. Starta opp bilen i går og sto lett å burna i 2 gir, noen jeg aldri hadde klart på 2,3 literen i rallycrossbilen..hehe, men det blir en annen målestokk å få den på bane sikkert.

 

Her finner du linker til de som selger steering quickener. Vet ikke om noen i Norge som selger det enda.

http://www.google.no/search?hl=no&ei=TF7kSp6YAo6PsAaYu9nWCQ&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&ved=0CBEQBSgA&q=steering+quickener&spell=1

 

Det kan jo funke på volvoen din, men er redd det blir litt for tungt. Skulle nesten hatt servo på den da?

 

Den blir bygget opp etter rallycrossreglementet med bur å allslags. Får ikke godkjent den til veibruk dessuten koster det mer. Da er det best å dra den på henger ja!

Vinner av NMK Vikedal Cup, Værsting Cupen og Vestlandsmesterskapet for bilcross junior i 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant det opplegget på Google i sta jeg også. Hehe

Tror det kan bli grusomt tungt å ratte en 142 med snekke + en slik sak ja.. Hehe Jeg får vel heller bygge om til 240-tannstang + anna utveksling evt Ascona B som du hadde på din.. Men, begge de 2 variantene der gir "uggete" styring ved fult rattutslag, har jeg skjønt.. Pleier å være småkritisk når man har fullt rattutslag, så da trenger man stort sett de kjøreegenskapene man kan klare å grave frem.. :-) Får se hva jeg gjør..

 

Du må legge ut noen bilder av bilen din når du kommer igang med bygginga da, for dette er ett typisk prosjekt det kan bli spennende å følge med på! Og Rallycross'ern da? Rette den opp igjen og fortsette med den der du slapp, eller blir det nybygging av bedre motor med mere nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ascona B kort styring var bra på 142`en helt til jeg måtte svinge mye som du sier ja. Da ble hjulstillingen helt merkelig og det ble enten understyring eller overstyring. Det beste var å holde svka sladd og hjulene beint hele veien, men det er ikke alltid så lett..hehe. Det beste er nok å bygge på 240 sånn sett har jeg erfart.

 

Rallycrossbilen har jeg ribbet, og tatt prisoverslag på alt. Det blir å bygge den opp slik den var. Eneste endringene blir Knivstag foran og antakeligvis gassere på motoren. Den skal også overhales. Det ryker like mye penger som bilen er verdt og når det bare er en bil som er listefyll syter jeg litt med å legge ut alt arbeidet i den. Men det er vel eneste og billigste måten å få kjørt igjen på.

 

Med deg da? Hva er planene for neste år? Bilcrossløp og treninger med rcn økonomibygget?

Vinner av NMK Vikedal Cup, Værsting Cupen og Vestlandsmesterskapet for bilcross junior i 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår