Gå til innhold

Over-/understyring og faktorer som har innvirkning

Ranger emnet


Erik Braseth

Anbefalte innlegg

Du skjønner kanskje hvorfor jeg sliter med å forstå hvordan de tenker? :D

 

*edit: for å si litt mer om det eksemplet med bobla:

 

Læreren tegnet ei boble på tavla, og ved kjøring rett fram med tung last bak (motor+folk) ville små korrigeringer med rattet gi store utslag kjøreretning. Rett og slett at bilen blir vinglete å kjøre. Men det passer liksom ikke inn i min oppfatning av overstyring.

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner kanskje hvorfor jeg sliter med å forstå hvordan de tenker? :D

 

Nå så siden du blander inn mer trykk på bakakslingen.

Men da syns jeg du skal kontakte kjørelæreren din så tidlig som i morgen og be han forklare grundig og gjerne vise eksempler på hva han og boka mener.

 

Det er sikkert en eller annen glup løsning på dette med overstyring med mer trykk på bakakslingen. Vi skjønner det bare ikke!:redxpoke

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne høre hvordan dette går i praksis, for det der har jeg vanskelig å forstå.

All fornuft tilsier jo at med høyt trykk på hengerfeste vil bilen bli understyrt, ikke overstyrt..

 

Men si meg en ting, strider ikke det veldig mot prinsippet om at den blir overstyrt med lasten langt bak?

 

Grunnen til det med personbil, og at den virker mer villig på å gi slipp uten 3 folk i, har vel mer med at du bruker opp friksjonen siden bakenden da er så lett, ikke at den blir dratt ut som når du har mye vekt i?

 

Nå er jeg ikke noe geni når det gjelder fysikk og slikt, men det virker veldig lite logisk for min del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet med læreren i dag, og det er visstnok ikke nødvendig at et hjulpar sklir i forhold til underlaget for at over- eller understyring skal forekomme.

 

Men hvordan kan en bil svinge mer enn rattutslag (og vinkel på forhjul) tilsier uten at bilen roterer om en tenkt akse som går loddrett ned gjennom midten av kjøretøyet, uten at minst ett hjulpar beveger seg inn/ut fra kurven bilen vil følge med et fast rattutslag?

 

Det må jo isåfall ha med forstillingsgeometrien å gjøre, og at den forandres avh. av lastens tyngdepunkt, helling på kjøretøy (sideveis) og slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men hvordan kan en bil svinge mer enn rattutslag (og vinkel på forhjul) tilsier uten at bilen roterer om en tenkt akse som går loddrett ned gjennom midten av kjøretøyet, uten at minst ett hjulpar beveger seg inn/ut fra kurven bilen vil følge med et fast rattutslag?

 

Det må jo isåfall ha med forstillingsgeometrien å gjøre, og at den forandres avh. av lastens tyngdepunkt, helling på kjøretøy (sideveis) og slikt?

Jeg regner med at også din bil har gummiforinger i hjulopphenget og dekk laget av gummi??

 

Og så kan du tenke litt på hvordan man svinger en motorsykkel

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har skjønt fysikken bak hele greia...

 

I fysikken er det vanlig å snakke om "slip angle", altså vinkelen mellom hjulets posisjon/retning og den retningen det faktisk ruller. Overstyring er altså når bakhjulenes "slip angle" er større enn hos forhjulene.

 

wheel-slip-angle-1.jpg

 

Siden dekk er elastisk (jada, Mondeo), og bilen har en vekt vil det være friksjon mellom underlag og dekk som prøver å motvirke at dekket svinger. Dekkbanen vil vri seg i forhold til felgen, pga. fleksible sidevegger og fleksibelt mønster/kontaktflate.

 

slik som i denne videoen:

W8UiE7yvO_M

 

Når man legger mer belastning på et dekk vil denne friksjonen og "motstanden" mot å svinge øke, noe som fører til større "slip angle" og mer vridning av dekket mellom underlag og felg. Jeg skal ikke prøve å gjengi mer med egne ord, men her er det iallefall litt interessant lesestoff om emnet:

http://phors.locost7.info/contents.htm

 

Enn om læreren bare hadde sagt at det er fordi dekket vrir seg i forhold til felgen, istedet for å blande inn campingvogner, folkevogner, feite folk i baksetet og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...om læreren bare hadde sagt at det er fordi dekket vrir seg i forhold til felgen, istedet for å blande inn campingvogner, folkevogner, feite folk i baksetet og slikt.

 

Og boka i tillegg hadde oppført HVA dem mente med sine grunner til over/understyring!

 

Vell vell! Lærte noe nytt i dag også da!

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår