Gå til innhold

Over-/understyring og faktorer som har innvirkning

Ranger emnet


Erik Braseth

Anbefalte innlegg

Akkurat hvordan gravitasjonskonstanten har innvirkning her må du nesten forklare litt bedre...

 

For at noe skal klasifiseres som overstyring så må bakhjul følge en annen radie enn forhjul. Og for at det skal skje må bilen rotere om sin senterakse og bakhjul må flytte seg ut fra svingens midtpunkt. Og for at det skal skje må bakhjulene skli i forhold til underlaget.

 

Jeg kan gå med på at en bil blir vanskeligere å kontrollere med tung last langt bak, og at følgene av at bakhjul sklir ut blir mye større, men at plassering av vekt kan få en bil til å gå fra understyrt til overstyrt (så lenge alle andre faktorer er konstant) klarer jeg ikke å vri hodet rundt.

 

Hvis vi tar bilen min som eksempel, så vil den være mer tilbøyelig til å overstyre i feldoserte svinger på våt vei UTEN folk i baksetet, enn med folk i baksetet. Her snakker jeg da ikke om å bryte festet til bakhjulene med å gi gass, men når bilen triller gjennom svingen uten andre påvirknigner. Men når først bakhjulene slipper med tungt lass bak så kan man lett dra paraleller til det å kaste ei slegge. Men i utgangspunktet virker det som om bilen har bedre friksjon mot underlaget med ekstra marktrykk bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å eventuelt konkludere med at alternativ nr 3 på understyring har byttet plass med alternativ 1 på overstyring?

 

 

Men det kommer jo og ann på hvor lasta er plassert og da..

 

Om du har en tilsynelatene tung lastebil med dugelig overheng og plasserer noen tonn bakerst der kan jo gravitasjonen ha invirkinger, eller?

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var og tok C teorien i dag og fikk spørsmål om dette, og svarte da at tungt lass langt bak kan gi overstyrt bil (selv om jeg ikke forstår hvorfor, så er det jo dette som står i læreboka), og det var tydeligvis riktig svar da jeg kom ut med 0 feil :)

 

*edit: jeg kan godt gå med på at det er sånn, men jeg vil vite hvorfor det er sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tilbake til personbil, som jeg har mest erfaring med.

 

Hvis jeg kjører rundt en sving, og er nære (uten å overskride) slippgrensa for både for og bakhjul med konstant fart og begynner å bremse (fortsatt uten å "bruke opp" friksjonen til forhjulene) vil bilen overstyre gjennom svingen pga vektforflytningen forover.

 

Hvis jeg derimot gir gass (uten å "bruke opp" bakhjulenes tilgjengelige friksjon) vil vektforflytningen gå motsatt og mer vekt vil hvile på bakhjul, noe som gjør bilen understyrt ved at fronten blir lettere og mister marktrykk.

 

Men dette blir vel kanskje ikke helt sammenlignbart?

 

En vakker dag så blir jeg sikkert glup nok til å skjønne hva dere mener, så fortvil ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tilbake til personbil, som jeg har mest erfaring med.

 

Hvis jeg kjører rundt en sving, og er nære (uten å overskride) slippgrensa for både for og bakhjul med konstant fart og begynner å bremse (fortsatt uten å "bruke opp" friksjonen til forhjulene) vil bilen overstyre gjennom svingen pga vektforflytningen forover.

 

Hvis jeg derimot gir gass (uten å "bruke opp" bakhjulenes tilgjengelige friksjon) vil vektforflytningen gå motsatt og mer vekt vil hvile på bakhjul, noe som gjør bilen understyrt ved at fronten blir lettere og mister marktrykk.

 

Men dette blir vel kanskje ikke helt sammenlignbart?

 

En vakker dag så blir jeg sikkert glup nok til å skjønne hva dere mener, så fortvil ikke :P

 

En vakker dag ja! Hehe.

 

I denne situasjonen tror jeg ikke personbil og lastebil kan sammenlignes da du, som jeg sitter med inntrykk av, prater om å ha 3 stk greit feite folk i baksetet og prøve å få til alternativ 1.

 

Det som ikke kan sammenlignes er at en lastebil kan ha et hinsides overheng, altså utsikket bak bakerste aksling om jeg ikke husker helt feil, og setter du i gang og laster noen tonn med bly der og kjører på slippgrensen for for- og bakhjul igjennom en skarp sving vil disse tonnene med bly fortsette svingen mens du prøver å avslutte den.

 

Overhenget vil jo "spore" lenger ut enn bakerste aksling, og dette vil skape en effekt som fører til at disse loddene har mer fart igjennom svingen.

Det + tyngda vil være med på å dra bakenden på lastebilen

 

Alternativet er at du setter dådyrøyner i kjørelæreren og ber om å få prøve dette under glattkjøring.

 

Men, ved å ha lasta langt bak vil du jo forskyve tyngdepunktet drastisk bakover PGA "vippe" funksjonen du da skaper, og igjen vil du ha mindre marktrykk på forhjul!

 

Alternativet er at du drar ut baksetet, sveiser noen brakketer og fester setet 1/5 - 1 meter Bak avslutningen på bilen din og sette disse 3 feite kompisa dine der og prøver da!

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er at du drar ut baksetet, sveiser noen brakketer og fester setet 1/5 - 1 meter Bak avslutningen på bilen din og sette disse 3 feite kompisa dine der og prøver da!

 

Kan vel nevne at læreren brukte ei folkevogn boble som eksempel da han skulle forklare dette. Med 3 feitinger i baksetet (og motoren bak) ville bobla visstnok bli overstyrt.

 

Det var også et eksempel der det var blanda inn en henger (bak personbil). Med høyt kuletrykk (la oss si f.eks 100-120kg) vil bilen bli overstyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel nevne at læreren brukte ei folkevogn boble som eksempel da han skulle forklare dette. Med 3 feitinger i baksetet (og motoren bak) ville bobla visstnok bli overstyrt.

 

Det var også et eksempel der det var blanda inn en henger (bak personbil). Med høyt kuletrykk (la oss si f.eks 100-120kg) vil bilen bli overstyrt.

 

Da går nok jeg på feil skinner i denne situasjonen her!

Siden kjørelærer din sier sånt, så har vell han mer korrekt.

Til tross for at jeg ikke nå lenger helt forstår hva det står skrevet i boka di.

 

Kjørte senest i dag med for mye trykk på kula. Tipper GODT over 150kg i fra Oslo og til Gol. Må si jeg følte at den bilen var understyrt!

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår