Gå til innhold

Bygge om fra bensin til diesel godkjenning?

Ranger emnet


Roy001

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det må noen spesiell godkjenning for å bygge om fra bensin til diesel?

Tenker å flytte over "alt" fra en TDI-110HK til en 1,4bensin.

Hele understellet m/bremser selvsagt (må dette dokumenteres på noe vis?).

 

Pappa stat skal jo ha mer i årsavgift på en diesel, så man kan jo fort bli satt i fengsel for forsøk på avgiftsunndragelse, så det er greit å få dette inn i vognkortet.

 

Noen som har gjort dette før?

 

MVH

Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er og få med biltilsynte fra starten av på ombyggingen...

 

Får er sikkert på samme måte som om man skal bygge om en Mustang V6 til V8...

I ditt tilfelle kreves det sikkert at spesifike deler av driverk og oppheng som skal være fra en orginal diesel over til din orginale bensinbil :mekke:

 

Liker tanken din...

- 1997 VW Golf 1,9 TDi Variant

- 1994 VW Passat 1,9TD Kat. Variant - Prosjekt

- 1976 Mazda 818 (restaurering/gatebil-prosjek)

...og snart en G2 og en Jetta mk2 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med biltilsynet i dag.

Må sende en søknad om å skifte over, samt ha et skriv fra importør som forteller at karosseriet er likt på donorbilen og mottageren.

Mulig at understellet m/bremser må plomberes (som på karosseriskifte) på biltilsynet også. Det vil saksbehandleren som behandler søknaden avgjøre.

 

Reint praktisk, er det 4 ting som må skiftes:

1. ledningsnettet i motorrommet samt den kabelstokken som går inn til tenning/instrumenter og sikringsboks

 

2. Flytt over forstilling og bakstilling hvis dette kreves (superlett)

 

3. Sett inn den nye motoren (er du så lur at du flytter over hele forstillinga i punkt 2, så står jo selvsagt motoren skrudd fast der, og er helt unødvendig å fjerne.

 

4. Flytt over tanken og drivstoffslangene fra donorbilen (det er 2 slanger på dieselen, siden den har en returslange).

 

Mye jobb...

Ja det kan du skrive opp at det er.

Må regne 10-20 timer på dette.

Altså ikke noe du kan sette bort til et verksted.

Men som rekreasjon og ikke minst, for å vise andre at du kan: Absolutt verd innsatsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med Harald A Møller sin avdeling for typegodkjenning i dag.

Nedslående svar

VW / Audi / Seat tillater ikke at det skiftes motor eller girkasse i NOEN biler som er nyere enn 1992 modell.

Skal du skifte motor, skal samme type inn.

Skal du skifte girkasse, skal samme type inn.

Jeg takket for svaret, men sa tydelig fra at dette var helt feil svar. :fire:

 

En ny telefon til Statens vegvesen gav litt mer håp.

Send inn en søknad, legg ved data fra de to bilene (Har donorbil og mottager), og forklar at det skal skiftes over ALT! så mente han at dette skulle gå greit.

Men det var avgengig av en søknad som var tydelig og grundig, slik at saksbehandleren kunne ta stilling til dette, da det er saksbehandleren som avgjør om jeg får lov eller ikke.

Søknaden går i Posten i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Lurer på hvordan dette gikk jeg ;) Om du fikk svar på søknaden din, og hva utfallet var?

 

Vil tro at de var noe skeptiske, men såvidt jeg vet så finnes det golf 3 som er ombygget fra 1.4 til VR6, men ukjent om den/de ble godkjent ombygget.

 

Jeg har tenkt tanken om å bygge om en 90hk bensin til 90hk tdi, men etter å ha sett denne tråden om at ikke møller tillater ombygg, så ble jeg skeptisk.

 

I ditt tilfelle fra 60hk? til 110hk, ja høres nesten politisk ut, om du kan dokumentere riktig ombygging?

Såvidt jeg kan huske ifra Etka så er forskjellen bremser inkl bremsekraftforsterker.(skiver foran og bak) Støtdempere/fjærer foran. Komplett eksos.

 

Men har forstått det slik at:

"om det ikke foreligger ombygningpapirer, så skal kjøretøyet inn for kontroll og godkjenning hos merkeverksted, om kjøretøyet er rettmessig i forhold til fabrikkens krav, så skal det skrives ut ett dokument som kan forevises trafikkstasjon"

Det i parantese her er hva jeg husker etter å ha vurdert å bygge om prosjektbilen min til VR6 (1.8 til 2.8)

 

Selv om dette var en gammel tråd så kunne den være relevant å dra opp :) så ha meg unnskyldt :)

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Fikk godkjent ombygging, men jeg måtte dokumentere at det ikke var noen karosseriforskjeller på bilene. Feks. ved hjelp av delefilmer/nr.

Videre måtte donorbilen opp til BT. for å få plombert vitale deler i forstiling og bakstilling samt bremser, slik at dette blir flyttet over sammen med motoren.

Til slutt måtte bilen inn på BT. etter ombygging for prøving og kontroll.

Til sammen 5 timer på BT. ville dette bli, med 500 kr/time...

 

Så godkjenning var egentlig ikke noe problem, men allikevel masse styr.

Så jeg valgte å gjøre det anderledes: Fant en annen bil å bygge om, en diesel... Billigere, enklere og ikke minst -ingen godkjenning var nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår