heavybrg Skrevet September 29, 2009 Rapporter Share Skrevet September 29, 2009 Heisann Noen som har vært borti at tenningslampen og lampen for batteri begynner å lyse/blinke ved lavt turtall (ikke på tomgang) og kald motor? Forsvinner når jeg passerer 2000 rpm eller bilen blir driftsvarm. Skikkelig irriterende, hehe.. Sleden er en 91 modell Omega A c20ne btw Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet September 29, 2009 Rapporter Share Skrevet September 29, 2009 Hva mener du med tenningslampe? Batteri/ladelampa er grei... Hvis børstene i dynamoen er slitte, kan det gi symptomer som du beskriver, inkludert lys i oljelampa og andre lamper som egentlig ikke skulle lyst. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
heavybrg Skrevet September 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 29, 2009 Sorry, mente ladelampa (det var ordet jeg lette etter).. Dynamoen var vel egentlig ny ifjor så hadde vært litt merksnodig men Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet September 29, 2009 Rapporter Share Skrevet September 29, 2009 Ok... så det er kun ladelampa som lyser(den med batterisymbol)? Dette er jo normalt tegn på slitte børster i dynamo, eller bare slitt dynamo. Men ett år er jo lite da, med mindre man har mye store strømforbrukere på bilen. Du må måle spenningen (volt) på tomgang, rus gjerne bilen opp til 1000 o/min, da skal spenninga ligge på 14 til 14,4 volt. Er det under det, har du et ladeproblem. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
heavybrg Skrevet Oktober 5, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2009 Da blir det frem med multimeteret ja ;-) men det er både batterilampa og lampa for tenningen (den med lyn på om jeg husker rett) som lyser tidvis... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FantIkkeNick Skrevet Oktober 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 9, 2009 Sjekk dynamo reima, er den litt løs kan det være den lader dårlig med lavt turtall. Men mål over batteri og se hvor mye den lader, og mål så over dynamo og se hvor mye dynamoen leverer. Får du f.eks 12v på batteri og 14.6 på dynamo så har du ett stort spenningsfall, så mål fra + på dynamo til + på batteri, får nok mest utslag derisåfall så kan du måle fra komponent til komponent mellom batteri og dynamo... F.eks pol på batteri til pol sko, pol sko til kabel. kabel til neste punkt osv... Da bør du finne ut hvor spenningsfallet ligger, hvis ikke kan det være dårlig jording og da gjør du det samme og måler - til - dynamo. Ladinga over batteri skal ligge mellom 13.8 - 14.4v, har sett litt lavere men bør ikke vike så mye unna dette. Men har mest trua på at det er reima, vært borti det før at den er litt slapp så ved lavt turtall "spinner" den litt og greier ikke lade skikkelig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teigland Skrevet Oktober 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2009 hvis det er lampa med lyn på betyr det motor elektronikk lampe. da kan du ha det gøy en stund. Siter http://www.bilforumet.no/omega/218055-teigland-s-omega-b-stv-liten-update-s-7-a.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
heavybrg Skrevet Oktober 15, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2009 Forresten ikke lampa med lyn men med utropstegn ;-) Foretatt målinger nå, spenning på batteri uten belastning: 10,4V. Spenning med motoren igang: Ca 11,4V (synker ved gasspådrag). Dynamoreima var stram og fin. Så da tenker jeg retning dynamoen, spenningsregulatoren som har tatt kvelden kanskje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FantIkkeNick Skrevet Oktober 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2009 (endret) Mest sannsynlig det ja, målte du spenningsfall over + siden og - siden ? kan være dårlig kontakt også vettu. Men mest sannsynlig dynamo / spenningsregulatoren som ikke gidder mer. Forsten målte du direkte over dynamoen ? Leste du bare ga tall fra måling over batteri... Spenninga på batteriet trenger ikke bety batteriet er dårlig, men du har jo hatt problemer med dette så batteriet har ikke blitt lada opp skikkelig. Så mål direkte ut ifra dynamo, får du rundt 14 der så er dynamoen OK (mål på tomgang og med litt turtall). Da er det spenningsfall en plass! Endret Oktober 19, 2009 av FantIkkeNick Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
heavybrg Skrevet Januar 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 Til orientering var det dårlig kontakt mellom børstene (eller noe i den retning) i dynamoen så nå er den skiftet. Trodde de skulle vare noe lengre enn 10.000 kilometer men sånn er nå det ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Januar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 Hvis du har ekstralys og/eller stort anlegg, er ikke det uvanlig. Jeg måtte bytte hver 10000km på corollaen, pga ekstralys med 100w pærer og stort stereoanlegg :D Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.