Gå til innhold

Lakkerer bilen i Høstferien, alt nesten klart. Trenger småtips!

Ranger emnet


anda

Anbefalte innlegg

Jeg skal endelig lakkere min Lancia nå i høstferien.

Har fått kjøpt inn nesten alt jeg trenger. Har skaffet en Devilbiss sprøyte med forskjellige dyser. Skal med tiden lakkere hele bilen, men starter nå i første omgang med hele karosseriflater. Fargen blir den samme. Det er noe smårust her og der som jeg skal sandblåse. Stort sett vil ny lakk bli lagt direkte på gammel lakk med unntak av stedene det har vært rust.

 

Objektet:

17_1556999846.jpg

 

 

Har laget en fremgangsmåte utifra det jeg har lest i de utallige trådene om emnet her på forumet. Kan dere se igjennom og komme med en tilbakemelding (listen blir oppdatert underveis):

 

1.Fjerner smårust med sandblåsing.

2.Vasker med siliconfjerner.

3.Legger syregrunning på bart metall.

4.Sparkler det som trengs, deretter fyller. Plastgrunning legges på plastfangere.

5.Tørrsliper, bruker kloss der det trengs. For å unngå shimmer bruker jeg en mørk lakk for å se at overflaten blir helt plan.

6.Våtsliper resten av karosseriflaten med 500 papir.

7.Vasker med siliconfjerner.

8.Lakkerer 1k basestrøk

9.Lakkerer 1k basestrøk nr.2

10.Lakkerer 2k klarlakk

11.Lakkerer 2k klarlakk vått i vått

 

Har tenkt å bruke dette:

10_-1295523459.jpg

1.1K Glasruit Serie 90 Metallic

2.2K Biltema fin sparkel

3.2K Biltema glassfiber sparkel

4.Silikonfjerner

5.2K Monopol L900 tynner

6.2K Monopol L900 S2 klarlakk

7.2K Monopol L900 herder

8.1K Color Matic Fyller

9.1K Dupli-Color Plast grunning

10.1K U-POL Syregrunning

 

Ja, jeg er en nybegynner. Får tilnærmet strøkent resultat med sprayboks og tar nå steget til sprøyte. Har masse pågangsmot, dette skal jeg få til. Takker for alle svar - Anda

Endret av anda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

skal du rette bulker hjelpe må du anskaffe deg en klosse som du klosser over de plassene du har sparklet - > lagt fyller på. så blir det ikke ujevnt eller får sånn shimmer

 

Du trenger ikke å mellomslipe mellom base å klarlakk. Bare å legge base først, vent til den er HELT tørket. så legger du klarlakk oppå.

Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal rette en liten forsenkning bakerst på bagasjelokket. Her vil jeg på det meste trenge 2-3mm med sparkel. Kan du anbefale en egnet 2K sparkel?

 

Hadde ikke tenkt å mellomslipe mellom base og klarlakk. Jeg bare formulerte meg litt feil, og det er nå rettet opp. Tenkte å mellomslipe mellom 1. og 2. basestrøk. Kanskje ikke nødvendig dette heller?

Endret av anda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å vaske hele bilen godt med silicon fjærner før du begynner med noe sandblåsing, sliping og slikt, sprøytesparkel er ikke å anbefale, trekker vann og fuktighet som en svamp, bruk heller slipe fyller, ikke nødvendigt å slipe mellom første og andre strøk med base.

Plast primer på støtfanger er ikke nødvendigt om den er lakkert fra før, er kun nødvendigt på støtfanger som ikke er lakkert fra før, og der det er slipt gjennom lakk og inn på plasten

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaske bilen før den skal bli full av støv? Den må du gjerne utdype.

 

Slipe fyller. Kan dette sammenliknes med en fin sparkel som legges på for hånd? Du må gjerne anbefale et produkt.

 

De sorte listene på støtfanger er ren plast. Da trenger jeg altså plastprimer. Du må gjerne anbefale et produkt her også.

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vaske bilen godt før du begynner ja, ellers så risikerer du å slipe skitten lengre ned i lakken, og kan risikere problemer senere når du skal lakkere.

Slipe fyller kan ikke sammenliknes med finsparkel som legges for hånd nei, slipe fyller er en High Build grunning som sprøytes på, kan også pensles på.

Ser også at du lurer på å legge glassfiber sparkel, om du gjør det, så er det å anbefale å legge en finsparkel over den igjen før slipefyller

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spparkelflekker bør høvles/klosses både etter sparkling og fyller.Shimmer er lett å få hvis man ikke gjør dette.Bruk også kontrastpulver oppå fylleren.En svart matt sprayboks oppå fylleren funker bra..Da ser du når du har slipt fylleren slett!

Plastgrunning må du har på de stedene du har slipt igjennom til plasten...ellers kan du regne med flassing.

Bilen kan du vaske med 7010(silikonfjerner) og 7080(vann).Dette får du hos lakkspesialisten.(Spies Hecker sine produkter)

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spparkelflekker bør høvles/klosses både etter sparkling og fyller.Shimmer er lett å få hvis man ikke gjør dette.Bruk også kontrastpulver oppå fylleren.En svart matt sprayboks oppå fylleren funker bra..Da ser du når du har slipt fylleren slett!

Plastgrunning må du har på de stedene du har slipt igjennom til plasten...ellers kan du regne med flassing.

Bilen kan du vaske med 7010(silikonfjerner) og 7080(vann).Dette får du hos lakkspesialisten.(Spies Hecker sine produkter)

 

Ikke dumt med en mørk lakk. Det skal jeg huske på! Takker:)

 

Planen er å bruke en egnet kloss til pussing.

 

Da mangler jeg 2K sparkel, fyller og en plastgrunning. Forslag til produkter?

 

Trenger ikke bruke glassfibersparkel, vil bruke det som er mest fornuftig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår