Gå til innhold

Audi A4 - upresis styring

Ranger emnet


Bwana

Anbefalte innlegg

Har en A4 B6 (TDI, 150' Km) som føles upresis på styringa.

 

Det er ca 1cm dødgang på rattet (1/2 cm hver vei)før hjulene beveger seg.

Med motoren stoppet så kjenner man ikke dette på rattet, det er jevnt økende motstand begge veier. Med motoren i gang kjenner man at rattet går litt lettere i dødsonen.

 

Det er en justeringsmulighet for å stramme forspenningen på tannstange, men den sitter dønn fast så jeg har ikke klart å bevege den.

 

Noen tips?

 

--

Svein.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal heller ikke se bort fra at noen av mine problemer sitter oppi hodet :)

 

Kan også være at dekkene har betydning for opplevd retningsstabilitet (halvslitte EcoContact2 16").

 

Jeg har imidlertid konstatert at det er litt dødgang. Fester et kosteskaft på hvert framhjul med hurtigtvinge så ser jeg at begge hjula er i ro mens rattet beveges 1/2 cm hver vei.

 

Stramminga av tannstanga er en 18" mutter på undersiden der rattstammen krysser tanstanga.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel også ha sammenheng med litt dårlige foringer og kuler i forstillinga. Det er lite som skal til for at en kjenner det..

 

Har litt samme følelsen på min selv også, men har slått meg til ro med at det bare er slik.

 

Sjøl har jeg lett for å henge meg opp i noe jeg "tror" er galt med bilen og sjekker alt.. Så får jeg andre til å prøve som er kyndige og de finner ingen feil.. Så for min egen del sitter mye mellom øra.. ;) Sånn har det alltid vært uansett kjøretøy jeg har hatt..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hadde en Peugeot 205 GTI 1,9 før. På slutten var det rett før jeg måtte legges inn. Den bilen visste man aldri hvor man hadde, og det var alltid en symfoni av slark og ulyder som forandret seg fra dag til dag. Den var jo veldig morsom å kjøre, men fy faen så sliten man blir hvis man er litt petimeter. Av og til misunner jeg folk som gir fullstendig faen i bil og er fornøyde så lenge de kommer fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Har en A4 B6 (TDI, 150' Km) som føles upresis på styringa.

 

Det er ca 1cm dødgang på rattet (1/2 cm hver vei)før hjulene beveger seg.

Med motoren stoppet så kjenner man ikke dette på rattet, det er jevnt økende motstand begge veier. Med motoren i gang kjenner man at rattet går litt lettere i dødsonen.

 

Det er en justeringsmulighet for å stramme forspenningen på tannstange, men den sitter dønn fast så jeg har ikke klart å bevege den.

 

Noen tips?

 

--

Svein.

 

 

 

Kom du noe videre med denne greia?

Da jeg hadde bilen på Eu-kontroll spurte jeg gutta om de kunne stramme forspenningen til tannstangen. De hevdet bare at bilen var 100% tight i forstillinga, og at det ikke var noe galt. Da er det jævlig rart at jeg synes at min samboers Polo på 14" er mer retningsstabil i høy hastighet enn min bil. DA må det jo være litt slakk, enten i styringen eller i min hjerne. Jeg har veldig troen på denne forspenningen, da det ellers ikke er noen lyder eller rakling fra hjulopphenget. Det kjennes ut som om det er en slark tidlig i den mekaniske rekken før hjulene svinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår