Gå til innhold

Godkjenne egetbygget dashbord

Ranger emnet


Kveite

Anbefalte innlegg

Noen som har søkt eller forhørt seg om hvordan det er å bygge om dashbordet i en bil?

 

Går ut ifra det må godkjennes så folk ikke bygger kollisjonsfarlige dashbord (med skarpe utstikkere). Blir dette en visuell godkjenning for forsvarlig bygget?

 

Eller er det ikke åpnet for å bygge om dashbord i det hele tatt?

 

Det er jo mange som gjør det både til bilstereobygg i glassfiber og til mer racing inspirert rørramme som del av bur.

 

Hadde selv tenkt til sistnevnte, selv om jeg vet det er vanskelig å få godkjent bur forran B-stolpe.

 

 

Sidespørsmål til dette: Er det lov å bytte ut instrumenthuset (speedometer og tripteller) til ettermarkeds? Da f.eks. enten bygge opp med løse instrumenter eller felles digitalt instrument.

 

Hva sier vegvesenet til dette?

 

Hva sier forsikringsselskapet til bytte eller fjerning av tripteller?

Endret av Kveite

Range Rover 03 v8, Volvo 242 v8, Clio 07 Rip Curl

SOLGT: RX7 93, Evo 8 560hk, A6 Allroad 3.0 07, Kadett C Autoslalom, Audi RS4 2001 510hk, S4 2000, v70 1997, mx3 2.5 1993, 323f 1.5 1996, Peugeot 205 1.9 GTI 1990, Corolla 1.6 16v 1989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan aldri tenke meg at de vil kicke på det, med mindre det påvirker sikkerheten. F.eks ledninger som kan vikle seg fast i pedalene, nødlysknappen er utkoplet osv.

 

Men det er ikke værre enn å ta en telefon til dem eller stille opp personlig og legge fram dine seriøse planer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste kravet til instrument inni bilen er vel at bilen skal ha fartsmåler og kilometerteller. Og jeg slenger meg på teorien til hondaen, tror ikke de bryr seg så lenge det ikke blir en farlig ombygging.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn og se på den episoden av A car is born hvor han er på "biltilsynet" i England. Der driver de og vimser rundt med ei hodeskalle og et kne etc inni bilen for å finne skarpe kanter.

 

Videre har du kanskje merket det at man(nen) fant opp polstret dashbord i forrige årtusen. På samme måte som med FIA-polstring til bur. Også har du Saab som puttet tenningslåsen mellom setene for å spare kneet. Sladrespeil med en jernpigg som folk penetrerer skallen på og bunnhengslede hanskeromlokk av metall som små barn giljotinerte seg på.

 

Andre kule ting de viser i dokumentaren Polished killer, Silent death eller hva den nå heter er utvendig tanklokk, utvendige dørhengsler og utvendige dørhåndtak av typen man finner i norske hus(!). God underholdning. Gikk bl.a. på NRK i tre deler mener jeg å huske. Sikkert en BBC produksjon. Enjoy! :thumb

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste kravet til instrument inni bilen er vel at bilen skal ha fartsmåler og kilometerteller. Og jeg slenger meg på teorien til hondaen, tror ikke de bryr seg så lenge det ikke blir en farlig ombygging.

Det er ikke krav til kilometerteller, er kun krav til varsellamper for bremser, sikkerhetsutstyr og speedometer i innvendig instrumentering.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke krav til kilometerteller, er kun krav til varsellamper for bremser, sikkerhetsutstyr og speedometer i innvendig instrumentering.

 

OK, den er grei. Trodde det var krav pga forsikring, men da så :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg ikke tar helt feil så kan du nesten gjøre hva du vil, med dashbord taket og alt annet mulig. men du kan ikke gjøre noe som vedrøre sikkerheten i bilen din, som å gjøre noe med setebelte eller flytte sete andre plasser enn det kan flyttes idag.

 

har du airbag i bilen blir det enda vanskeligere å modifisere dashbordet for de vedrøre sikkerheten igjen og du kan ikke gjøre noe med den.

 

men ellers er helt fritt til å gjøre hva du vil, for det er ingen regler som forteller hvordan du skal sikre en last inne i bilen din. et speasialbygd gedigert stereoanlegg er en last =)

 

men ring biltilsynet i trondhei og spør etter han som driver og behandler søknader for godkjenning og ombygging av biler, (husker ikke anvnet) men han kan sikkert gi deg svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at alle bilstereo bilene som går i norge fremdeles har orginal instrumentene på plass, nemlig godkjenning. De kan slå seg vrange på synlighet om instrumentene sitter for lavt. Ellers er det null skarpe kanter osv som gjelder. airbager osv er ikke påbudt, er bare greit og ha.. Om det er lovlig og fjerne den ved bruk av barnesete, kan jeg ikke se problemet i andre tilfeller heller.. Se på gamle civicen til autod f.eks ikke mye orginal honda igjen der.. Annet enn instrumentene.

 

Men som sagt over her, det er lurt og ta en prat med BT....

 

http://i54.photobucket.com/albums/g115/autod1/odr%20civic/civic0712.jpg

 

 

§ 6-8. Endring av godkjent kjøretøy

 

1. Godkjent kjøretøy skal fremstilles til ny godkjenning dersom det foretas endring av kjøretøyet som gjør at det ikke lenger er i samsvar med opplysninger i vognkortet. Det samme gjelder andre endringer av kjøretøyet som har betydning for trafikksikkerheten, eksempelvis i bærende konstruksjoner, styring, forstilling, bremser o.l., eller dersom kjøretøyet blir utstyrt med trekkdel for tilhenger (gjelder ikke for biler med tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg), tipp, kran e.l. Godkjent kjøretøy skal også fremstilles for ny godkjenning dersom det er påført omfattende skader ved kollisjon, utforkjøring e.l. Det vises for øvrig til kap. 7.

 

0 Endret ved forskrift 14 feb 2007 nr. 224 (tidligere § 6-7).

 

§ 35-1. Hastighetsmåler på bil

 

1. Bil skal ha hastighetsmåler plassert godt synlig fra førerplassen. Den skal vise hastighet i km/t med tilnærmet nøyaktighet og må ikke vise mindre hastighet enn den virkelige.

 

Hastighetsmåler som oppfyller kravene i direktiv 75/443/EØF vedlegg II, eventuelt som endret ved direktiv 97/39/EF, eller ECE-reg.nr. 39, tillegg 1 anses å oppfylle bestemmelsene i første ledd.

 

Det er det siste der som ødelegger.. finn en ettermarkeds fartsmåler som tilfredstiller kraavene i direktivet.. dere kan jo lese litt i kjøretøyforskriften selv og se om dere finner nope som ødelegger..

Endret av LLH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår