Gå til innhold

Bør jeg brokoble?

Ranger emnet


_MazdaPowah_

Anbefalte innlegg

Originally posted by _MazdaPowah_

Jeg har en Saga USC 9975 forsterker som jeg har tenkt å brokoble på 2 subber i 2 ohm. Subbene er 2stk. Zachry BX-812.

 

Bør jeg brokoble forsterkeren til å drive de to subbene eller er de fare for at jeg sprenger noe?

 

info om forsterkeren finner du her: Saga USC 9975

 

 

 

Du mener 2 subber blir 2 Ohm. Eller mener du at subbene er 2 Ohm, og du skal parrarel koble dem, så dem blir 1 Ohm.

 

 

Uansett kan du ikke brokobble den forsterkeren til så lave laster.

Den må ha 4 Ohm min. ved brokobbling.

 

husk 2 Ohm ved brokobbling blir 1 Ohm, og 1 Ohm blir 0.5 Ohm.

 

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by _MazdaPowah_

Jeg har en Saga USC 9975 forsterker som jeg har tenkt å brokoble på 2 subber i 2 ohm. Subbene er 2stk. Zachry BX-812.

 

Bør jeg brokoble forsterkeren til å drive de to subbene eller er de fare for at jeg sprenger noe?

 

info om forsterkeren finner du her: Saga USC 9975

 

Jeg sjekka produktene og forsterkeren din yter 2x75W i 4ohm stereo og 250W brokoplet i 4 ohm. Subbene dine er på 4 ohm hver, dvs hvis du brokobler èn sub får denne 250W. Brokobler du begge "ser" forsterkeren 2 ohm mono, da tror jeg den neppe er særlig stabil. Derfor ville jeg enten koplet subbene i 4 ohm stereo (en på hver forsterkerkanal) eller seriekoplet subbene til 8 ohm og så brokoplet dette. Uansett får subbene "bare" 75W hver. Konklusjonen er vel at forsterkeren er litt for liten til å driv 2 stk. 12" ideelt sett, men det kan jo også hende det funker helt greit, subbene ser ikke så effektkrevende ut mht at de er oppgitt til 350W max :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey! Takk for svarene.

 

Men egentli så har jeg 2 forsterkere av den typen der. Planen var å bruke den andre på hattehøgtalerene. Men burde jeg ta en forsterker på hver sub å brokoble den i 4ohm?

 

Jeg har en Pioneer DEH 7500 spiller i bilen. Den gjør 4x50w RMS. Burde jeg berre la den drive hattehøgtalerene alene eller? Hattehøgtalerene er 2 billige 6x9" me merket Riesen.

Har aldri hørt om merket før men de holder jo til å spille diskanten.

 

Å så lurer jeg på en ting til....de subbene jeg har nå er de bra eller?

Jeg ser at watten ikke er så høy men magneten er ganske stor og den veier 8kilo hver sub. Lurer på om de igrunnen er bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by _MazdaPowah_

Ja det høres litt mye ut ja...men den klarer å drive høytalerne da...men noen som kan si lit om subbene?

Har ikke så mye peiling igrunnen.,,

 

bare så du vet det, du har max 10w rms av cdspillern

07 Toyota Auris TTE Edition

ex. 92 Mazda 323F

ex. 92 Opel Vectra

ex. 86 Opel Ascona

http://sprett.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å bruke begge forsterkerne på subbene, en brokoblet på hvert element. Så drite i 6x9 i hatthylla, kjøpe et frontsett som du driver med spilleren til du finner nok penger til en egen forsterker til dette også.

Og når det gjelder frontsett så får man som regel det man betaler for.. ;)

 

lykke til

mvh

89 Bmw E30 320i shadowline - solgt

92 Bmw E36 318i - solgt

87 Bmw E30 325i Hartge (ombygd) - støver ned i garasjen

92 Mazda 323 Gt-r - bruksbil

 

Ris Rules

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 6-7 BX812 elementer, 4 Bx810 og et par bx815, og må si at til prisen er det få som kan slå dem!

To BX812 holder lenge i vanlig bil, så lenge du har kraftig nok forsterker.

Mente de elementene tålte 300w rms, ikke maks, men mulig jeg husker feil.

 

Uansett, bra elementer som ikke spiller alt for rent. Men trøkker bra. Bruk en brokoblet forsterker på hvert element, og bruk cd-spilleren din på hattehylle-høyttalerne foreløpig.

Spilleren din leverer ca 20-22w RMS V/13,5volt. Dette holder absolutt ikke for noe annet enn et par små 3,5" elementer eller noe sånt noe, men det får duge foreløpig.

Kjøp deg en monoblokk, eller en 4-kanals forsterker du brokobler til 2-kanals. Så bruker du den ene saga forsterkeren til hattehylle-høyttalerne, og selger den siste saga forsterkeren.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by _MazdaPowah_

Okey! Takk for svarene.

 

Men egentli så har jeg 2 forsterkere av den typen der. Planen var å bruke den andre på hattehøgtalerene. Men burde jeg ta en forsterker på hver sub å brokoble den i 4ohm?

 

Jeg har en Pioneer DEH 7500 spiller i bilen. Den gjør 4x50w RMS. Burde jeg berre la den drive hattehøgtalerene alene eller? Hattehøgtalerene er 2 billige 6x9" me merket Riesen.

Har aldri hørt om merket før men de holder jo til å spille diskanten.

 

Å så lurer jeg på en ting til....de subbene jeg har nå er de bra eller?

Jeg ser at watten ikke er så høy men magneten er ganske stor og den veier 8kilo hver sub. Lurer på om de igrunnen er bra..

 

Ok, du har 2 forsterkere, da kan du gjøre noe artig, som dem faktisk tåler.

du hadde 2 frontsett?

 

sett det ene fronsettet i stereo på den ene forsterkeren, så kobler du den ene sub, i mono på den samme forsterkeren. (med passiv deling ca 80 - 100Hz)

 

og så tar du det andre frontsettet i stereo på den andre forsterkeren, og så den andre subben i mone på denne. (også passiv deling samme frekv.)

 

Delefilter til slik kobbling får du på eltek: http://www.dynabel.no

 

Delefilter sub bil, TRI-100

Delefilter TRI-100 med inngang for 2 kanaler (stereo) og 2 utganger for sidesystem og 1 utgang for senterbass. Senterbassen blir koblet etter prinsippet "amerikansk brokobling" også kalt 3 mode. Forsterkeren må derfor kunne tåle denne brokoblingen for at senterkanalen skal virke. DETTE ER VIKTIG OG MÅ SJEKKES, DA FORSTERKEREN ELLERS KAN TA SKADE. Sidesystemene kan nivåjusteres. Det er mulig å dempe 0, 3 eller 6 dB. 348,-

 

trenger tillfelle 2 stk.

 

eller du kobler dirrekte på forsterker, og 1 spole på subb. 6,8mH og 1 kondensator til front høyttaler pr. side. 390uF

 

Du kan droppe kondensatorer, om du vil ha bass i frontsetta.

 

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tOFFY

Ok, du har 2 forsterkere, da kan du gjøre noe artig, som dem faktisk tåler.

du hadde 2 frontsett?

 

sett det ene fronsettet i stereo på den ene forsterkeren, så kobler du den ene sub, i mono på den samme forsterkeren. (med passiv deling ca 80 - 100Hz)

 

og så tar du det andre frontsettet i stereo på den andre forsterkeren, og så den andre subben i mone på denne. (også passiv deling samme frekv.)

T....

 

Dette minner meg om for 10 år siden da jeg drev masse høyttalere på en stk Phoenix Gold M50 2x50W forsterker, masse spoler og kondensatorer for å få bratt nok deling på sub, HP filter på fulltonehøyttalere, ingen justeringsmulighet for å skilne nivå på sub og fulltone og økt forvrengning fra en forsterker som låter dårlig. Nei, dette vil jeg fraråde. Dessuten vil et HP+LP delefilter av litt kvalitet koste like mye som en ekstra brukt forsterker...

 

Mitt råd er som noen nevnte over å benytte begge forsterkerne på hver sin sub i 4 ohm mono brokoplet og benytte spilleren til å drive et frontsystem av litt kvalitet (kr 2000 eller mer) :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Terminator

 

Dette minner meg om for 10 år siden da jeg drev masse høyttalere på en stk Phoenix Gold M50 2x50W forsterker, masse spoler og kondensatorer for å få bratt nok deling på sub, HP filter på fulltonehøyttalere, ingen justeringsmulighet for å skilne nivå på sub og fulltone og økt forvrengning fra en forsterker som låter dårlig. Nei, dette vil jeg fraråde. Dessuten vil et HP+LP delefilter av litt kvalitet koste like mye som en ekstra brukt forsterker...

 

Mitt råd er som noen nevnte over å benytte begge forsterkerne på hver sin sub i 4 ohm mono brokoplet og benytte spilleren til å drive et frontsystem av litt kvalitet (kr 2000 eller mer) :)

 

HE He. er faktisk enig.

Men eltek filter så kan du dempe bass eller frontsett.

 

Dette kan du også gjøre selv, når du lager filter selv.

Ingen problem. Gjør jo det lett som fy i hjemme stereo, blir det samme her, bare å serie koble motstander (1 og 2 Ohm osv)

Og for å oppretholde Motstand, så legg noen i bro, fikses lett som bare det.

 

 

Men klart, beste løsning er jo forsterker med el. filter og koble slik at dette kan brukes.

 

Kom med forslaget siden han har 2 forsterkere, annen forslag er å serie koble sub, til 1 forsterker og koble alle front sett i stereo, siden forsterkeren skal tåle 2 Ohm i stereo.

Men subene vil kanskje få litt lite W.

Men kan prøves, og høre hvordan det låter

 

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tOFFY

 

HE He. er faktisk enig.

Men eltek filter så kan du dempe bass eller frontsett.

 

Dette kan du også gjøre selv, når du lager filter selv.

Ingen problem. Gjør jo det lett som fy i hjemme stereo, blir det samme her, bare å serie koble motstander (1 og 2 Ohm osv)

Og for å oppretholde Motstand, så legg noen i bro, fikses lett som bare det.

 

 

Men klart, beste løsning er jo forsterker med el. filter og koble slik at dette kan brukes.

 

Kom med forslaget siden han har 2 forsterkere, annen forslag er å serie koble sub, til 1 forsterker og koble alle front sett i stereo, siden forsterkeren skal tåle 2 Ohm i stereo.

Men subene vil kanskje få litt lite W.

Men kan prøves, og høre hvordan det låter

 

T....

 

Jepp, hadde gått an å prøve hvis man slapp å kjøpe alt på forhånd, var ikke meninga å svartmale situasjonen, men synes forslaget fortjente litt tilbakevisning for ikke sette "halvgale" griller i hodet på folk :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår