Gå til innhold

Serie og paralellkobling

Ranger emnet


62deluxe

Anbefalte innlegg

Skal bruke to stk Rockford Power 410 10"bassere, lurer på om hvordan det fungerer med sereie eller paralellkobling hadde tenkt og bruke MTX 280 forsterker på dem vet ikke hvordan det går, den drev fint ! stk JBL GTI 12. Noen som kan hjelpe meg her, gjerne link til sider om bilstereobygging og oppkobling.

 

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

 

Det viktigste er om det er en 2, 4 eller 1 kanals forsterker, og hvor stor rms effekt den har...

 

Hvis det er en 4 kanals eller monoblokk går det helt fint..

(regner med at elementene er 4 ohm)

 

Hvis den er en to kanaler og ikke er fullt så kraftig, ville jeg gått for kun en av de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterker:

 

MTX Thunder 280 N-channel Vfet amplifier

40watts RMS/CH into 4 Ohm

80watts RMS/CH into 2 Ohm

160 watts RMS Bridged into 4

280 Watts Dynamic Power(IHF-202)Bridged 4 Ohms

Vet ikke om den tåler 2 Ohm bridged i så fall skulle den yte ca 320 watt. Hvordan funker det med de forskjellige koblingene blir ohmen halvert i serie hva med paralell?

Sitter jo en 30amp sikkring i den så det er da noe futt i den.

 

 

Bassere:

 

Rockford Fosgate PWR 410

Nom imp 4 Ohm

Power Watts RMS 300

Power Watts Peak 600

 

Hadde håpet å få brukt begge bassene, da jeg er redd det er mindre futt i en RF 410 10" en i en JBL GTI12"

 

Hvis dette nå ikke skulle gå, hvilken forsterker annbefalere dere til dette bruk, gjerne en som re til salgs brukt QXL eller her under Kjøp Salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt subbene for at 12 ikke er så lett og plassere med tanke på høyden der kassen skal stå, så løsningen er da kanskje og få seg en ny forsterker(4 kanals) eller en tilsvarende den jeg har nå(MTX thunder 280)

 

Men er det ingen som kan forklare meg hva som skjer med ohm og effekt. Positivt og negativt med paralell og serie med to subber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du paralell-kobler 2 subber blir ohmen delt på 2...

Det vil si at to 4ohms subber blir 2ohm. Å vist forsterkeren klarer 2ohm så yter den cirka dobbelt så mye watt etter de jeg har forstått.

 

Mens viss du seriekobler subbene blir ohmen dobbelt så masse...dvs 8ohm.Da blir de mindre effekt men dette er tryggere å gjøre vist du er redd for å sprenge noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da ble jeg litt klokere men hva hvis jeg brokobler min forsterker og paralell kobler basserne så skulle det si at den yter

320 watt i 2 Ohm, men det står ikke på forsterkeren at den kan brukes i 2 Ohm brokoblet noen risiko ved å prøve dette.

På forsterkeren står det at den yter 160 watt bridged i 4 Ohm.

 

Takker for kloke svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og du vil etter min mening bare bruker mye tid og penger på brenne opp forsterkeren din...

 

Skryter den ikke over å vere stabil i 2 ohm brokoblet, da ville eg ikke tatt sjangsen.

Uansett så har du for lite rms krefte, hva med en dynabel mono blokk ?

750 rms i 2 ohm. 3600 peng på rette stedet...

 

Den mtx kan du feks bruke til frontsett i steden for.

Skoda Fabia 1.9tdi 2009mod

Skoda Octavia RS tfsi 2006mod

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare sjekke om jeg har forstått riktig

Paralellkobling:

+/-fra forsterker til +/- til den ene subben så vidre til den andre.

Ohm halveres

Seriekobling

+/- fra forsterker til +på den ene og - på den andre så en kobling mellom - og + mellom subbene.

Ohmen dobbles.

 

Jeg bruker en kondesator på 1(uf), tykke kabler så da skal dette prøves. Hvilke batteri er "best" til bilstereo bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

 

For all del ikke belast denne forsterkeren ned i 2 ohm i brokoblet tilstand.. D.v.s at forsterkeren ser en impedans på 1 ohm på hver kanal, noe som er altfor hardt, særlig når denne mtx forsterkeren ikke er av ypperste sort..

 

Hvis du ikke skal kjøpe deg ny forsterker vil jeg fraråde deg å bruke begge elementene på denne forsterkeren.

Det vil bli et dårlig resultat uansett.

 

Hvis du laster den ned til 2 ohm brokoblet vil den slå seg av ofte, være varm som ei stekeplate og heller ikke ha den aller beste kontroll på elementet siden dempingsfaktoren dypper ned i det aller laveste. Tilslutt brenner den opp..

Og, hvis du kjører et element inn på hver kanal (samme som å seriekoble elementene) har du på langt nær nok kraft.

Da får du kun 40w rms på hver subwoofer.

 

Bruk en av de elementene til du får råd til en ny forsterker..

 

Det elementet vil kunne spille like høyt som det JBL GTi elementet på den forsterkeren, det har mindre power handling og er en bedre match i forhold til forsterkeren. JBL elementet er mer tungdrevet og krever mere kraft, og passer ikke til denne forsterkeren.

 

Jeg har Dynabel BF 4501 på lager, som du kan få for 3500,-

Si ifra hvis du vil ha.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JBL Decade DA1002 Mener at denne skal gi 300watt RMS brokoblet. Glemte helt at jeg hadde denne, bare rot i heimen trodde jeg hadde solgt den. Så da kanskje det ordner seg da denne er jo også fysisk dobbelt så stor som MTX`en sitter 2 stk 20 amp sikringer på den sikkert da en til hver kanal, vifte og greier. Fant bare en rusisk side kanskje noen skjønner noe

 

http://www.caraudio.com.pl/testy/jbl/da1002.htm

 

Kom gjerne med råd og vink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår