Gå til innhold

Strømproblem dukka opp og forsvant like brått - grunn til bekymring?

Ranger emnet


Nils123

Anbefalte innlegg

Hei!

 

En dag her gikk batteriet i min 94-modell Mitsubishi Lancer føyka.

 

Eller strømmen gikk; varsellampene i bilen lyste svakt eller ikke i det hele tatt. Spenninga over batteriet hoppa opp og ned på måleren fra 5 V til 10 V. Og siden batteriet var like gammelt som bilen sjøl, så bytta jeg det like gjerne uten å nøle, til et nytt som jeg kjøpte på Biltema samme dag.

 

Siden jeg først var nedi ved motoren, så benytta jeg sjansen og stramma reima til dynamoen mens det nye batteriet stod til topplading.

 

Dagen etter var det ferdig ladd, og jeg monterte det i, og alt var som det skulle. Dette var altså på lørdag. Jeg har kjørt en del med det etter det, uten problemer.

 

Problemene dukka imidlertid opp idag. Jeg hadde kjørt til andre sida av byen og stod med motoren av, men spiller'n på i to minutter mens jeg venta på en kompis. Så slo jeg alt av mens jeg fullførte ventetida.

 

Da jeg kjørte videre igjen, så ble jeg obs på to forandringer.

 

Den ene var en slags énstemmig hvinelyd som minte om ei blanding av en UFO og en hårføner. Den steg i bølgelengde samtidig med at jeg gav gass. Den forsvant derimot da jeg kobla ut giret med koblingspedalen eller ved å sette den i fri.

 

Den andre forandringa var at musikken fra spiller'n hakka og skurra et par ganger i minuttet. Det gjaldt bare når jeg spilte av fra USB, og ikke fra radio. CD-er bruker jeg ikke i bilen. :cool:

 

Da jeg kom hjem og skulle låse bilen etter meg, så virka ikke sentrallåsen, og jeg oppdaga dermed at det ikke var noe strøm i bilen. Ikkenoe liv da jeg vridde rundt tenninga.

 

Jeg gikk for å finne spenningsmåleren og batteriladeren. Da jeg kom tilbake til bilen prøvde jeg å vri om igjen, og jeg fikk starta den. Mens den ennå var igang, så åpna jeg panseret og så at motorblokka - den rista noe sinnsjukt i alle retninger! Men jeg stussa ikke der og da, for det var så lenge sida jeg hadde sett motoren igang - og den rista ikke såpass at det fikk meg til å reagere.

 

Jeg skrudde av tenninga igjen og sjekka spenninga, som var på under 10 V. Jeg satte batteriet til lading og venta et par timer. Mens jeg venta, så løsna jeg viftereima og stramma den igjen. Denne gangen forsikra jeg meg om at jeg stramma den skikkelig og skrudde festeskrua skikkelig til.

 

Mens jeg venta, så fylte jeg også på litt motorolje; jeg oppdaga nemlig at det var for lite.

 

Da jeg seinere skulle ut og kikke igjen, så fjerna jeg først laderen og tok deretter spenninga. Den var på over 13 V, men den sank som en stein gradvis nedover og helt ned til 11 V før jeg satte meg inn og skrudde på tenninga.

 

Alt virka. Jeg tok spenninga med motoren igang, og den hoppa mellom 12,9 V og 13,8 V. Jeg skrudde av, og spenninga holdt seg stabilt på omtrent 12,5 V.

 

Jeg kjørte ei runde på 200 meter og tok spenninga igjen med motoren igang. Den varierte nå først fra 12,9 V til 14,1 V, men den la seg fort stabilt på 14,1 V. Jeg skrudde av, og spenninga lå stabilt på 13,5 V.

 

Jeg kjørte så ei runde i nærområdet på et par kilometer, helt uten problemer, før jeg satt meg ved PC-en for å skrive dette innlegget. Både UFO-lyden og skurringa i spiller'n var borte.

 

Nå lurer jeg på om jeg burde være bekymra. Eller om jeg har løst problemet underveis uten å være klar over det. Jeg har jo både fylt på olje og stramma viftereima og tatt kablene til batteripolene av og på et par ganger under prosessen.

 

Nå skal jeg kjøre langtur aleine over øde landeveier på onsdag, og da hadde det vært greit om bilen holdt hele turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar!

 

Langturen gikk fint, uten problemer, som derimot dukka opp dagen etter. Da fant jeg ut at klemmene til kablene rundt batteripolene ikke satt som de skulle. På det gamle batteriet var de to utstikkerne helt sylinderforma; på det nye er de mer kjegleforma.

 

Fant det ut da jeg ikke fikk starta bilen etter en tur på butikken. Jeg ordna det midlertidig ved å dra vekk all skit og støv som satt på innsida av de klemmene, med fingra. Jeg får se og tilpasse dem eller erstatte dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar!

 

Langturen gikk fint, uten problemer, som derimot dukka opp dagen etter. Da fant jeg ut at klemmene til kablene rundt batteripolene ikke satt som de skulle. På det gamle batteriet var de to utstikkerne helt sylinderforma; på det nye er de mer kjegleforma.

 

Fant det ut da jeg ikke fikk starta bilen etter en tur på butikken. Jeg ordna det midlertidig ved å dra vekk all skit og støv som satt på innsida av de klemmene, med fingra. Jeg får se og tilpasse dem eller erstatte dem.

 

Har hatt et liknende problem som forsvant etter at jeg hadde lagt opp ekstra jording på motoren. Måtte samtidig bytte dynamo og batteri da begge var ødelagte.

Audi A6 2.4 Quattro - Bruksbil

Opel Ascona B 20v - prosjektbil

Volvo 760/960 T5 - Skrotes

Volvo 850 T5 awd - Bruksbil -SOLGT-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår