Gå til innhold

Automat kassa mi er gåen?


raymondblack

Anbefalte innlegg

Scorpio 2l doch. 1995mod. Girer fint delt til jeg nærmer meg 100kmt. da klarer ikke kassa å bestemme seg for vilket gir den vil ha. hopper mellom tredje og fjerde. Men når jeg nærmer meg 140kmt så bestemmer den seg for det tredje?

 

 

Er den fuckt? eller er det noe jeg kan mekke på?

OPEL ER BRA!

---------------

2005 Honda Accord

1999 Yamaha Thunderace 1000

1996 Seat Toledo 1.9 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Scorpio 2l doch. 1995mod. Girer fint delt til jeg nærmer meg 100kmt. da klarer ikke kassa å bestemme seg for vilket gir den vil ha. hopper mellom tredje og fjerde. Men når jeg nærmer meg 140kmt så bestemmer den seg for det tredje?

 

 

Er den fuckt? eller er det noe jeg kan mekke på?

 

Lockup innebærer at 4 gear låses mekanisk inni kassa uten litt sluring som det ellers er på alle gira. Dermed bruker man mindre bensin. På mine biler, 91 modell og 98 modell, merker jeg ett svakt rykk når dette skjer. Det er nok normalt.

Tror ikke det er lockup som er problemet ditt, men kanskje OVERDRIVE, dvs. det som fram til Scorpio 2 (1995-1999 da Ford slutta å produsere Scorpio) ble kalt 4 gear. DET ER JO EN 4 TRINNS KASSE. Overdrive er bare et mer fancy navn på det fjerde gearet. Når du trykker på knotten på gearspaken så lyser OD, og 4. gear kobles UT. Hensikten med å kunne hindre kassa i å gå i 4 gear på den måten, må være å kunne bremse med motoren i 3. gear i en nedoverbakke el. hvis man ikke vil at kassa skal gå i 4 gear, f.eks. for å ha mer krefter uten å bruke kickdown. Det som skjer er nok at OD kobles INN OG UT pga. en feil i styringsenheten til gearkassa som jeg tror er innebygd i "hjernen": EEC-V styringsmodulen til motoren. Denne gearkassa er visst helt elektronisk styrt i mots. til kassene på Scorpio 1.

Jeg har et spørsmål til deg: Har du også vibrasjoner i hele bilen når det er sånn fra 5 plussgrader og kaldere ? Isåfall, har du fått sjekka hva det kan være? Det er veldig irriterende og jeg er temmelig redd for at det kan slite på mange komponenter i bilen !

Takk for svar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår