Gå til innhold

LES: Hva trenger du for å starte med bilcross

Ranger emnet


Margido

Anbefalte innlegg

Mange lurer på hva man trenger for å begynne med bilcross. Har tatt med noen av de viktige punktene du trenger for å starte. Resten går seg naturlig til når man har kommet seg inn i gamet.

 

 

Først å fremst må du vite hva du vil kjøre. Det er mye kriterier til en bil, først å fremst hvilken ende bilen trekker i:

- FWD eller RWD er det som er lovlig i bilcross. Ombygging fra RWD til FWD og omvendt er IKKE lov, men om bilen er levert med AWD kan du velge hva du vil ha.

- Turbo, kompressor og annen form for lading er ikke lov. Trimming er fritt fram, både motor og drivverk.

 

En annen ting man burde ta hensyn til er:

 

- Deletilgang. I bilcross må man regne med endel reparasjoner i form av motor, drivverk, hjuloppheng og karrosseri. Det kan være lurt å gå for et merke som,

1. Finnes mye av både som delebiler og det som brukes mye i bilcross.

2. Billige deler

3. Enkel å skru på.

 

Ved p.3 burde man tenke seg om hvilket utstyr man har for å feilsøke om ting skulle slutte å fungere. Det er forskjell fra person til person hva man vil bruke, men en tommelfingerregel er at forgassermotorer er enklere å skru på enn innsprøytning. Sistnevnte har mye mer sensorer, givere og andre elektroniske målere som kan gjøre det vanskelig å feilsøke uten diagnoseutstyr. Dette er selvsagt opp til hver enkelt hva man vil og har av hjelpemidler.

 

Hvordan starter jeg?

 

Om du er klar til å kjøre bilcross, må du først melde deg inn i en klubb tilsluttet Norges Idrettsforbund.

Kan være alt fra NMK, KNA, NAF o.l. Oversikten finner du på: http://www.nmk.no/

 

Ved innmelding i klubb må du betale en avgift til klubben. Dette varierer fra klubb til klubb, men bruker å være mellom 200-400,- per år. Ved innmelding får du tilsendt Bilsportsboken som du trenger ved bygging av bilen.

 

Førerlisens og vognlisens må betales hvert år inn til NBF. Dette må søkes, og du finner skjemaer her: http://bilsport.no/skjemaer/

 

Bilen må på årskontroll hvert år. Det skjer ved at en årskontrollant ved klubben du er medlem i, kommer å undersøker at bilen er i henhold til reglene. Etter at bilen er godkjent, blir papirene sendt inn til NBF, og du får tilsendt vognlisens.

 

NB: Alt av lisenser må være i orden før løp!

 

Kjøreutstyr:

 

I bilcross er det påbudt med FIA-godkjent utstyr. Dette endres hvert år, og man får tilsendt Bilsportsboken der endringene står.

Av utstyr som skal finnes under et løp, både på deg og bilen:

 

- Brannsikker kjøredress (3-lags)

- Brannsikre hansker

- Brannsikre kjøresko (Du kan få kjøpt sko, men mange bruker militærsko da disse er godkjent)

- Balaklava hette

- Hjelm m/briller (Om hjelmen har visir trenger du ikke briller)

- Fia godkjent nett på førersiden

- Fia polstring på veltebur der kroppen din kan komme i kontakt med bur

- Kjørestol

- FIA-godkjente 5pkt belter

 

Kostnader:

 

I bilcross er regelen at hver enkelt bil har en samlet verdi på 8000. Dette er for å holde standarden nede. Hvis ikke det hadde vært slik, ville man kunne trimme bilene slik at konkurransen ville blitt for hard.

 

Ved hvert løp kan du by på en allerede bygd bil. Hvert bud koster 300,- og du kan legge inn så mange bud du vil.

Mange velger å by på bil for å slippe å bygge, eller fordi man ikke har kunnskap/utstyr for å bygge selv.

 

Ved bilkjøp vil ikke personlig utstyr følge med bilen. (Kjørestol, rallydekk, fia-nett o.l) så dette må du disponere selv.

 

Bygging av bil:

 

Å starte å bygge bilcrossbil er endel arbeid. Bilen må ribbes for all unødvendig vekt og skal ribbes for materialer som kan ta fyr. Mange velger å fjerne dashbord, men dette er opp til hver enkelt.

 

Bilen skal ha sveiset helbur i standardiserte mål og dimensjoner. Dette finner man i Bilsportsboken, der buret er tegnet og skissert. Bøyer og sveiser man buret selv er dette en god del arbeid, men har man utstyr så går det fint. Om man velger å kjøpe ferdigbur, må man regne med å justere dette til bilen.

 

Alle biler skal ha hovedstrømsbryter inne i bilen, og mulighet for å stenge på utsiden også. Motoren skal stoppe når man drar i bryteren. (Ved rundkast, brann og andre årsaker)

 

Jeg blir ikke å gå dypt inn på byggingen av bilen, siden det varierer utrolig mye fra bil til bil og hvordan man velger å gjøre det. Reglene står i Bilsportsboken og står nøye forklart.

 

 

Tilslutt er noen linker til nettsider der du kan få kjøpt kjøreutstyr og andre deler som kreves til bilen:

 

http://www.pedersenracing.no

http://www.kollevold.no

http://www.gundersenmotorsport.no

 

Du kan også finne brukt utstyr på de fleste NMK-sider til de forskjellige klubbene, samt http://www.bilcross.no

Endret av Margido

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, 4-pungt er godkjent, sålenge det har vært FIA-godkjent. :-) (dato/årstall er ikke gjeldene i bilcross, slik som i Rally/Rallycross)

Derfor kan man fint kjøpe slik brukt. Noen sider dette er å oppdrive:

http://www.rally.no/forum http://www.bilcross.no http://www.norsk-rally.com

 

:race

Endret av '67 144
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 2 months later...

Holder polstringa som Biltema selger de kravene tro? Kjennes nesten ut som sitteunderlag når man tar på det, og har egentlig litt på følelsen av att den brenner rimelig godt.. Men, jeg bruker det nå til jeg får beskjed om å fjærne det.. Veit om flere som har kjørt bilcross i mange år uten annen polstring enn FIA-polstringen og aldr hørt ett pip fra hverken årskontroll eller teknisk på morgenkvisten.. Er nok ikke den regelen som blir slått hardest ned på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bra og nytttig tråd . Jeg skal begynne med bilcross , og dette var til stor hjelp ! :)

Nåværende bil - Opel Vectra -93 modell. Påkosta 40k :)

 

A Omega 2,6 ( Knust :( ) , Bmw 320 e30 ( S ), 3 stk escort ( S ) , 2 stk scorpio ( S ), Lyseblå A Vectra ( S ), Rød Golf GTI ( S ).

S = SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg bruker polstring kjøpt på Biltema og aldri fått klager på det værtfall. Men att det er særlig flammehemmende tviler jeg vel på. Ser for meg att den kommer til å smelte om det blir varmt nok.

Men, myk og fin er den i det minste. Hehe

 

Ta kontakt med den lokale rørleggeren din, så får du polstring med litt bedre kvaliteter enn den de har på Biltema, men sikkert til en helt annen pris også. Men, er ikke få som kjører fullstendig uten polstring heller, og har aldri hørt om noen som har fått noen klager på det. Men, for min egen del veit jeg hvor hardt ett bur er, så jeg dekker til alle steder der jeg kan slå/sparke borti ved en rundvelt for å være sikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår