Gå til innhold

spørsmål om jording og kobling av bilstereo

Ranger emnet


theda9el

Anbefalte innlegg

Hei!

Hos radiospesialisten står det følgende:

 

"Det er viktig at du også trekker en kabel mellom forsterkerens jordingspunkt og fram til CDspillerens ramme/chassis. De fleste spillere har en skrue på baksiden som kan benyttes. "

 

Er dette virkelig nødvending, og noe de fleste gjør? Trodde det var nok å jorde i karoseriet

 

Og bør man uansett oppgradere ledning mellom dynamo og batteri, eller bør man gjøre det hvis man får for lite strøm? :)

Endret av theda9el
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar ei ledning fra spiller og til kaross, og det samme med forsterkeren, er det nok i massevis..

 

Oppgradering av kablene mellom dynamo er alltid lurt når man monterer inn en forskterker..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skruen er en del av ISO-standarden for "anbefalt festepunkt i bakkant" eller hva det heter, og er som sådan ikke beregnet til jording.

 

For å ta hele setningen til BRS;

Ved montering av forsterker er det en gylden regel å legge en ekstra kabel mellom radioens chassis og jordingspunktet til forsterkeren. Ved forskjell i jord mellom radio og forsterker vil forsterkeren kompensere feilen ved å trekke jord gjennom signalkabelen. Det fører til overbelastning av radioens linjeutganger og vil gi kraftig støy. Ved å legge opp en slik kabel, vil du forhindre en slik belastning.

 

Det er jo korrekt teknisk sett, men det forutsetter vel at spilleren dermed kun jordes mot forsterker, eller at spilleren har bedre jordkobling enn forsterkeren. Spilleren er jordet gjennom ISO-kontakt og antennekontakt, samt chassiet i enkelte eldre dashbord.

 

Jeg drar heller en paralell til Holberg ;) når jeg leser den der...

En sten kan ikke flyve. Mor Nille kan heller ikke flyve. Ergo er Mor Nille en sten

Man har kanskje hatt en monteringsjobb med følgende resultat;

1) Man har montert en forsterker med for dårlig jording

2) Man har fått støy pga. punkt 1 siden spillerens signaljord ble overbelastet og ødelagt

3) Man har fjernet punkt 2 ved å jorde forsterkeren til spilleren i tillegg

4) Man har av punkt 3 utledet at alle forsterkere må jordes også i spilleren for å unngå støy.

 

Istedenfor å jorde forsterkeren skikkelig og unngå problemet i første omgang. Den jordplanforskjell-støyen er reell og kan forekomme, men da er det bedre å isolere spillerens jord fra ISO og Antenne, og la den få jord kun fra forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjalp spørsmål til, poster det bare her.

Har kabelsettet Boss kit 10 (http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=498&katid=80&mid=m436&id=&vn=736)

 

I manualen til forsterkeren min står det at den krever en sikring på 80 ampere. Jeg klarer ikke å se om det står 60A eller 80A på sikringen som fulgte med kabelsettet. Kan man si noe om sikringsstr. ut i fra at det er 4 gauge 25mm2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:crazysant:

Den skruen er en del av ISO-standarden for "anbefalt festepunkt i bakkant" eller hva det heter, og er som sådan ikke beregnet til jording.

 

For å ta hele setningen til BRS;

 

 

Det er jo korrekt teknisk sett, men det forutsetter vel at spilleren dermed kun jordes mot forsterker, eller at spilleren har bedre jordkobling enn forsterkeren. Spilleren er jordet gjennom ISO-kontakt og antennekontakt, samt chassiet i enkelte eldre dashbord.

 

Jeg drar heller en paralell til Holberg ;) når jeg leser den der...

 

Man har kanskje hatt en monteringsjobb med følgende resultat;

1) Man har montert en forsterker med for dårlig jording

2) Man har fått støy pga. punkt 1 siden spillerens signaljord ble overbelastet og ødelagt

3) Man har fjernet punkt 2 ved å jorde forsterkeren til spilleren i tillegg

4) Man har av punkt 3 utledet at alle forsterkere må jordes også i spilleren for å unngå støy.

 

Istedenfor å jorde forsterkeren skikkelig og unngå problemet i første omgang. Den jordplanforskjell-støyen er reell og kan forekomme, men da er det bedre å isolere spillerens jord fra ISO og Antenne, og la den få jord kun fra forsterker.

 

kobler du opp uten jording og får støy,kan du brenne utgangene på spilleren. det er irritabelt å unødvendig. det er strengt tatt ikke nødvendig nei,men for sikkerhets skyld er det lurt å trekke denne ledningen. det koster lite og da er du på den sikre siden... støy forekommer som regel av dårlig jording. men som sagt,har du jordet forsterker skikkelig og ha 100 prosent bra jord så trenger du strengt tatt ikke denne jordingen. men har du dårlig jord,trekker forsterker jord gjennom phonokabler til spiller å dette blir støy som ødelegger spiller....

koster lite å trekke 3-4meter 2.5mm2 i forhold til ny spiller å arbeide å irritasjon dette medfølger...;)

 

nei hvilken sikring er dette da? hmmm:D

ring jan på bilradion å spør i mårra du...

tlf 73949850. han svarer på alt;)

Endret av aakerman

Mvh B.Aasen

Opel Astra G N`joy 1.6 twinport

Ford Mondeo 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koster lite å trekke 3-4meter 2.5mm2 i forhold til ny spiller å arbeide å irritasjon dette medfølger
Da mener du altså at dette er nok til å jorde forsterkeren, om forsterkeren ikke har god nok eller manglende jording i utgangspunktet? Hvorfor kan ikke da alle kun jorde forsterkeren med 2,5mm2 kabel i spilleren og dermed slippe alle støyproblemer forever uansett? ;) Det er noe galt i logikken din serru...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjalp spørsmål til, poster det bare her.

Har kabelsettet Boss kit 10 (http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=498&katid=80&mid=m436&id=&vn=736)

 

I manualen til forsterkeren min står det at den krever en sikring på 80 ampere. Jeg klarer ikke å se om det står 60A eller 80A på sikringen som fulgte med kabelsettet. Kan man si noe om sikringsstr. ut i fra at det er 4 gauge 25mm2?

Du kan ha 80amp-sikring på en 25mm2 kabel, så det er bare å kjøre på. Om du har 60amp eller 80amp nå er ikke så farlig, da det eneste som skjer er at den ryker om den blir for liten. Så du kan jo bare avvente å se om den holder, gjør den det er det jo ikke noe poeng i å bytte den! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, kjapt innpå her igjen :)

Jeg kan vel koble phonokablene og remote-kabelen til spilleren og trekke dem bak uten å koble dem til forsterkeren? Forsterkeren har ikke kommet enda, og jeg vil få mest mulig gjort nå når jeg har tid!

 

Batteriet ligger i bagasjerommet, så strøm stresser jeg ikke med :)

Forresten, hvordan ser remote-inngangen på forsterkeren ut?

 

En annen ting.:

Siden batteriet ligger i bagasjerommet ser jeg det på litt pes å bytte ut kabelen mellom dynamo og batteri. Dette er en Mercedes C220 CDI, og etter som jeg har forstått så har dieselbiler med litt større motorer god kapasitet når det gjelder strøm? Am i right? Så jeg tror jeg avventer den utskiftinga der til jeg evt. får problemer. Hva tror kara om det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper med et nytt spørsmål her..:

 

Batteriet ligger som nevnt i bagasjerommet, og jeg tror kablene fra dette og fram i motorrommet ligger på høyre side av bilen. Dvs det er kritisk viktig å legge signalkabelen på venstre side? I så fall må jeg gjøre det på nytt. kom til å tenke på det akkurat nå xD hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mener du altså at dette er nok til å jorde forsterkeren, om forsterkeren ikke har god nok eller manglende jording i utgangsåpunktet? Hvorfor kan ikke da alle kun jorde forsterkeren med 2,5mm2 kabel i spilleren og dermed slippe alle støyproblemer forever uansett? ;) Det er noe galt i logikken din serru...

 

hæ? misforstår vi litt nå?:) jeg mener,ut fra det jeg leste trådstarter skrev at han lurte på om det var nødvendig og jorde spiller på samme punkt som forsterker. altså en stk f.eks 2,5mm2 fra spiller til jordingspunktet der forsterker er jordet. da mente jeg at det er lurt tilfelle jordingen på forsterkeren ikke er god nok. sånn for sikkerhet skyld... gjør jo ingen skade å jorde karosseriet på spiller på denne måten...:) hvis ikke dette var spørsmålet så har jeg misforstått...;)

 

for å svare på det du sier da så mener jeg ikke det er god nok jording nei,langt ifra. må jo selvfølgelig jorde forsterker på vanlig måte fordi med grov kabel.. er ikke jordpunkte bra nok så må en jo finne et bedre,bare så dumt at en ikke får forvarsel før skaden har skjedd på spiller om jordpunktet til forsterker er for "dårlig". derfor mener jeg at det er lurt å trekke jordkabel fra spiller til samme punkt som forsterker.. for å sikre at forsterker ikke trekker jord gjennom phonokablene til spiller...

den logikken ser ikke jeg noe galt med men....;)

sikkert mange meninger om dette.. :) jeg har brent en spiller på dette å da jeg monterte ny hadde jeg med denne kabelen å vips,problemet borte..."

Mvh B.Aasen

Opel Astra G N`joy 1.6 twinport

Ford Mondeo 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh... hvis jordingen på forsterkeren ikke er god nok, så vil du jo ikke bruke samme jordingspungt til spilleren???

Men slik jeg forstår det, så er det snakk om en EKSTRA jordingsledning fra spilleren til forsterkeren?? slik at ikke signalutgangene på spilleren ryker hvis forsterkeren er for dårlig jordet??

I så fall så synes jeg det er unødvendig mye arbeid, man kan jo bare jorde forsterkeren skikkelig med en gang ;)

 

De aller fleste har et eller annet firma eller bekjent i nærheten, som har sveiseutstyr, og da koster det nesten ingenting å få sveiset inn et jordingspungt baki bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh... hvis jordingen på forsterkeren ikke er god nok, så vil du jo ikke bruke samme jordingspungt til spilleren???

Men slik jeg forstår det, så er det snakk om en EKSTRA jordingsledning fra spilleren til forsterkeren?? slik at ikke signalutgangene på spilleren ryker hvis forsterkeren er for dårlig jordet??

I så fall så synes jeg det er unødvendig mye arbeid, man kan jo bare jorde forsterkeren skikkelig med en gang ;)

 

De aller fleste har et eller annet firma eller bekjent i nærheten, som har sveiseutstyr, og da koster det nesten ingenting å få sveiset inn et jordingspungt baki bilen...

 

ja det er snakk om ekstra jording ja. ikke jorde forsterker i spiller,eller jorde spiller der forsterker er jordet for å løse problemet med dårlig jord på forsterker som det virker som noen trodde jeg mente tidligere..men å finne et bra felles punkt for begge deler å SIKRE seg med å legge med EKSTRA jording fra spiller,slik at den ikke ryker.:)å det skjer jo rimelig kjapt uten forvarsel da..skifter en spiller å innstallerer nytt annlegg så er det jo lite arbeid å legge ved denne lille ekstra jordingen. men har han et anlegg som er bra,uten støy,så er det vel bra nok å ikke nødvendig å gjøre dette ...:)

 

nei sant det der,å sveise et jordpunkt er bra det,å billig...å lurt...;)

Mvh B.Aasen

Opel Astra G N`joy 1.6 twinport

Ford Mondeo 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper med et nytt spørsmål her..:

 

Batteriet ligger som nevnt i bagasjerommet, og jeg tror kablene fra dette og fram i motorrommet ligger på høyre side av bilen. Dvs det er kritisk viktig å legge signalkabelen på venstre side? I så fall må jeg gjøre det på nytt. kom til å tenke på det akkurat nå xD hehe...

 

VIKTIG å skille signal å strøm ja...;)

Mvh B.Aasen

Opel Astra G N`joy 1.6 twinport

Ford Mondeo 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår