Gå til innhold

Golf V 2.0 tdi eller 2.0 fsi

Ranger emnet


cbastus

Anbefalte innlegg

Ser etter ny Golf V rundt 05 modell. Har funnet noen med 2.0 TDI og noen med 2.0 FSI jeg liker. Etter hva jeg forstår er det ganske like kostnader forbundet med diesel og bensin når man måler forbruk opp mot slitasje. Noen her som har formening om hva som er mest "alright" å ha?

 

Bilbruken min i dag er ca slik:

- Kjører mye på fjellet vinterstid.

- Kjører rundt på henger en gang i tiåret.

- Som regel langkjøring fremfor korte turer (Oslo-Vestlandet).

- Kjører 10-15K km i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer du langturer på oslo-vestlander som er 60mil en vei å fremdeles kjøre 10.000km i året?

 

Når du sier kostnader/slitasje veid opp mot forbruk blir jeg veldig nysgjerrig på hva du tenker på her? Her er det noe jeg ikke har fått med meg.

En diesel motor går gjerne opp i mot det dobbelte før den trenger å bytte ut komponenter i motor. Turbo er gjerne mer likt men en bensin turbo har mye høyere arbeidstemperatur enn en diesel.

Diesel dysene skal holde mellom 180.000 og 250.000 før de er tette å trenger et bytte. Bensin motoren bytter du plugger på hver 60.000km.

Olje og filter er samme intervall. En diesel er kjent for å bruke olje, og ca en liter mellom hver service er normalt. 200,-

 

En tank med diesel på Golf MK5, 55L koster deg 605,- i dag. (ca 11kr literen her på vestlandet. Den rekker mellom 700 og 1100km

En tank med bensin koster deg 704,- (12.80,-) og har en rekkevidde på 450-600km.

 

Skal du på fjellet er 4 motion en drøm å ha. Se deg etter en MK5 2.0TDI 4motion som har haldex2 kobling som gir deg fremkommelighet der du trenger det.

Haldex har elektrisk styrt diffrensial som kobler inn når fremhjula spinner, derfor triller du normalt rundt med kun krefter til fremhjula og har mindre motstand i drivverket som gir deg lavere forbruk.

 

Hvis du har på henger maks en gang i året burde det ikke ha noe å si på bilvalget. Lån deg en bil med hengerfestet for anledningen hos naboen eller noe. Hvis ikke er en diesel best da den har mye mer dreiemoment of på lavere turtall (der du trenger det) Og så klart må du finne deg en bil med hengerfestet. Dette koster mye og ettermontere, da det må trekkes nye kabler helt fra batteriet og bak bla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du BØR ha ekstravarmer (webasto eller ebersprächer) hvis du velger diesel, da disse motorene ikke blir like varme(og ikke like fort varme) som bensinmotorene.

 

Sjekk også servicehefte og lignende svært godt, disse golfene har hatt endel problem med dårlig svinghjul og underdimensjonert clutch, ifølge andre her på forumet.

 

 

Og 2,0 FSI er vel uten turbo, bare med direkte innsprøytning såvidt jeg husker...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du BØR ha ekstravarmer (webasto eller ebersprächer) hvis du velger diesel, da disse motorene ikke blir like varme(og ikke like fort varme) som bensinmotorene.

 

Sjekk også servicehefte og lignende svært godt, disse golfene har hatt endel problem med dårlig svinghjul og underdimensjonert clutch, ifølge andre her på forumet.

 

 

Og 2,0 FSI er vel uten turbo, bare med direkte innsprøytning såvidt jeg husker...

 

Norske biler (nye i norge) har motorvarmer som standard, samt lyktespylere og varme i fremsetene. Folk som importerer passer ofte på å få med "vinterpakken" som det heter i tyskland, nettopp for å få med motorvarmeren.

Hvis ikke kan man oppleve å kjøre i et helt kvarter før man får varme i coupe'en.

 

Svinghjul og turbo er svakheter på diesel motorene, og blir ofte byttet på garanti/reklamasjon. Kjøp en bil som fortsatt har reklamasjon (5 år) evt har fått dette utbedret.

 

2.0FSI har direkte innsprøytning og 150hk. Moderne motor som ikke bruker alt for mye bensin. Men fremdeles mer enn en diesel.

Slipper den horrible motorlyden dog.

 

Det finnes dårlige eksemplarer av alle biltyper og modeller.. sånn er det rett å slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakespill. Tror jeg går for 2TDI 4MO. Har hørt mye godt om denne, og det er uansett en oppgradering fra min 95 Peug 306 1.6. Har funnet en bil i Tyskland da disse er litt vanskelig å få fatt på i Norge (det er en del her, men de har normalt fargekombinasjoner som ikke tiltaler meg) som har vinterpakke med lyktespyler, dynamo, større batteri og det hele. Webasto tror jeg ikke den har, men min bror har det ikke på sin og har aldri hørt ham klag. Det er vel en sånn sak man greier seg fint uten helt til man har hatt det? Ones you go Webasto you never go back .. err..

 

Kjører nok ikke til Oslo mer enn 4-5 ganger i året og en 4-5 til Hemsedal/Trysil/Gol, så 10-15K km holder i masser. Har snitt på 10K km de siste tre årene om jeg ikke har noen alvorlige kommafeil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Hvis ikke kan man oppleve å kjøre i et helt kvarter før man får varme i coupe'en.

 

Det kommer da vitterlig an på hvor kaldt det er der du kjører da. På fjelloverganger og i de indre bygder, der temperaturen kryper under 20 minus, kan en diesel uten webasto slite med å holde tempen. Dette har jeg opplevd med både gamle og nye dieselbiler.

 

Men som sagt, utetemperatur har mye å si her. Bor man langs kysten, behøver det ikke å være noe problem.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen jeg har i dag baserer seg på skjerf og lue som tempjustering, så tror nok ikke jeg blir skuffet akkurat ;)

 

Så lenge jeg har den vinterpakken er det vel forvarmer på dieselen skulle en tro, og da kan jeg ettermontere Webasto neste sommerferie om det blir et problem i vinter. Bor på kysten så det blir størst problem på hytta i Trysil hvor det fort er -25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen jeg har i dag baserer seg på skjerf og lue som tempjustering, så tror nok ikke jeg blir skuffet akkurat ;)

 

Så lenge jeg har den vinterpakken er det vel forvarmer på dieselen skulle en tro, og da kan jeg ettermontere Webasto neste sommerferie om det blir et problem i vinter. Bor på kysten så det blir størst problem på hytta i Trysil hvor det fort er -25.

 

Hehe, da vil det nok bli en forbedring uansett :) Bare vær obs på at ettermontering er DYRT...

 

Men det går sikkert greit uten, hvis du bare kjører i kalde strøk en sjelden gang. Som sagt tidligere, sjekk servicer og slikt nøye. Noen volkswagen-eiere må ha bilen sin på verksted en gang i måneden pga feil, og andre slipper unna med lite og ingenting. Så kvaliteten er tydeligvis varierende, men en godt vedlikeholdt bil er et bra utgangspunkt.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serviceheftet ser bra ut. Normal service på 30K med mobil garanti og 60K servicen skulle sjekkes opp i morgen. Ellers bare mye hjulskift og noe som har skjedd med bakluka: "Scherben aus hinterwagen entfernt" Lyktene er tatt inn og ut, litt lakk er brukt og et glass ser det ut til å være byttet, men dette kan jo være alt fra bytting av hengerfeste til skade på vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer da vitterlig an på hvor kaldt det er der du kjører da. På fjelloverganger og i de indre bygder, der temperaturen kryper under 20 minus, kan en diesel uten webasto slite med å holde tempen. Dette har jeg opplevd med både gamle og nye dieselbiler.

 

Men som sagt, utetemperatur har mye å si her. Bor man langs kysten, behøver det ikke å være noe problem.

 

Poenget med uttalelsen var at man ikke får betydelig oppvarmet luft fra varmeapparatet før motortemperaturen har kommet seg opp i arbeidstemp, da så og si all varmeutvikling i en diesel motor går med på å varme opp motoren/olje etc.

 

Mange reagerer med å tro noe er galt med bilen.

 

Ute temperaturen har selvfølgelig sitt å si på hvor stort behov man har på å varme den opp evt kjøle den ned.

Kjører man daglig i temperaturer under minus 20, er vel Artic truck eneste alternativ.

Således har også kjøremønsteret ditt sin påvirkning på hvor kjapt motor varmes opp, høye turtall og tungt pådrag gir hyppigere varmeutvikling. Des verre er det for motor som ikke har fått riktig temperatur og smøre egenskaper på olja osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serviceheftet ser bra ut. Normal service på 30K med mobil garanti og 60K servicen skulle sjekkes opp i morgen. Ellers bare mye hjulskift og noe som har skjedd med bakluka: "Scherben aus hinterwagen entfernt" Lyktene er tatt inn og ut, litt lakk er brukt og et glass ser det ut til å være byttet, men dette kan jo være alt fra bytting av hengerfeste til skade på vinduet.

 

Hjulskift er et godt tegn på at tidligere eier ikke er nevenyttig og kan ha fått merkeverksted til å gjøre alt som har blitt gjort med bilen. Dermed er det liten sansynlighet for at skjulte feil eller reperasjoner har blitt gjort.

 

Bulk i bakluka trenger ikke være avskremmende. Tyskere har yrkes stoltheten i behold og skaden kan ha blitt utbedret etter alle kunstens regler og vil ikke vise igjen på bilen.

Sjekk etter sjevheter på bakluka.

Se etter avvik i karosseri skjøtene i overkant av bakdøra, rundt lyktene og nede langs fangeren. Hvis døra har vært av og rettet vises det igjen her hvis man har slurva med arbeidet.

Kanskje vanskelig å se når bilen er i et annet land, men be om large size bilder av bilen. Bakfra vil du kunne se om det skulle være snakk om store skjevheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår