Gå til innhold

Trimme en Olds' 403CidV8

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Noen som har noen erfaring med å øke effekten i en olds 403Cid V8? Tips til hva som bør gjøres, hvordan man gjør det osv?

Motoren står i en '77 Trans Am

 

Hva med å sette i en Volvo Dieselmotor?

 

Neida, men 403 motoren har jo forholdsvis lam kompresjon, så andre stempler hadde jo gjort seg, men en kam som løfter litt høyere, annet innsug og forgasser kombinert med headers er jo det enkleste.

 

Du er sikker på at det er Oldsmotor og ikke Pontiacmotor i den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en olds 403 ja, samme motor som satt i bilen som ny.. Ikke pontiacs egen 400 motor.

Finner lite informasjon om trimming av disse motorene på nettet. Det virker som om de fleste som trimmer disse bilene (og skriver om det på nettet) har pontiac 400 eller chevy 350 motorer. :P

 

Skifte kam, innsug, forgasser og headers høres jo greit ut.. Men hvilke type bør eg kjøpe, og hvor får jeg kjøpt det? Noen som har gjort dette før?

 

 

Trans Am med volvomotor hadde nok tatt seg ut ja.. :P haha, men det hadde iallefall vært en motor som jeg har litt mer peiling på.. ;)

Pontiac Firebird Trans Am,'77mod- Hobbybilen

Volvo 850, '95mod. - Bruksbilen

Volvo 940 Turbo, '91mod.-ungdomsbilen-solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjøl til å trimme min 403 no snart. eg har fått tak i 7a topper fra ein 72 modell 350 olds motor. + bedre kam innsug eksos osv.

 

Du finner møkje info på http://www.442.com og http://www.realoldspower.com

 

gamle olds topper merket med 5,6,7 eller 7a vil gi ein del bedre komp og bedre flow enn dei orginale 4A toppene du sansynlegvis har. då kan du bruke dei stemplene osv som du har i motoren om det er bra. Dette sammen med rett kam innsug eksos osv gir ca 350 til over 400hk ved turtall ulder 5000-5500 o/min. du bør få motoren avbalansert.

 

Ellers får du jo alutoper og diverse dersom du vil ha meir effekt. bør då også ha bedre stempler og staker. den orginale veiven er også litt svak om du skal ha møkje komp og turtall over 5000 o/min. Bedre veiv kan du også hente fra ein eldre 350 (nudular) eller 330(smidd) olds motor. Bunndelen bør også styrkes av med ein Girdle. du finner møkje under FAQ på 442.com

81 Audi 200 turbo

77 chevrolet G20/30

86 chevrolet camaro Z28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Takker for svar! =)

 

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i 7a topper fra '72?

 

Prøvde Aarnes uten hell.. klarer heller ikke finne noen på ebay..

 

Aarnes kunne skaffe topper til 72-mod 350, men disse hadde støpenummer 929, 147 eller 742 og passet fra 1972 til 1976.

Eneste de fant som het 7a var topper med støpenr. 307 som fantes med 6a og 7a og passet 350 fra 1985 - 1990. Er det noen av disse?

Pontiac Firebird Trans Am,'77mod- Hobbybilen

Volvo 850, '95mod. - Bruksbilen

Volvo 940 Turbo, '91mod.-ungdomsbilen-solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Bowtietwister, sett i en nyere LS1 hel aluminiums motor, så får du lettet hele bilen en del kilo også.

 

Viss man snakker pålitelighet, liter på mila, potensial for videre trimming, bang for the buck osv osv klarer man ikke konkurere mot en nyere motor med en gammel motor.

 

Disse er såpass billige nå, kan du importere en selv klarer du en ferdig hjemme for ca 30.000,- med alt du trenger.

 

Men du må regne med littegrann modifiseringer av motor fester, lednings nett osv.

 

Men det burde være værdt det :)

 

 

Lykke til.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår