Gå til innhold

ettermontere cruisekontroll a4 b6

Ranger emnet


nmork48

Anbefalte innlegg

Noen som har peiling på hvordan det er å ettermontere cruisekontroll i en Audi a4 2004 mod?

Ligger ledningsnettet klart eller må dette trekkes opp? Må rattet av? Er det veldig komplisert å kode dette i vag-com?

Og til slutt men ikke minst, hvor kan man få kjøpt det man trenger? vet kufatech har men de var jo svindyre:-s

Tysk kvalitet!

 

-Audi A4 TQ S-line

-Bmw 323ci 2.5 2000 -solgt-

-Bmw 320i 2.0 1999 -solgt-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en tråd om dette for et års tid siden, uten at det førte til noe. Har veldig lyst på det selv!

Ledningsnettet skal, etter sigende, ligge klart. Det du trenger er vel selve armen, og øvre og nedre deksel rundt rattstammen. Har ikke peiling på VAG-com selv, men det skal visst bare være et parameter som må aktiviseres.

Jeg har vært å kikka i et par vraka A4'er hos nærmeste bilhugger, men ingen av de hadde cruisecontrol.

Mulig delene er likens i A6, eller andre modeller, men har ikke sjekka delenumrene i ETKA enda.

Kan jo være en idé hvis du har en hugger i nærheten, selv om det er langt i mellom slike biler på slike steder.

- '12 Skoda Octavia Ele 4x4 1,6

- '81 Jeep CJ7 (Prosjekt)

- '05 Yamaha FZ6 (Til salgs)

- '02 Polaris Edge X 800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man ikke har multifunksjonsratt må elektronikkmodulen på rattstammen byttes. Det er den dyreste delen (120 Euro + frakt etc). Hendel og deksel omtrent det samme, M.a.o vel 3000 med frakt om MVA for de fleste av oss som ikke har MF ratt.

 

Oversikt over rattmoduler som støtter cruise: http://wiki.ross-tech.com/index.php/Cruise_Control_Retrofitting_(8E)

 

Er nok en litt arbeid, og så er det viktig å ha de riktige Torx trekkere og 12-kant trekker til rattet tilgjengelig. Her er en beskrivelse av jobben, desverre på fransk, men det er masse bra bilder om du scroller litt nedover: http://www.audipassion.com/services/forums/index.php?showtopic=53951

 

__


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du trenger er cruisekontrollarmen og nedre deksel under rattet. Gjore dette for ca 3 år siden og da kostet delene ca 750,- hos Møller.

 

I de aller fleste tilfeller er alt klart for montering men på noen biler må styreenheten for rattstammeelektronikken byttes for å ta signalene til cruisekontrollen. Denne styreenheten koster ca 2000,-.

 

Ingen stor jobb å montere. Av med rattet og deksel over og under. Montere hendelen og på med rattet igjen. Så koding og ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
takker for svar!! :)

 

Noen som har delenummere til hendel, deksel og styreenhet?

 

Hendel: 8eo054690

Elektronic modul: 8E0 953 549 R

 

Bare sjekk at denne hendelen passer til din bil. Har hørt at det er forskjellig til avant og sedan. Aner ikke hva forskjellen er. Delenummeret på dekselt kan jeg sjekke i morgen på den jeg har kjøpt. Den er sort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig, tusen takk.

 

kjører avant, men sjekker jo dette når jeg bestiller.. Greiest å handle på møller? Eller er det like dumt å prøve seg på ebay?

 

Har en helt clean bil, ikke MF-ratt, kjørekomp eller noe. Så blir deilig å montere dette. Men det vil fungere altså? Kjipt å handle deler til flere tusen, også funker det ikke etter kodingen! :)

-----------------

-------

--

 

Audi A4 2.0 Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig, tusen takk.

 

kjører avant, men sjekker jo dette når jeg bestiller.. Greiest å handle på møller? Eller er det like dumt å prøve seg på ebay?

 

Har en helt clean bil, ikke MF-ratt, kjørekomp eller noe. Så blir deilig å montere dette. Men det vil fungere altså? Kjipt å handle deler til flere tusen, også funker det ikke etter kodingen! :)

 

Kjøp det på Møller. Blir ikke noe billigere å handle i fra ebay fant jeg ut.

Ja, når modulen og alt er på plass og programert så skal det funke. Er elektronikkmodulen som styrer CCen. Men anbefaler å få den programert hos Møller. Du kan gjøre det selv, men har gått igjennom kodings lista og det er ganske mange koder som skal legges inn. Sjekket med Møller og hos forhandleren jeg var skulle dem ha 450kr for å programere. Det synes jeg er vel vært med tanke på at dem har alle kodene klare til å legge inn i systemet.

Totalt kommer det på ca 3900kr med programering. Er elekronikk modulen som koster en del. Mener den kom på ca 2200kr. Hendelen og deklset under rattet var rundt 1200kr tilsammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår