Gå til innhold

girkassen eller drivakselen gåen? skjønner ingenting.

Ranger emnet


skruf sterk

Anbefalte innlegg

skjønner hva du mener, men tenk da, jeg bruker fem lapper på ny aksling, så viser det seg at det er girkassen? det er bra bortkastede penger. det er en gammel bil da, en 97 modell. snart eu kontroll og slikt, og veldig dumt å kjøpe helt ny aksling da. tenkte kanskje denne brukte fra opelhøgg skulle vare en stund, iallefall et års tid. kanskje den gjør det også? at det er noe annet. vanskelig dette, men takker for meninger og forslag og teorier. det hjelper litt på.

 

hvis det er girkassa di som er røket så tapp av olja, sjekk etter spon i olja, prøv å vri på hjulene begge veier med bilen jekket opp. kommer det en klunke lyd når du endrer dreierettning så kan enten diffen, eller tannhjulene på en av akslene i kassa være ødelagt.

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal jeg absolutt gjøre i morgen. sjekke girkassen. tappe oljen sjekke for spon og høre etter lyd. Er denne påfyllingen til girkassen gjemt på et hemmelig sted? når jeg så finner det å fyller på hvor ser jeg at det er nok olje? noe spess olje på denne?

 

håper det ordner seg med bilen. slit om den trenger ny kasse. dyrt er det sikkert også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal jeg absolutt gjøre i morgen. sjekke girkassen. tappe oljen sjekke for spon og høre etter lyd. Er denne påfyllingen til girkassen gjemt på et hemmelig sted? når jeg så finner det å fyller på hvor ser jeg at det er nok olje? noe spess olje på denne?

 

håper det ordner seg med bilen. slit om den trenger ny kasse. dyrt er det sikkert også.

 

oljepåfylling er som oftest på siden av kassa.

det er anbefalt ifra valvoline å bruke DuraBlend GL-4 75W-80.

og det går på 1,9liter.

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oljepåfylling er som oftest på siden av kassa.

det er anbefalt ifra valvoline å bruke DuraBlend GL-4 75W-80.

og det går på 1,9liter.

 

ka du kan:) takk for at du deler kunskapene dine med andre. det setter jeg stor pris på.

 

kanskje du ser for deg at du kjører over meg med en opel nå, men om jeg stikker til nærmeste plass som har olje, som biltema (huh) er det bare å plukke en kanne som står gearolje på da lol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ka du kan:) takk for at du deler kunskapene dine med andre. det setter jeg stor pris på.

 

kanskje du ser for deg at du kjører over meg med en opel nå, men om jeg stikker til nærmeste plass som har olje, som biltema (huh) er det bare å plukke en kanne som står gearolje på da lol?

 

nei, du må en olje med gl4 spesifikasjoner, samt 75_80 viskositet. med feil olje kan og vil du ødelegge lagre, simringer og synkronringer.

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff kvir meg til å inse at det er girkassen da. om det er den. blir uten bil en stund da kan man si.

 

så fant jeg spon i bunnpannen på girkassen, altså ikke smågreier men nok til å lage en girkasse på nytt.

 

så enten så blir det bil på billigsalg til noen, dumt siden den er såpass fin, og har både senking og felger godkjent.

 

eller så blir det å få noe hjelp og en brukt girkasse, og så få gjort noe med det. når jeg ser på rammen under bilen ser det jo ut som at girkassen må opp og ikke taes ut ned. dette ser ut til å ta nok med timer for å få gjort noe med det. kejdelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått litt hjelp til å se på det, og det er diffen som er gåen på tannhjulene. uten å ha prøvd virker det som man kan ta denne ut mens girkassen står i bilen, bare jeg tar ut den andre akslingen også. kan dette stemme?

 

hvis det så gjør det, er det mulig å ta diffen fra en anne opel da? evt vectra a ? eller en annen vectra kasse? ble litt mye spørsmål nå, men jeg øyner en smule håp for denne kassen.

 

det er ikke det store drevet som er ødelagt, men ca i midten det lille og det rett innenfor det store.

Endret av skruf sterk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått litt hjelp til å se på det, og det er diffen som er gåen på tannhjulene. uten å ha prøvd virker det som man kan ta denne ut mens girkassen står i bilen, bare jeg tar ut den andre akslingen også. kan dette stemme?

 

hvis det så gjør det, er det mulig å ta diffen fra en anne opel da? evt vectra a ? eller en annen vectra kasse? ble litt mye spørsmål nå, men jeg øyner en smule håp for denne kassen.

 

det er ikke det store drevet som er ødelagt, men ca i midten det lille og det rett innenfor det store.

 

hvis det er mulig å ta ut diffen uten å ta ut girkassa så er det enkleste å bare bytte diffen, MEN hvis diffen er røket så kan det være stor fare for at det er flere drev som har blitt tannløse også!

 

bytt hele gearkassa så er du sikker på at det går ei runde til!

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår