Gå til innhold

girkassen eller drivakselen gåen? skjønner ingenting.

Ranger emnet


skruf sterk

Anbefalte innlegg

bil: opel vectra b

modell: 1997

motor: 1,8 manuell kasse

 

Bilen er gått ca 200 000, og kassen er bytten en gang tidligere. For å prøve å gjøre historien kort:

 

merket en dag at mansjetten på drivaksling v side var gåen, og at det var litt slakk. kjørte med den lengst mulig, så kom det et smell og den var gåen.

 

kjøpte en brukt fra en høgger, og satt den på. Bilen virket da fint. bortsett fra at kort tid etter fikk jeg et symptom. ved full sving til venstre med pådrag kom et slags hul dunk og rattet ble dradd litt tillbake.

 

jeg sjekket så akslingen for å se at mansjetten var igjen røket. Jeg ringte høggeren og ventet på ny. i mellomtiden har jeg kjørt med den, og ikke gitt pådrag i kraftige v svinger, for da har det ikke kommet noe lyd.

 

på vei til jobb i går kom det ett dunk, og akslingen var ikke brukket, men helt slarkete. Jeg vinglet meg forsiktig inn på bukken 50 meter unna.

 

samme dagen ringer de fra høggeren og har en aksling til meg. jeg tar av den gamle, og står klar med den nye. jeg stikker den inn, vrir og vender litt så går den plutselig lenger inn. Regner med at det var da jeg traff sporene. Så føler jeg at den ikke er helt inne i lås, og gir den noen kakk slik at den går litt lenger inn. Uten å vite det så føler jeg at den skulle ha vært enda en smule lenger inn, men den går bare ikke lenger inn uansett hva jeg gjør.

 

så jeg tar på bærekulen igjen, fester skive mutter og alt det der. tar på hjulet, og prøver å rygge ut. så lenge jeg gasse bittelitt og klutsjer endel kommer jeg utenfor. prøver å kjøre frammover på samme måte. om jeg ikke klutsjer, men gir pådrag kommer det dunkelyd.

 

kjører inn igjen på bukken tar av igjen alt, setter det på plass igjen, føler enda den skulle vært en smule lenger inn, men det vil den ikke overhodet. og det er etter masse forsøk. fester alt igjen og alt annet ser helt riktig ut. begynner å kjøre bilen på bukken, og når jeg tar løs i første og gasser litt går det bra, men når jeg gir på kommer et lite dunk og så en slags slurvelyd, at kanskje den hopper ut. samtidig så virekr det som den sitter fast som den skal.

 

fikk en herremann som har skrudd hele sitt liv til å se på den, og han mener den sitter helt på plass, og han skjønner ikke helt hvorfor det skjer.

 

er passelig vanskelig å beskrive lydene og det man kjenner hehe, men huff, noen som har en god teori?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe den var litt vrien japp, hehe i know.

 

ta opp drivakselen og se at den er hel, det hender at den delen hvor kulene ligger og hviler blir ødelagt og da får du problemer med fremdrift og dunkelyder.

 

ellers er det en god ide å kjøpe slike deler nye!

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta opp drivakselen og se at den er hel, det hender at den delen hvor kulene ligger og hviler blir ødelagt og da får du problemer med fremdrift og dunkelyder.

 

ellers er det en god ide å kjøpe slike deler nye!

 

 

 

tenkte på det, å kjøpe den ny. har sjekket akslingen og den er i orden. bra jeg ikke brukte flere tusen på en ny en nå som det kanskje er girkassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehh nei det har jeg ikke. oh kanskje det er det jeg må gjøre i morgen da. men den virker absolutt fast og fin. mansjetter helt i orden og ikke noe slark og slikt. allikavel mulig at den er ødelagt inni da altså? jeg klarer fint å skifte en slik, men nå gikk det litt over mitt hode.

 

er det slik at det kan være logisk at den sluringen skjer inni den ene manskjetten da? at det er der det kommer en dunkelyd for så å slure?

 

huss sjekket prisen på en ny slik, mekonomen skal ha ca 5000 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehh nei det har jeg ikke. oh kanskje det er det jeg må gjøre i morgen da. men den virker absolutt fast og fin. mansjetter helt i orden og ikke noe slark og slikt. allikavel mulig at den er ødelagt inni da altså? jeg klarer fint å skifte en slik, men nå gikk det litt over mitt hode.

 

er det slik at det kan være logisk at den sluringen skjer inni den ene manskjetten da? at det er der det kommer en dunkelyd for så å slure?

 

huss sjekket prisen på en ny slik, mekonomen skal ha ca 5000 kroner.

 

det må være for komplett aksel, du skal ikke trenge å bytte mer enn det yttre leddet hvis det er slitent.

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått akslingen skikkelig i lås? Om du presser akslingen helt inn skal den gå inn i lås ved at du hører et "klikk".

 

1. fører den til gassen

2. vrir forsiktig til den plutselig glipper inn

3. gir den noen kakk, men den kommer ikke lenger.

4. gir den noen kakk men den kommer ikke lenger

5. gir den noen reale kakk med bra makt men den kommer ikke lenger

6 setter på igjen alt sammen og alt ser meget bra ut.

7. jeg snurrer på hjulet og alt er på stell.

8. jeg starter bilen på bukken og kjører fint. alt ok

9. jeg gir på, og nei da blir det skraping og litt dunking.

 

huff er så avhengig av bilen... 6 mnd gratis bilhjelp medlemskap og en flaske med noe sterkt til førstemann som fikser problemet her:) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, da bytter du kun det leddet som er ødelagt, å bytte hel aksling er for meg helt bortkastet!

 

men nå har jeg to ødelagte akslinger. indre ledd. så har jeg denne nye brukte som virker fin. er jo raskere å bytte hel aksling enn bare del av den? rett av med hjul mutter pin og kopp rett ned med bærekulen og vips dra ut akslingen

 

inn med ny på med bærekulen skiver mutter pin kopp og hjulet på. gikk på et kvarter tyve min sist gang, men nå er det altså et eller annet.

Nå mener du at det kanskje er noe i ytterleddet som skaper problemer, og kanskje jeg da skal ta ytterleddet fra den andre over på den nye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men nå har jeg to ødelagte akslinger. indre ledd. så har jeg denne nye brukte som virker fin. er jo raskere å bytte hel aksling enn bare del av den? rett av med hjul mutter pin og kopp rett ned med bærekulen og vips dra ut akslingen

 

inn med ny på med bærekulen skiver mutter pin kopp og hjulet på. gikk på et kvarter tyve min sist gang, men nå er det altså et eller annet.

Nå mener du at det kanskje er noe i ytterleddet som skaper problemer, og kanskje jeg da skal ta ytterleddet fra den andre over på den nye?

 

jeg trodde det var snakk om det yttre da det oftest er det som ryker først/mest.

å kjøpe slike deler brukt er for meg å kaste pengene ut av vinduet.

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner hva du mener, men tenk da, jeg bruker fem lapper på ny aksling, så viser det seg at det er girkassen? det er bra bortkastede penger. det er en gammel bil da, en 97 modell. snart eu kontroll og slikt, og veldig dumt å kjøpe helt ny aksling da. tenkte kanskje denne brukte fra opelhøgg skulle vare en stund, iallefall et års tid. kanskje den gjør det også? at det er noe annet. vanskelig dette, men takker for meninger og forslag og teorier. det hjelper litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår