Gå til innhold

Har lest av feilkoder X 16 XEL -- Feilsøking

Ranger emnet


andpe

Anbefalte innlegg

En 99-modell har nok ikke ALDL-kontakt, men en OBD2-kontakt som ikke er fullt OBD2-kompatibel. 16-pins trapesformet kontakt.

Jeg vet ikke helt hvor den er på vectra, men mener å erindre noe om under et deksel i midtkonsollen. På omega sitter den i sikringsboksen under rattet.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like lang pause mellom hvert blink. Noen blink varer lengre enn andre(1,5 sek mot 2 sek) , det er det eneste.

 

Har lest både at det er mellom 4 og 5 jeg skal kortslutte, og mellom 5-6. Noen som vet hva som er rett?

 

Motorlampen lyser ikke nei, må den det?

Har problemer med hakkete gange fra 1k -> 2,5k, samt at bilen rykker litt under kjøring.

 

Har lest om flere som har hatt akkurat disse symptomene, men ingenting om hva som var løsningen.

 

Any1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle om du kobler til 4 eller 5. Begge er jord.

Hvis motorlampen ikke lyser, så tyder det på at du ikke har noen aktive feilkoder. Det kan allikevel være sånn at man har hatt en feil som har forsvunnet av seg selv, da ligger feilkoden som historisk en stund etterpå. Utfra hvordan du beskriver at du har gjort testen og blinkingen, så tror jeg nok du bare har fått ut 12-12-12 på repeat, noe som betyr at du ikke har noen lagrede feilkoder.

 

Hakkete gange uten feilkoder til stede kan tyde på tennkabler, evt. DIS-pack/tenningsmodul.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg også tenkte, så jeg skiftet pluggene idag, men fortsatt likedan.. Da den går rent over 3k, så tror jeg ikke det er bensintrykk eller forsyning. Heller mot tenning. Hadde det vært fordeler på bilen, så hadde jeg sagt tvert at det er fukt/eir i den. :)

 

Mulig å få tak i noen måleverdier for den "packen"?

Måleverdier på Luft.temp.sensoren?

Måleverdier på TPS?

Måleverdier på Lambda?

 

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambdasensoren skal pendle mellom 0 og 0.9V med varm motor. Det er fire ledninger på den, og den som er signal er normalt svart.

Verdier på TPS og IAT-sensor bør det være mulig å finne i dokumentasjon på megasquirt, siden det er GM-komponenter.

Mye mulig at du kan finne verdier for coilpacken hvis du søker på vauxhallownersnetwork.co.uk

 

Edit: Ville sjekket pluggkablene før du begynner å rote med det andre.

Endret av magnul

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kablene, så mener du de "skjøtestykkene" som går fra pluggen og opp til packen? Ohm'e de? Har du noen verdier jeg skal se etter?

 

Ja. Jeg aner ikke hvor høy motstand det skal være, men tror den er ganske høy. Du kan jo måle motstanden og sammenligne de 4 om ikke annet. Hvis du fant olje rundt pluggene når du skiftet de kan du være nesten sikker på at det er en kabel som er kaputt. I så fall må du skifte toppdekselpakning hvis du vil at de nye kablene skal holde en stund.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lik motstand i alle kablene.. 1,4 ohm.

Sjekket også lamdaen, den lå rundt 0,5 ved tomgang, og 0,1-0,8 ved ujamn rusing av motoren.

 

Målte også coilpacken, der fikk jeg like verdier mellom ene pinnen (jord muligens) og 4 andre (hver coil?)

 

Prøvde bilen idag, og ved et visst turtall så skyter bilen avgårde som en rakett.. tydeligvis at feilen forsvinner over et visst turtall.

 

Koblet av mapsensoren og så at bilen reagerte, det gjorde den.

 

Hva gjenstår?

TPS, MAT, CRANK, hva mer?

 

Leste litt at vectra b er plaget med EGR og igjensoting av vakumslanger.

Noen som vet hvor ventilen er, og hvilke slanger det er snakk om?

 

Fans drittbil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet MAP-sensoren idag, og den virker grei.

Brukte en vakumpumpe, manometer og stupeventil.

Va 100% justerbar fra 0 til -0,9 bar.

 

Som dere ser, så var eneste verdien som var skikkelig feil, den på 0,90 bar undertrykk. Dette trykket oppstår vel så og si kun på motorbremsing?

Tror ikke at sensoren trengs å byttes, noen som er enig / uenig?

 

Målte TPS også. Den gikk helt perfekt fra 1 -> 4,5 volt. Tror den også er grei.

 

Skal måle både map og tps igjen når jeg får laderen til oscilloscopet mitt tilbake..

 

hilux_018_153.jpg

hilux_037_166.jpg

hilux_038_157.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg prøvd å skiftet EGR-ventil, lufttemp.sensor, lambda, TPS og MAP-sensor.. Fortsatt bare dritt!

 

Virker som at bilen har veldig sen tenning/ikke senker tenningen.

Katalysatoren er supervarm, det samme er hele eksosanlegget ned mot kat'n. Prøvde igår å fjerne fremre del av eksosanleget for å se om kat. var tett, men det var ingen forskjell.

 

Noen i Tromsøområdet som kan være behjelpelig med en bil jeg kan prøve coilpakken fra?

 

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår