Gå til innhold

Kan vi stole på verksteder?


RustyRover

Anbefalte innlegg

Historen er slik at bilen begynte å gire rart sist helg(automatgir), OD lyset begynte og å blinke. Da står det i boken at man skal kjøre til nærmeste forhandler. Pliktoppfyllende som jeg er så jeg ringte Kværneland i Bergen på mandag og spurte om ikke de kunne ta den inn å se hva det var. De svarte de var travle men skulle prøve å se på bilen. Leverte den inn tidlig mandag, men de rakk ikke se på den denne dagen, dro ned neste dag men da sa de at de sansynligvis ikke fikk tid. Jeg presset dem og så det måtte skje i dag så jeg kom meg hjem til Stord.

 

Til slutt så de på bilen og fikk en feilmelding at "Slipp i momentomformer er større enn ventet" (P0741)

Deres anbefaling var å bytte girkasse. 30 000 for ny kasse og 12000 for arbeidet.:oohh

Dette var drøyt så jeg tok med meg bilen for å tenke på det. Spurte om det var trygt å kjøre bilen og de sa ja, bare kjør til det ryker helt.:scared

 

Så da tenkte jeg at alternativet er å kassere bilen, så jeg kan likegodt skru og se litt selv.

Jekket opp bilen og ser jo med en gang at det er masse olje rundt hele girkassenkassen.

Fant peilepinnen for oljen og den var knusk tørr. Etterfylte olje og da er kassen god igjen. Kjører helt fint.

 

Tenk om jeg hadde latt dem bestille ny kasse. Hadde sikkert måtte betalt for den-.

Tenk at de stiller en sån diagnose uten å i det heletatt se på kassen eller peile oljen.

 

Etter litt vasking har jeg funnet ut at det er det ene røret som går frem til kjølingen som er irret hull på. Oljen spruter ut. 200 kroner for nytt. Bytter sjøl.:cool:

 

Ringte dem for å høre hvordan de kunne overse dette. Det var min feil for at jeg hadde presset dem til å se på bilen når de var travle. Utakk er verdens lønn sa han. Ja det stemmer nesten, jeg betalte jo bare 1265 kroner for en på tryne diagnose...:angry:

 

Sjokkert! :scared Nå skal jeg til banken å sette inn 41800 kroner! og kjøpe 8 liter ny olje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes synd på folk som overhodet ikke har peilling på bil og må stole på merkeverkstedene fordi de vet jo best. de kjenner liksom disse bilen. stakkers de som bare nikker og hører fint på mekanikkeren som forteller at girkassen må byttes fordi den er tom for olje, og går med på å utføre arbeidet siden de ikke har peilling på det men mekanikkeren.

 

til trådstarter: bra at fikk fikset det for et par hundre kroner. det lønner seg alltid og få vurdert og sjekket feilen selv eller av flere verksteder både merkeverksted og andre verksted.

- Skoda Roomster 1.9 TDI Sport alt utstyr 2007

- Suzuki "lynet" Swift GS '92 mod. VRAKET

- Mondeo 2.0 Zetec '97 mod. stasjonsvogn TIL SALGS!

- Peugeot 106 SOLGT

- Simson S50B1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min bil ikke ville gire opp i 3. (automat/amcar) fikk jeg beskjed om å ombygge hele kassen til 727 forsterket ditt og datt.. Ville koste mellom 20-30k. Ringte til et annet verksted og han foreslo å forandre litt på et stag som styrte overføringen og vips så var alt fikset! tenk på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Er man fullbooket og noen presser seg frem så blir det ofte litt halv tolv.. De rakk vel kun en diagnosetest da.

Man må huske på at mange kunder har bestilt tid i forvegen. Da må man nesten prioritere de i stedet for de som plutselig dukker opp.

Tenk når noen sniker i taxikøa.....

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kverneland anbefalte meg å bytte motoren på min V6. Grunnet at toppakningene hadde ryki. Så etter en del fram å tilbake, så fikk jeg beskjed om at det billigste ble å bytte hele motoren jobben med toppaknings bytte kom til å bli fryktelig dyrt måtte regne med ihvertfall 30 000-.. Som sagt som gjort ny motor kjøpte jeg i Sverige Kverneland sjekket opp motorkoden og det var tut å kjør.. Men var det så enkelt? Nei de oppdaget plutselig under montering at de ikke fikk start på bilen? Forklaringen var at det var startsperre med pads på styringen til nye motoren så den kommuniserete ikke med nøkkelen i min bil, som selvfølgelig ikke hadde dette. Løsningen jo kjøre som et svin til Sverige å få tak i hele ledningsnettet ifra Dash til motor fra donorbilen. Etter noen uker gikk bilen igjen. fint det, men regninga ble med motor og ledningsnett og arbeid 55 000.- Toppen av kransekaka var at jeg solgte den gamle som delemotor og kjøper ringer etter noen uker blid og fornøyd, den motoren var jo krute god var bare en lekasje i fremre toppakning og den hadde han betalt kr 7 000.- for å bytte. Sendte en klage til Kverneland bil men de var totalt avisende og mente de hadde sitt på det tørre. Var ihvertfall min siste ford ever

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg hadde min bil (ford mondeo o2 trend) på reperasjon på ford merkeverksted og reparasjonen kom på 75000..hadde ett lite front kresj,motor var ikke berørt..

 

men de eg vill frem til,når eg fikk den igjen var skjermer løse,ingen av kablene i motor rom var festet...en kompis som er mekaniker så over de og han måtte ta seg en kald hall liter før han klarte å se mer... dette var sotra bil,autorisert ford verksted 15min fra bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

En ting som veldig mange bedrifter glemmer er at dem lever av kundene sine.

Kanskje verkstedet tjener 20,000 på denne ene kunden, men kunden kommer nesten garantert ikke tilbake, likeså er det sannsynlig at flere i kundens omgangskrets heller ikke vil benytte seg av verkstedet.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kan stole på verkstedet, så lurer jeg på hvordan du har tenkt til å kunne klare å reparere din egen nye bil om noen år.

 

En bil idag, er ikke lik en Escort eller gammel BMW fra nitti tallet!

Så det er ikke bare-bare å gjøre noe lengre, husk at et verksted har kunnskapen, erfaringen og PEILING på hva de gjør. (Selv om noen gjør feil av og til, det er bare menneskelig å gjøre feil).

 

Hilsen bilmekaniker!

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kan stole på verkstedet, så lurer jeg på hvordan du har tenkt til å kunne klare å reparere din egen nye bil om noen år.

 

En bil idag, er ikke lik en Escort eller gammel BMW fra nitti tallet!

Så det er ikke bare-bare å gjøre noe lengre, husk at et verksted har kunnskapen, erfaringen og PEILING på hva de gjør. (Selv om noen gjør feil av og til, det er bare menneskelig å gjøre feil).

 

Hilsen bilmekaniker!

 

Jeg, som ikke er bilmekaniker, lever i den tro at dere er helt vanlige mennesker dere også, og kunnskapen dere tilegner dere via jobb er det fullt mulig for alle andre å tilegne seg også. Det krever da at man er litt over gjennomsnittet interessert i bilen sin.

 

De eneste problemene jeg ser er alle diagnoseapparatene og spesialverktøyene som finnes. Og merkeverkstedene sin motvilje mot å dele informasjon (men det er jo forståelig). Pluss serviceheftet som alle gauler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår