Gå til innhold

Ett år, en M3, en M-Power motor...

Ranger emnet


Laaars

Anbefalte innlegg

For nøyaktig ett år siden stod den sånn...

Nylakkert motorrom, ingen motor.

DSC02540.jpg

 

I dag står den sånn...

Bildet er rykende ferskt. Kom nettopp hjem etter en liten skruøkt.

IMG_1661.JPG

 

De observante legger også merke til at jeg har byttet speiler i mellomtiden og kastet E36 M3 speilene i elva for lenge siden.

Fortsatt mye arbeid igjen, masse tilpasninger, ombygginger etc.

Tenk så mye lettere det hadde vært å bare brukt en motor som passa i bilen i utgangspunktet :D

Men jeg har tro på at det blir en fin kombinasjon.

 

Motor er som tidligere nevt her på forumet en S50B30 motor fra en E36 M3. 3 liter på 286 hk.

Jeg burde kanskje lagd en slags prosjekttråd, men det er vel ikke verdens mest spennende prosjekt :)

Endret av Laaars

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw er strengt tatt råest uten turbo.. turbo er juks på biler som har nok power, men jesus hvor jævli det går med turbo selv ved lavt turbotrykk.

 

Helt utrolig at e30 m3 ikke kom slik fra fabrikken, 286hk er ideelt i en e30 etter min mening. Skal du ha DTM-innsug og litt sånt for lyden etterhvert eller?

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentarer. Er hyggelig at noen liker det :)

Hehe, turbo ja... mange som mener det men. Personlig har jeg aldri kjørt en så sprek sugemotor før, så det skal bli spennende og se hvordan det fungerer. Og om jeg på død og liv vil ha turbo senere blir det ikke på denne motoren. M-Power motoren skal være sugemotor, basta ;) Derimot en velfrisert M20 eller M50 motor med turbo kunne jo vært morsomt, om ikke M-Poweren strekker til (Noe den sikkert gjør i denne bilen...)

 

Ang. DTM innsug vet jeg ikke. Er litt tricky å få karbon-innsuget til å passe i E30 på grunn av plass, selvom det er fullt mulig. Dessuten tror jeg det koster mer enn det smaker. Er jo fort 15k for et i god kvalitet. :)

 

Kan fjerne M emblemet og hive på 316i bak:)

Tror ikke jeg får lurt noen her, selv med et 316 emblem. Skiller litt for mye på en M3, mot en vanlig E30 ;)

 

IMG_1543.JPG

 

IMG_1544.JPG

 

IMG_1546.JPG

 

IMG_1677.JPG

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjorde du med bremsekraftforsterkeren? Er dårlig med plass i E21 320 når 3 webere skal inn, så jeg trenger tips! :P

 

Ser veldig bra ut nedi motorrommet ditt, hvordan blir vektfordelingen med 6er?

-rolfi

xbox gamertag: rolfii

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsekraftforsterkeren jeg skal bruke er en hydraulisk enhet fra en BMW E28 M535, og finnes også på BMW E32 og noen andre.

 

Da er det ingen problem med at innsuget tar i bremsekraftforsterkeren. Eneste er at innsugsbelgen er litt i veien siden hele enheten med sylinder blir litt lang, men da kan man enkelt lage en liten kul i innsugsbelgen (Som har blikk på innsiden - null problem) for å få det til å passe.

Det er litt mye styr med trykkslanger, trykkakkumulator etc. etc. men jeg tror dette er en bedre løsning enn mange som f.eks. bruker Golf 1 bremsekraftforsterker etc.:)

 

Når det gjelder vektfordeling var det noen amerikanere som testet dette opp i mot original E30 M3 som har 50/50 fordeling. Det var faktisk ikke så ille fordeling, for motoren er ikke så fryktelig tung i forhold. Tror de havnet på noe 56/44 eller noe slikt.

 

IMG_1684.JPG

 

IMG_1685.JPG

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei igjen!

Kan jo legge ut en liten oppdatering her da, siden det nesten har blitt en prosjekttråd. Hehe :P

 

Har fått sveisa rusta i gulvet, grunnet og lakket opp igjen. Skal i et par asfaltmatter opp mot torpedoveggen og fremme på girkassetunellen så er det ferdig.

 

Før og etter bilder:

Som dere ser har jeg også fått inn girspak og pedaler (Nye ///M Pedaler og overhalt pedalstell, litt jåleri må man ha!!), så nå er den snart kjørbar! :lol:

 

IMG_1895.jpg

 

IMG_2096.JPG

 

IMG_1896.jpg

 

IMG_2091.JPG

 

Prøvemonterte originale eksosmanifolder. Dette går absolutt ikke.

Klaringen inn mot torpeoveggen er fikset (Disse slår i torpedoveggen originalt) men de ligger på både travers og stabstag.

Tanken er å sveise de om, men det er fryktelig mye jobb (Men morsom jobb ja, men dette skal jo stemme 100% med lengdene - det skal jo være avstemt deluxe!! ;)).

Alternativet er manifold fra Turner Motorsport. "Shorty" manifold designet spesielt for denne konverteringen. CAD designet og "Equal length runners", så det bør jo være bra.

 

IMG_1981.JPG

 

Et bilde som viser hvor mye som må sveises om på de originale for å få 100% passform. Det innebærer bl.a. bygging av ny kollektor og mye modifisering.

BTB1.jpg

 

BTB2.jpg

 

BTB3.jpg

 

Så vi får se på den biten ;)

 

IMG_2095.JPG

 

Ellers har jeg begynt med kabeljungelen. Fått nytt ledningsnett fra USA da det gamle var noe tvilsomt.

 

IMG_2100.JPG

 

IMG_2107.JPG

 

IMG_2121.JPG

 

Så nå er det noen timer i garasjen for å løse opp i dette kaoset. :shock:

Vi snakkes :lol:

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår