Gå til innhold

Billån med restverdi

Ranger emnet


dance

Anbefalte innlegg

Nå tenker jeg på å ta opp billån på 300.000 kr. Dette er bilen selv og omreg. avgift sammlet.

 

Siden jeg vil ha lave månedligebeløper, og tror ikke leasing er det beste finansmåte kanskje, har jeg tenkt på billån med restverdi med pant i bilen.

 

Men det jeg lurer på er, hva gjør jeg når første delen er nedbetalt? For jeg sjansen å finansiere andre delen av lånet eller må den betales med en gang?

 

Er dette lurt?

 

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fordelen ved å velge et Flexilån er at den månedlige betalingen er lavere de tre første årene og høyere de to siste. Dette er et alternativ for deg som bytter bil oftere enn hvert 3. år."

 

 

Personlig liker jeg ikke denne typen låneavtaler. Hvem vet hvordan bilen din er i pris om 3 år? Da kan du ende opp med å betale ågerrente til et vrak du ikke får solgt.

 

Beste er å ta billån med pant i fast eiendom. Da kan får du beste rente i markedet.

 

(beste er vel å kjøpe kontant.. men dog)

 

Fikser du ikke det, spar deg opp egenkapital og ta et anuitetslån til laveste renten du finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med restlån på 300 000,- på 5 år, vil vel du betale ca 4000,- i måneden dei første 3 åra.

Viss du ikkje selger bilen, må vel du ut med ca 9000,- i måneden dei 2 siste åra.

Selger du bilen, har vel du ca heile 0,- til å kjøpe deg ein ny bil for. (kan fort bli litt minus og!)

 

Dette høyres ut som ein lånetype for å lokke folk til å låne meir penger til bil enn dei har råd til!

Dette er ikkje ein lånetype eg vil anbefalle!

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er det ikkje mange som beholder ein bil i 7 år. (men eg er ein av dei;) )

Skal du ha ny bil? Køyrer du langt i året? Har du familie, so du trenger stor bil? Har du/dere god og sikker inntekt? osv. Det er mange varabler her!

Det går selfølgeligt an å kjøpe ein rimeligare bil og.http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18212895

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18202686

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne betale bare renter en periode må du ha høy egenkapital (ca 50%). Har du det? Da vil du kunne slippe avdrag på lånet frem til et visst vippetidspunkt. Men fordi bilens verdi synker vil banken etter en viss tid si at du også må betale avdrag.

 

På dette tidspunktet kan du selge bilen, innfri lånet og realisere ditt tap (egenkapitalen som er borte). Eller så kan du velge å beholde bilen og fortsette å betale renter og avdrag på vanlig måte.

Om det er et bra finansieringsalternativ kommer an på den effektive renten du må betale.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei,

 

Jeg har fått tilbud om en finansieringsavtale gjennom bilforhandleren min på en ny bil jeg har bestemt meg for å kjøpe, men før jeg kunne svare han på dette ba jeg om å få undersøke litt så håper noen her kan fortelle meg om dette er gunstig løsning:

 

Sum tilbud på bil inkl. mva: 255.000,-

 

Finansiering: Kontant betaling 89.250,- ved henting av bil, 20.000 KM pr år i 3 år (totalt 60.000 KM), flytende rente som starter på 2.95%, pr mnd i disse 3 årene må jeg betale minimum 758,-, og etter 36 mnd ha restverdi på kr 160.000.

 

Hørtes dette dumt ut? Selgeren virket svært engasjert i å få meg til å velge denne løsningen med å skryte over hvor bra greier dette er, han var ærlig og sa at denne løsningen "bandt" meg litt om jeg ønsket å bytte ut bilen etter 3 år med å velge en ny hos dem da jeg kunne bruke innbytte på den gamle Focusen.

 

Det beste må vel være om jeg kan spytte inn egenandel på 89.250,- og heller forhandle meg til en flytende rente på 2.95% og betale faste avdrag hver måned, feks 2000 kr, som ett vanlig billån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe ein ny bil som har eit betydligt verditap etter 3 år og samtidigt betale veldig lite på eit lån, er ikkje noke eg anbefaller.

Du kan jo risikera at du har meir gjeld enn det bilen er verdt.

Da synes eg at det er bedre med eit billån der du betaler eit fast beløp i 3-5 år og har 0,- i gjeld etter dette

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår