Gå til innhold

Hvordan skifte Drivknute (ytre)?

Ranger emnet


Doser_86

Anbefalte innlegg

Som topic sier.

Hvordan skifter man drivknute? Skal skifte på min 2003mod passat. Noe mere jeg trenger en selve drivknuten? Fett eller spesialverktøy?

 

Mvh Magnus Høve

2006 Volkswagen Transporter 1.9Tdi (Arbeidsbil)

2003 Volkswagen Passat 1.9Tdi 130hk (Stasjonsvogn)

2001 Volkswagen Passat 1.6 (Solgt)

1994 Volkswagen Golf3 1.4 (Solgt)

1986 Audi 100 2.2l (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skaff deg verkstedsmanualen, så vet du at du gjør det rett.

 

Så slipper du dårlige og halvgode svar fra et internettforum.

 

du glemte at man også kan få gode svar :tannløs:

 

jeg skal prøve å gi deg en grei beskrivelse selv om det er

en stund siden jeg har gjort dette, men slik gjorde jeg det:

 

- jekk opp bilen i front og sett den på bukker

- av med hjulet

- løsne mutteren til drivleddet

- løsne boltene inne på kransen (mot fordelingskassa)

- evt. løsne oppheng midt på akselen (hvis det er)

- sving helt til venste med rattet og dra kransen ut et

lite stykke, da kan du bare ta den ned og ut.

 

så setter du akselen i en skrustikke (ikke stram for hardt) og

enten slår av leddet med en hammer eller en spesiell avdrager

 

setter på nytt ledd og gummimembran

 

så er det bare å motere opp på bilen i omvendt rekkefølge

 

Det er ikke rakettforskning dette her, det er så enkelt

at det er nesten latterlig. Det verste med hele jobben er

at det gamle drivleddet kan sitte ganske så godt.

 

LYKKE TIL

 

edit: tviler på at du trenger noen spesialverktøy

Endret av gulars85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker takker. Regner med å få nytt i posten ganske så snart.

Skal prøve meg frem da.

Er ganske "heldig" med tanke på at jeg må av med hele støtdemperen og bærebruer allikevel da dette også skal byttes. så da blir det litt bedre plass å jobbe på

2006 Volkswagen Transporter 1.9Tdi (Arbeidsbil)

2003 Volkswagen Passat 1.9Tdi 130hk (Stasjonsvogn)

2001 Volkswagen Passat 1.6 (Solgt)

1994 Volkswagen Golf3 1.4 (Solgt)

1986 Audi 100 2.2l (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker takker. Regner med å få nytt i posten ganske så snart.

Skal prøve meg frem da.

Er ganske "heldig" med tanke på at jeg må av med hele støtdemperen og bærebruer allikevel da dette også skal byttes. så da blir det litt bedre plass å jobbe på

 

ja, husk at når du bytter dempere så må du ta forstillingskontroll da camberen justeres nettopp med fjørbeinet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må IKKE banke av leddet, den stopperingen er alt for stram. Når du har drivakselen ute å har satt den i skrustikka, skrur du inn bolten som fester leddet til spindelen, inn i leddet. Sånn får du det av.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må IKKE banke av leddet, den stopperingen er alt for stram. Når du har drivakselen ute å har satt den i skrustikka, skrur du inn bolten som fester leddet til spindelen, inn i leddet. Sånn får du det av.

 

hva slags patent er det på disse? tenker i forhold til den modellen som var fra 97 til 2000 ca?

For min onkel har en slik og da gjorde jeg som beskrevet, der kunne jeg ikke skru inn den store bolten til leddet løsnet, der måtte jeg bruke hammer, 2 kakk så var den løs.

 

jeg kan ikke forstå at det skal kunne gå ann å skru de ut på den måten, for den delen som sitter i spindelen den er jo bevegelig! den har jo ikke noen forbindelse med akselen utenom de kulene i lageret.

Endret av gulars85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg klar over.

Time bestilles samme dag som jeg begynner å skru

 

enda en ting, hvis du har noen mil å kjøre til verksted for camberjustering, så bytt til noen gamle dekk om du har. For om du klarer å slite dekkene noe skjevt så hjelper det lite med forstillingskontroll, da sliter bare dekkene videre.

 

kan bli litt dyrt med 2 stykk nye dekk igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva slags patent er det på disse? tenker i forhold til den modellen som var fra 97 til 2000 ca?

For min onkel har en slik og da gjorde jeg som beskrevet, der kunne jeg ikke skru inn den store bolten til leddet løsnet, der måtte jeg bruke hammer, 2 kakk så var den løs.

 

jeg kan ikke forstå at det skal kunne gå ann å skru de ut på den måten, for den delen som sitter i spindelen den er jo bevegelig! den har jo ikke noen forbindelse med akselen utenom de kulene i lageret.

 

Det går helt fint å løsne drivleddet ved å dra til senterbolten etter at ytre drivledd er løsnet fra navet. Bolten går rett igjennom drivleddet og trykker rett på drivakselen. Bare pass på at du har senterbolt med gjenger over hele lengden.

Du trenger heller ikke ta å løsne drivakselen fra girkassa.

Det jeg gjorde når jeg bytta på min:

- Løsne senterbolt

- Løsne opphengskula mellom bakre bærearm og hjllagerhuset.

- Ta drivledd ut fra nav

- Løsne drivledd med å skru inn senterbolten.

- Monter nytt drivledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enda en ting, hvis du har noen mil å kjøre til verksted for camberjustering, så bytt til noen gamle dekk om du har. For om du klarer å slite dekkene noe skjevt så hjelper det lite med forstillingskontroll, da sliter bare dekkene videre.

 

kan bli litt dyrt med 2 stykk nye dekk igjen

 

Når jeg byttet dempere på golfen jeg hadde, kjørte jeg lenge før jeg tok forstillingskontroll uten at det slet noe særlig på dekkene.

Passat sies jo å ha en så å si selvjusterende forstilling.

Så tror nok den skal tåle noen mil.

Jeg skal uansett ta forstillingskontroll. Tenkte verkstedet skulle få skifte styrekulene for meg i samme slengen. Disse er noe jeg ikke tar sjansen på sjøl. De er helt lealøse når røsker hardt i rattet.

2006 Volkswagen Transporter 1.9Tdi (Arbeidsbil)

2003 Volkswagen Passat 1.9Tdi 130hk (Stasjonsvogn)

2001 Volkswagen Passat 1.6 (Solgt)

1994 Volkswagen Golf3 1.4 (Solgt)

1986 Audi 100 2.2l (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du glemte at man også kan få gode svar :tannløs:

 

LYKKE TIL

 

edit: tviler på at du trenger noen spesialverktøy

 

Personlig synes jeg mekkeveiledningen er relativt tynn :D

 

Skulle bilprodusentene hatt slike tynne veiledninger hadde verkstedsmanualen vært et lite hefte.... men de er ofte på flere tusen sider.

 

Står ofte veldig gode tips i verkstedsmanualene som folk ikke tenker på. Resultatet kan bli ødelagte deler, ting som burde blitt smurt som ikke blir smurt, feil demontert/montering, bruk av hammer (skader på lager) osv osv.

 

Nei det er ikke NASA teknologi, langt ifra. Men hvorfor ikke bare se i den manualen, ligger ofte gratis ute på nettet uansett. Koster folk 2 kalorier :tannløs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg mekkeveiledningen er relativt tynn :D

 

Skulle bilprodusentene hatt slike tynne veiledninger hadde verkstedsmanualen vært et lite hefte.... men de er ofte på flere tusen sider.

 

Står ofte veldig gode tips i verkstedsmanualene som folk ikke tenker på. Resultatet kan bli ødelagte deler, ting som burde blitt smurt som ikke blir smurt, feil demontert/montering, bruk av hammer (skader på lager) osv osv.

 

Nei det er ikke NASA teknologi, langt ifra. Men hvorfor ikke bare se i den manualen, ligger ofte gratis ute på nettet uansett. Koster folk 2 kalorier :tannløs:

 

noen ganger kan den være litt tynn ja. Men nå tror jeg at trådstarter fikk den hjelpen han trenger for å få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å løsne drivleddet ved å dra til senterbolten etter at ytre drivledd er løsnet fra navet. Bolten går rett igjennom drivleddet og trykker rett på drivakselen. Bare pass på at du har senterbolt med gjenger over hele lengden.

Du trenger heller ikke ta å løsne drivakselen fra girkassa.

Det jeg gjorde når jeg bytta på min:

- Løsne senterbolt

- Løsne opphengskula mellom bakre bærearm og hjllagerhuset.

- Ta drivledd ut fra nav

- Løsne drivledd med å skru inn senterbolten.

- Monter nytt drivledd.

 

nå er jeg med, hvorfor gjorde ikke jeg det :eek:

 

jeg tenkte på mutter til drivledd jeg, det har jo ikke disse.

 

Men da ville jeg i steden for å sette selve drivakselen i skrustikka heller setta fast selve drivleddet. For da kan du stramme godt uten å være redd for selve akselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er jeg med, hvorfor gjorde ikke jeg det :eek:

 

jeg tenkte på mutter til drivledd jeg, det har jo ikke disse.

 

Men da ville jeg i steden for å sette selve drivakselen i skrustikka heller setta fast selve drivleddet. For da kan du stramme godt uten å være redd for selve akselen.

 

Trenger ikke løsne akselen fra kassa eller sette det fast noensted. Bare å skru til senterbolten mens hele stasen henger der, så sitter du med drivleddet i fanget. Det noe drivleddet dunker du forsiktig på plass igjen.

 

P.S.

 

Mange gode how 2`s her:

http://www.passatworld.com/forums/forumdisplay.php?f=61&order=desc

Endret av Beinet1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår