Gå til innhold

Litt spørsmål angående v8 i W123?


Emil91

Anbefalte innlegg

Veit ikke :/ jeg skal spørre han som kaller seg dieseldyret, virket som han hadde peiling :D

 

Den originale toppakningen holder en stund på 250 dieselhk, du må få spesiallagd en pakning, da ville jeg hørt med krb trading eller ei tuningsjappe i nærheten av der du bor.

 

Det meste av innmat tåler 400+ dieselhk en stund, så det skal ikke være noe problem med 250 dieselhk.

Hovedproblemet ved mye hk og mye dieseltilførsel, er varmgang, min gamle 300tdt gikk på 101 varmegrad som driftstemp, noe som ikke er optimalt, men den tålte det.. så en svær intercooler, bedre flow i toppen og et modifisert innsug fra 300 sugediesel som du sveiser på en flens som passer på intercooler-rørene i f.eks 2,5-3" må til:) men det går ikke noe problem å få til;) jeg skal ha el-vifter og flytte radiatoren 10 cm til høyre, slik at rørene på in/outlet fra intercooleren kan trekkes mellom radiator og frontlykta. Det trur jeg er optimalt og letteste løsningen.

 

 

Hvis du vil forsterke noe i motoren, så kan du f.eks bytte råder og toppakning, men jeg ville heller brukt penger på porting av toppen, da den ikke har optimal flow originalt. Automatkassa begynner å slurre ganske tidlig, på rundt 150 dieselhk, så da må du få justert vakuumen, det hjelper en del, men hvor høye tall den klarer uten å slurre, det vet jeg desverre ikke.

 

Lykke til!:) Jeg fikser opp en 300tdt nå, i en egen tråd her på e-klasse forumet, veit om to til som er ungdommer som har kule 300tdt, ellers så veit jeg ikke om noen, så hadde vært kult om du også fikk deg deT!:) parkert sammen på hovedlandstreffet neste år hadde vært kult?!:)

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den originale toppakningen holder en stund på 250 dieselhk, du må få spesiallagd en pakning, da ville jeg hørt med krb trading eller ei tuningsjappe i nærheten av der du bor.

 

Det meste av innmat tåler 400+ dieselhk en stund, så det skal ikke være noe problem med 250 dieselhk.

Hovedproblemet ved mye hk og mye dieseltilførsel, er varmgang, min gamle 300tdt gikk på 101 varmegrad som driftstemp, noe som ikke er optimalt, men den tålte det.. så en svær intercooler, bedre flow i toppen og et modifisert innsug fra 300 sugediesel som du sveiser på en flens som passer på intercooler-rørene i f.eks 2,5-3" må til:) men det går ikke noe problem å få til;) jeg skal ha el-vifter og flytte radiatoren 10 cm til høyre, slik at rørene på in/outlet fra intercooleren kan trekkes mellom radiator og frontlykta. Det trur jeg er optimalt og letteste løsningen.

 

 

Hvis du vil forsterke noe i motoren, så kan du f.eks bytte råder og toppakning, men jeg ville heller brukt penger på porting av toppen, da den ikke har optimal flow originalt. Automatkassa begynner å slurre ganske tidlig, på rundt 150 dieselhk, så da må du få justert vakuumen, det hjelper en del, men hvor høye tall den klarer uten å slurre, det vet jeg desverre ikke.

 

Lykke til!:) Jeg fikser opp en 300tdt nå, i en egen tråd her på e-klasse forumet, veit om to til som er ungdommer som har kule 300tdt, ellers så veit jeg ikke om noen, så hadde vært kult om du også fikk deg deT!:) parkert sammen på hovedlandstreffet neste år hadde vært kult?!:)

 

Treffet må vi prøve å få til!;) Har du lagt opp oljekjøler på din? Vil ikke det hjelpe litt mot temperaturen?

 

Fant forresten noe kjekt om girkassen, k1 fjærsett som må byttes tror jeg, har hørt at flere sliter litt med at kassen slurer litt. Kan jo vurdere en gang senere i livet å prøve å bytte ut girkassen med en holdbar manuellkasse :)

 

Har du mange hester i vogna di ca? :)

Endret av Emil91

Er den heldige arver av en Opel Omega 2.0i :D god nok som arbeidsbil ihvertfall :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, du er NØDT til å ha både oljekjøler til motor og girkasse, ellers så blir ATF slitt fort pga varmgang og må byttes ofte..men det har du jo originalt, både under radiator(til automatkassa) og til motoren(ved siden av radiator) Jeg må flytte den til motoren til under bilen et sted, fordi jeg skal flytte radiator og høyre for å få montert intercooler.

 

Har ikke så mye hester nei, men kommer til å få friske hester i forhold til hvordan bilen er originalt!;)

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skaffer orginal oljekjøler til W124TDT så er den enda litt større og sitter helt på sia bak fanger

Er du ekstra heldig har samme biilen orginal ekstern oljekjøler til automatkassa også som sitter på motsatt side med egen vifte.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satan! Han med bilen ringte idag og sa nå at han ikke ville selge den enda, fordi han var så glad i den... han skulle ta kontakt når han hadde planer om og selge den... Jeg kjenner jeg blir irritert! En pensjonist har ikke bruk for en slik bil...:(

 

jaja, han får bare vente seg litt masing, samtidig som jeg får lete videre etter en ny 300tdt :/

Endret av Emil91

Er den heldige arver av en Opel Omega 2.0i :D god nok som arbeidsbil ihvertfall :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår