Gå til innhold

Litt spørsmål angående v8 i W123?


Emil91

Anbefalte innlegg

Er det noen her på forumet som har erfaring med å putte v8 i w123? :)

Jeg vurderer å kjøpe en w123 300tdt med dårlig girkassen, så jeg får den billig.

Har tenkt på motor og girkasse fra 500/560sec eller 500e. så lurer jeg på om det er noen som vet hvilken mellomaksling og bakaksling som kan passe? Må dette modifiseres eller kan det hentes fra f.eks 500e som er en ganske lik bil?

 

Har søk litt på forskjellige forum uten og finne noe konkret. Fant noe http://www.mp3xxx.de/1112/1165.html men det er på Tysk og det er jo et helv... å forstå språket.

 

Takker for svar :)

Er den heldige arver av en Opel Omega 2.0i :D god nok som arbeidsbil ihvertfall :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er slettes ikke sikker, men du må hente motor og kass, samt differensial fra W126, mellomaksel må du å hente fra samme bil siden V8 har 4 bolter på melomakselflensene mot 3 som er på de andre.

Mulig du får den fra SEC til å passe, er vel glidhylse på dem, hvis ikke må det sveises.

 

Vil tro du får bremser og en del understell til å passe fra samme bil, da W123 og W126 deler en del understell.

 

Det går en S123 med 560-motor her i landet, en taxigul, med 240TD på bakluka, godkjent med 500, men står en 560 oppi.

Skikkleig sleeper.

 

Bare så det er nevnt, jeg er slettes ikke sikker på noe som helst, kun at det ikke blir lett å få det lovlig.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er slettes ikke sikker, men du må hente motor og kass, samt differensial fra W126, mellomaksel må du å hente fra samme bil siden V8 har 4 bolter på melomakselflensene mot 3 som er på de andre.

Mulig du får den fra SEC til å passe, er vel glidhylse på dem, hvis ikke må det sveises.

 

Vil tro du får bremser og en del understell til å passe fra samme bil, da W123 og W126 deler en del understell.

 

Det går en S123 med 560-motor her i landet, en taxigul, med 240TD på bakluka, godkjent med 500, men står en 560 oppi.

Skikkleig sleeper.

 

Bare så det er nevnt, jeg er slettes ikke sikker på noe som helst, kun at det ikke blir lett å få det lovlig.

 

Har du bilder av den? er s123 karosseriet jeg også har for hånden. Vet du om det måtte bygges om mye for å få nedi 560 motor og girkasse? Og er eieren her på forumet eller har du epost adressen hans så jeg eventuelt kan høre med han? :)

Er den heldige arver av en Opel Omega 2.0i :D god nok som arbeidsbil ihvertfall :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kan bli et bra prosjekt! Håper at du får bygd en slik bil!;)

 

Evt kan du jo trimme den om617a-motoren som sitter i den som jeg lett ville ha gjort, f.eks med mynä dieselpumpe osv. Her har du litt inspirasjon:

 

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kan bli et bra prosjekt! Håper at du får bygd en slik bil!;)

 

Evt kan du jo trimme den om617a-motoren som sitter i den som jeg lett ville ha gjort, f.eks med mynä dieselpumpe osv. Her har du litt inspirasjon:

 

 

Joda, har også tenkt den tanken en stund, men vet ikke hvordan det er å få tak i deler til disse motorene eventuelt en girkasse og drivverk som holder ett par hundre dieselhester.. :/

 

Dieselpower er rått!

Er den heldige arver av en Opel Omega 2.0i :D god nok som arbeidsbil ihvertfall :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det samme kasse i en 500 og en 300TDT da, eller like solid, forskjellen ligger i converter og ventilhus stortsett.

 

hmm... Må vel bare ta bilen i hus og se hva som kan gjøres. Noen som tør å gjette hva kassen og drivverket er godt for? Og hva er kjennemerket på girkassen? Må vel få tak i en ny hvis jeg ikke får tak i hjelp til å se på den som står i.

 

Ny Dieselpumpe, turbo (eventuellt kompressor hvis det ikke blir vel mye modifikasjon), intercooler, eksos, stempel, og råder. Da må det vel begynne å bli noe grunnlegende å holde på med :)

Endret av Emil91

Er den heldige arver av en Opel Omega 2.0i :D god nok som arbeidsbil ihvertfall :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva du mener med kjennemerke på kassa, men kasse til 300TDT 123 heter vanligvis 722.315, og er ei 4 trinns mercedes girkasse.

 

Det de pleier å gjøre ved seriøs trim av OM617 er vel større dieselpumpe, større turbo, modifisert sugediesel-manifold, intercooler, kobberpakning og muligens nye lagerskåler.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva du mener med kjennemerke på kassa, men kasse til 300TDT 123 heter vanligvis 722.315, og er ei 4 trinns mercedes girkasse.

 

Det de pleier å gjøre ved seriøs trim av OM617 er vel større dieselpumpe, større turbo, modifisert sugediesel-manifold, intercooler, kobberpakning og muligens nye lagerskåler.

 

Det var vel gjerne det nummeret jeg var ute etter (:

 

Er det noen som leverer kobberpakning og lagerskåler til OM617 eller må det lages eventuelt finne lagerskåler ut fra dimensjon og finne noe tilsvarende?

Er den heldige arver av en Opel Omega 2.0i :D god nok som arbeidsbil ihvertfall :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vess du får t d herre ska æ prøv :D

 

Men du kainnj jo først skam trimm d motorn du har tn sprekk åsså stapp neddi motorn fra en S600 :roll:

 

Såklart :p er bare skeptisk på den forbanna girkassa, å om jeg klarer å lese meg frem til kobberpakning, de jævla lagrene, og brukbar dieselpumpe ;p

Er den heldige arver av en Opel Omega 2.0i :D god nok som arbeidsbil ihvertfall :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår