Scorpio29 Skrevet Juli 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2009 Hvor mange volt skal jeg regne med og få når jeg måler med voltmeter på batteriet når bilen går? Måler 12,6 når motoren er av, og er ikke høyere når motoren er på. Skulle ikke det være bortimot 14V når motoren går? Toyota Corolla 2.0L Diesel. 1994 Siter Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Juli 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2009 Optimal ladespenning er 14,8 volt. Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kckerzx Skrevet Juli 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2009 Skal være vesentlig høyere ja. Prøv å la den få litt turtall. Blir det bedre da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scorpio29 Skrevet Juli 11, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2009 Skal være vesentlig høyere ja. Prøv å la den få litt turtall. Blir det bedre da? Skal prøve med høyere turtall. Kan huske å ha hørt før att de lader dårlig på tomgang. Takker for svar. Skal skrive oppdateringer senere. Siter Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Juli 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2009 Optimal ladespenning er 14,8 volt. Er det ikke 14,4? Er vel forskjeller på blysyre og gelebatterier og da men... Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scorpio29 Skrevet Juli 12, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2009 Testet i morges. Lader 13,7 V på alt over tomgang. Funker fint for min del. Kjører den rolig og forsiktig uansett. Stemmer det att diesel skal lade mindre pga de ikke har tenningssystem? Siter Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Juli 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2009 Er det ikke 14,4? Er vel forskjeller på blysyre og gelebatterier og da men... Hmm ja ble litt usikker, men mener 14,8 er optimalt. Men alt over 14 volt burde ladespenningen ligge på. Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2009 Ladespenning på 13,7 er egentlig for lavt, mellom 13,8 og 14,6 er vel normalen, noe høyere tærer på batteriet og forbrukere, noe lavere lader ikke optimalt(det lader heller ikke optimalt på 13,8) og tærer både på ladeeffekten og batteriet. Har selv kjørt bil med maksimal ladespenning på 13,5Volt, på vinter og sommer uten større problemer, men fytti F hvor mye bedre det ble med ny dynamo og ladespenning på 14,4, alt på bilen virka bedre, bilen ble mere lettstarta... På tomgang bør spenninga minst ligge over 13V, men du må jo ha slukket ladelampe, altså på en del biler en liten rus så lampa slukker. Optimal ladespenning varierer med temperaturen, dess kaldere, dess høyere bør ladespenninga være, dess høyere spenninga er, dess bedre lader batteriet, men dess fortere koker det, dess kaldere det er, dess mer skal til for at det koker, og dess tregere går den kjemiske prosessen i batteriet, derfor trenger man høyere ladespenning når det er kaldt. Biler flest har man en gylden middelvei, og i norske forhold er det 14,2-14,6 vil jeg påstå, orginale Boschregulatorer regulerer på 14,4, selv om det står 14V. Dagens biler har ofte ladespenninga styrt av styreeheter/evt en avansert regulator som regulerer i forhold til forbruk(ikke bare spenning) og temperatur ved batteriet. Toyota og en del japser har en sensor i ledningsnettet som leser av spenninga som de beregenr ladespenning ut i fra, kan godt være det er noe slikt på bilen din. Altså, jeg viulle fått fiksa lading før vinteren kommer var jeg deg :-) Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ronaste Skrevet April 10, 2010 Rapporter Share Skrevet April 10, 2010 det som skjer med dynamo når batteriet har dårlig effekt og du har på mange forbrukere i begynnelsen av motorens start er at rotoren i dynamoen får mer spenning slik at det induseres mer strøm i viklingene ( altså større ladestrøm ) så hvis det er slik at batteriet har dårlig effekt i begynnelsen kan det vær enten at det er dårlig batteri eller at dynamoen lader med mindre spenning enn vanlig. så det du kan gjøre er vel å sjekke ledninger og tilkoblingspunkter på dynamo. jeg gjorde dette på min bil og det ble en endring med 0,8 volt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 10, 2010 Rapporter Share Skrevet April 10, 2010 Var en grei bump dette også. Spenning over rotorviklingene utvikler ingen strøm. Rotoren er en elektromagnet, som får strøm fra laderegulator/magnetiseringsdioder via børstene. Kombinasjonen strøm i rotorviklingene og turtall gjør at det indusereres vekselstrøm i statorviklingene. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ronaste Skrevet April 11, 2010 Rapporter Share Skrevet April 11, 2010 men ladespenningen reguleres med å sende en variabel spenning inn på rotor for å indusere en høyere spenning i stator : ) er det dårlig ladespenning kan det være regulator eller ledere : ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 11, 2010 Rapporter Share Skrevet April 11, 2010 Det er forskjell på strøm og spenning. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ronaste Skrevet April 12, 2010 Rapporter Share Skrevet April 12, 2010 jada : ) men altså .. det er spenning som driver strømmen.. og det jeg skal fram til er bare at regulator sender strøm/spenning til rotor, og det er da rotors oppgave å gi magnetfeltet som igjen gjør at det dannes spenning / strøm i stator ;) du kan ikke si meg feil der :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remulade Skrevet April 12, 2010 Rapporter Share Skrevet April 12, 2010 riktig! er det flere som går på el ing. her eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.