Gå til innhold

Kjøpte bruktbil, og nå dykker problema opp

Ranger emnet


Hanzo

Anbefalte innlegg

Kjøpe en 99 Mazda 323F for den nette sum av 50,000,- for noen uker siden. Siden det, har det dessverre dukket opp et par problem. Aircondition funka ikke, fikk gasset den, men det hjalp ikke. Lekk i kondenser, denne skal byttes. Totalt snakker vi om en 8300,- så sant det ikke er andre feil.

 

Fant også en steinsprut i frontruta, så den må skiftes.

 

Og den siste uka har ABS lyset tidvis stått på. Ofte løser dette seg ved å slå motor av og på, men her frykter jeg at det er muligheter for å kvitte seg med noen tusenlapper.

 

Er dette slik som jeg bør ta på egen kappe, eller har jeg en sakk mot selger her? AC var defekt fra første minutt, men ABS og steinsprutt kan det jo agrumenteres for at har skjedd siden jeg overtok bilen. Da vi har vært på ferie (i konas bil) har bilen bare triller noen få mil siden jeg overtok den. Dog har jeg spander på den ny dekk og ny stereo.

 

Ingen kontrakt, signerte på vognkort, overførte penger og det var det.

Endret av Hanzo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående steinsprut i frontruta.. Så er det endel bedrifter som tetter igjen det. Hvis det ikke er sprekk i ruta såklart. Wurth mener jeg gjør det :) Fattern har gjort dette mange ganger, tatt det på forsikringa gratis og uten bonustap.

Kjør hardt, kjør stil, kjør olabil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AC burde selger ordne siden den var defekt fra første stund, hvis ikke annet er avtalt.

Jeg har selv solgt en bil med defekt AC men gav da klar beskjed til kjøper at dette må han fikse selv. Han fikk selvfølgeli 10k avslag for dette.

De andre tingene tror jeg ikke du kan presse over på selger.

 

Nesten alle som holder på med bilglass kan ordre steinsprudd så langt det ikke har blitt en sprekk... dette er gratis.

 

//M

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinsprut kan i de fleste tilfeller fikses, såfremst den ikke er midt i synsfeltet. Da må ruten mest sannsynlig byttes. Hør med Autoglass på Forus, de har topp service.

ABS lyset ditt høres mest ut som dårlig kontakt på en av sensorene på hjulene. Her kan du prøve å ta kontaktene av og sjekke for irr.

Kjipt at AC ikke virker som den skal, men det kan jo ikke skade å høre med selger og sjekke om han vil være villig til å dekke i alle fall deler av kostnaden hvis han visste om at den ikke virket.

2008 Isuzu D-Max - Lille lastebilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en sensor som fusker litt, prøv å ta ut denne og rens den. De sitter ved hvert hjul, på baksida av bremseskjoldet på en måte(vanskelig å forklare)

 

Og ac'en din er sikkert tom for gass, veldig vanlig når bilen er noen år. Fyll opp hos noen som driver med kjøling og ac.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa litt nå, og det jeg synes er noe rart er at jeg trenger ikke engang å skru på motoren for at dette skal trigges. Slår tenningen slik at det er hakket under det startmotoren går igang, ABS og TCS lyset lyser, forsvinner, og dukker så opp igjen 10-15 sekunder seinere. Jeg trenger altså ikke starte motoren eller kjøre bilen i det hele tatt for at dette skal skje. Har lest endel, og de fleste feil der TCS og ABS lyser går på sammtidig skyldes dårlig batter. Men klarer ikke å helt se det heller, spenningen på batteriet er på 12,7V normalt, men går dog ned til rett over 10V når jeg tenner motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en sensor som fusker litt, prøv å ta ut denne og rens den. De sitter ved hvert hjul, på baksida av bremseskjoldet på en måte(vanskelig å forklare)

 

Og ac'en din er sikkert tom for gass, veldig vanlig når bilen er noen år. Fyll opp hos noen som driver med kjøling og ac.

 

Han har fyllt ny gass, og han har lekk kondensator.

 

Med ingen kontrakt og kun "muntlig" avtale, så står du ganske slapt til her.

 

Du må bare godta for deg selv at du selv må betale for reparasjonene selv, men det skader ikke å spørre selger, om han vil dekke en viss del av summen. (Hvis han er litt grei isåfall).

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik jeg leser det er det bare ac du kan klage på egentlig da. Prøv å ta det opp med selger på en høflig måte å se om dere blir enige om noe.

 

Steinsprut, ser du når du handler, kan ikke klage på (men se tidligere svar)

ABS, siden den ikke klaget når du handlet bilen kan du ikke gi selger skylden, har da ingen grunn til at han visste om det før salg. Som jche skriver, sikkert en sensor.

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting; det at det dukker opp problemer når man kjøper en bruktbil bør ikke komme som en overraskelse. Det er derfor kjøper har undersøkelsesplikt, spesielt ved kjøp av privatperson. Som kjøper er det derfor ekstra viktig å gå grundig igjennom bilen, gjerne med en fagperson, slik at overraskelsene blir færre og mindre.

 

Det er ikke gøy å selge bruktbil heller, for det er veldig typisk at feil dukker opp dagen etter salget (murphys lov :)) , uten at man nødvendigvis har visst om disse feilene selv.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har samma bilen sjøl. og faktisk med noen av samma problemene men min ac lekker ikke så mye at det var mulig og finne ut hvor den leker (enn så lenge)

 

men det med ABS så er det nok bare non sensor som føkker seg til.

 

så langt jeg har lest og fårstått så er det sånn på disse bilene at hvis u får kjempe sleng på de så kobler bilen automatisk ut TCS og ABS men det er kun hvis du får så stor sladd at du kun kan redde deg inn med og "strekke ut" bilen igjenn.

 

Dette finner bilen sjøl ut av med og lese av fra de forskjellige sensorene og når differansen blir for stor så kutter den ut.

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår