-Veritas- Skrevet Juli 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 2, 2009 Hei Har sotte i en b230at i 242'en. 398 toppen som sto på var gåen, så jeg satte toppen fra b230a'en jeg hadde, en 530. Satt innsugs- & Eksosmanifolden fra 398 over på 530. Men, nå får jeg ikke start. Registret er korrekt, og jeg har gnist. Men jeg får ikke bensin til de 2 sylindrene nærmest radiatoren. Hva kan være galt? Jeg skal plukke av innsuget og gi det en skikkelig rengjøring så får vi se. Tips mottas med en stor, stor takk! Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen_Rana Skrevet Juli 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 2, 2009 Sjekk at du har tenning på rett tidspunkt og da :) Er ganske kritisk.. Siter Volvo 245 78 mod Prosjekt Turbovogn Volvo 240GLE Prosjekt Bruksbil Volvo 242 76 Mod Bilcrossbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Veritas- Skrevet Juli 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 2, 2009 (endret) Hvordan kan jeg sjekke det uten at motoren er i gang? Når syl. 1 er på topp så er peker den på syl. nr 1. Det skal nevnes at det er stift tenning på denne, skal vel egentlig være elektronisk? Er også dumpventil. Er det noen som har en oversikt av hvor alle vakumslangene skal på innsuget? Tenker da på turbotrykk, dump og vakumklokke. Endret Juli 2, 2009 av -Veritas- Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen_Rana Skrevet Juli 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 2, 2009 Vakumklokke på den nærmest innsuget på forgasseren, og dump og turbotrykksmåler på den nippelen fremst på innsuget :) Har du sjekket fysisk at sylinder 1 er på topp eller så du på reimhjulet ? Hvordan er gangen på motoren når du kjører den på starteren ? Rett tenningsrekkefølge ? Det enkleste er ofte det man ikke tenker på :D Siter Volvo 245 78 mod Prosjekt Turbovogn Volvo 240GLE Prosjekt Bruksbil Volvo 242 76 Mod Bilcrossbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juli 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 2, 2009 Sikker på at kammen er rett? Du vet at du må snurre 2 ganger på veiva for å få kammen 1 runde..? Snurr veiva til stemplet er på topp og sjekk kam-posisjon. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Juli 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2009 som esbanos sier. ta ut fordeler. sett motoren i sporet nede på veiva. åpne så olje lokket veksler ventilene nå? om begge knastene på kammen står vannrett så stapp neddi fordeleren og sett den på sporet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Veritas- Skrevet Juli 3, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2009 Jepp sjekket fysisk. Men skal ikke kammen gå 2 omdreininger mens veiva går 1? Mener registret skal være 100% riktig nå, men virker som den får for lite suppe. Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Juli 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2009 utvekslings forhold veiv-kam skal være 1:2 om den får for lite suppe så skal den da fyre om du har på choke!? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Veritas- Skrevet Juli 3, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2009 Prøvd choke ja. Trenger ikke å være at den får for lite bensin, men pluggene var ikke så våte som jeg hadde regnet med etter å ha filt så mye som jeg har. Kan problemet være at jeg har stift tenning og ikke elektronisk? Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juli 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2009 AT-motorene har jo stift-tenning.. Var det som fulgte med i R-sport-kittet.. Stift-tenning og stor vacuumklokke.. Hva har du tenninga på? Er forgasseren rett justert? Hvilken gasser er det? Org. AT-forgasser eller fjøsmekkopplegg? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Veritas- Skrevet Juli 3, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2009 (endret) Er en Solex 175 CD. AT-Forgasser så langt jeg vet. Jeg har ingen av reg. reim dekslene så blir litt sånn ca da. Kammen står ca 5 på 12 kan du si. Altså beint opp parallelt med toppen (motoren bekker jo litt til venstre når du står fremme og ser bak.) Fordeler kvart over 3 og veiv på ca. 5 på 12 igjen. Tror dette skal være rett. Men virker som jeg har dårlig gnist ifra coil, har fortsatt gnist på plugger, men mulig det er for ustabilt. Hvordan coil skal det være på at? Jeg bruker den ifra b230a'en. Skal prøve å finne en annen coil jeg har liggende, og se hvordan det går. Får bensin i massevis nå, har filt så mye at olja er full av bensin og. Så det blir nok oljeskift når jeg endeli får start. Så holder en knapp på at det er tenningssystemet som holder igjen nå. Skal fordeler stå på - eller på + på coil? Endret Juli 3, 2009 av -Veritas- Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Veritas- Skrevet Juli 3, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2009 Løst. Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Juli 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2009 og problemet var? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juli 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2009 Nå er jeg spent.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Veritas- Skrevet Juli 3, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2009 Sabotasje :) Tomgangsskruen på forgasseren var skrudd helt i bunn, og blokkerte for all luft tilførsel. Det og en tett vakumkanal i forgasseren. Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.