Gå til innhold

Skal bytte luftfilter - burde luftmassemåleren fjernes?

Ranger emnet


mazdak

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal bytte det originale luftfilteret med et sportsfilter som ble kjøpt på Biltema for 159kr.

 

Når jeg skulle bytte merket jeg at det gikk 2 klosser inn til luftfilterboksen. Det går flere ledninger inn på begge disse klossene.. Den ene klossen er svart og den andre er blå. En kamerat opplyste meg om at jeg bare kunne fjerne den blå boksen, men den svarte måtte være igjen fordi det var luftmassemåleren. Stemmer dette? Burde jeg levere tilbake sportsfilteret, eller finnes det noen fine triks på å få ordnet dette?

 

Bilen er en Toyota Yaris.

 

Blå ring: Luftmassemåler

Lilla ring: Boksen jeg kunne fjerne

 

Se bort fra alt det andre.

 

engineBILDE.jpg

Endret av mazdak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha noe viden kunnskap om yaris, og på bakgrunn av et rævva bilde ser det ut som det er temp.måler for inntaksluft. KAN taes bort om du vil, men er vel en 5 minutters jobb å få den til å passe med et sportsfilter. Gjorde det på Corollaen til en kompis av meg.

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i "sportsluftfilteret"

 

Du kommer neppe til å merke noe forskjell i effekt og motoren kommer til å suge inn forurenset luft.

 

Slike filtre er vel og bra er det trangt om plassen, f.eks ved turbobygg. Men de krever irriterende mye vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftmassemålerenj bør aldri fjernes, er det klart nok svar.

Dog er den en del som har mer trøbbel med luftmassemåler på enn av etter montering av åpent filter på f. eks mondeo, men er vel egentlig en jallarep der.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår