Gå til innhold

Problem med Opel Omega B

Ranger emnet


bmw-boy

Anbefalte innlegg

Har et litt rart problem med min Opel Omega. Motortempen oppfører seg helt idiot. Kjører jeg UTEN aircondition så stiger temp. til over 100, og synker ned, og stiger opp igjen, hele tiden. Kjører jeg MED aircondition holder temp. seg rolig, MEN UNDER nivået den skal ligge på ved vanlig kjøring! Jeg har også et rimelig høyt bensinforbruk, 1,5l/mil ved VANLIG kjøring, grisekjøring så ligger vi på en 2,2-2,5..

Jeg har også et problem med at turtellern hopper opp og ned ved tomgang, og av og til kveler motoren, dette er kun når bilen står stille. Vet ikke om det er av samme årsak..?

Det med varmen så tenke jeg hvertfall termostat med en gang, men når jeg fant ut at temp. holder seg stabilt ved aircondition så skjønte jeg ikke en dritt...

Det med tomgangen så tenkte jeg plugger og kabler, så jeg byttet det men fikk ingen resultat. Så da tenkte jeg at det kanskje var noe med luft å gjøre, så jeg tok en titt på filteret, og det var greit, men så fant jeg litt sot lenger inn på systemet, kanskje det kan være noe tenkte jeg, men jeg vet ikke om det er lurt å spøyte noe inn der for å rense eller hva jeg kan gjøre, legger ved et bilde, jeg vet ikke hva den delen heter..

 

Håper noen har noe tips om hva det kan være, har ikke råd til noe mekaniker for øyeblikket, og jeg trenger bilen :confused:

 

10_692444129.jpg

Fra luftfilter, går det rør til luftmengdemåler, og derfra et rør til en metallgreie, tror det er tomgangsregulator denne heter, er ikke sikker.. Når du tar av røret og ser inn så er det liksom en sånn åpne/lukkegreie der inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at du har noen feilkoder? Den oransje lampa i dashen.

Siden turtelleren er spinnvill kan man vel i hvert fall lure på om veivsensoren er gåen. Det kan også stemme med at den stopper på tomgang, men det kan være veivhusventilasjonen sin skyld også. Sjekk om det er undertrykk i den lille slangen som går fra toppdekselet til spjeldhusstussen.

 

Metalldingsen du snakker om er spjeldhuset. Tomgangsregulatoren sitter på siden av denne.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at pæra i motorvarsellampa virker da? Virker usannsynlig at drivstofforbruket skal øke så kraftig uten at ECUn får det med seg.

 

Det er ofte en del drit i spjeldhuset. Det grøvste kan fjernes uten å ta det av med forgasserrens, tannbørste og fille. Kan være greit å skru av tomgangsregulatoren og rense den også.

 

Det er bare å ta av slangeklemma på toppdekselet (synes på bildet over) med motoren i gang og kjenne om fingeren suges fast til slangen.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo hende pæra ikke virker.. Men nå har jeg vært og tatt av den slangen, og fingern suger seg fast ja. Var derimot en del dritt i nippelen der, sånn at hullet var mindre enn det som var meninga, fjerna dritten og det ble faktisk noe bedre. Nå har jeg kjørt en god del, og det virker som motoren ikke dør ved tomgang hvertfall.. MEN er fortsatt problem med at turtallet hopper opp og ned i noe grad, det er også bedre enn før, men ikke helt optimalt.

Har du flere forslag til hva jeg kan prøve ut? Skal få rensa den tomgangsregulatoren snarest. bruker jeg forgasserrens der?

Har du også noen forslag angående motortemp. problemet mitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående motortemp. Nå kjenner ikke jeg Omegaen veldig godt, men når du slår på AC så starter enten den vanlige kjølevifta eller en egen AC vifte. Uansett vil jo dette kjøle motoren. Tipper du har en defekt temperaturgiver for kjølevifta, ev defekt vifte hvis den har egen AC vifte.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å skift termostaten du, og sjekk omm det finnes en bryter for kjøleviftene...

Det kan hende de starter ved HØY motortemp(nødløsning, full hastighet) istedet for ved høy motortemp på vanlig fart.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at det er ulikt på bil med AC (sånn luksus har ikke jeg) så er termobryteren på radiatoren rett under øvre radiatorslange. Vifta har to trinn, ett stille og fredlig som kicker inn rett over 92C, og ett trinn med full pupp og småflylyd som jeg bare har hørt når bryteren var defekt. Denne skal slå inn ved relativt høy temp.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd meg litt på tomgangsregulatoren igår. Tok den av, og fant ut at pakningen mellom tomgangsregulatoren og spjeldhuset er revna.. Kan dette ha noe å si? Og den tomgangsregulatoren, den skrangler når man rister på den, så ikke ut som noe var galt med den, men skal den skrangle? Noe annet jeg kan sjekke i samma slengen mens alt er fra hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis pakningen var dårlig kan det være med på å gi høyere drivstofforbruk hvis lekkasjen er betydelig, men det har nok ikke noe med motortemperaturproblemene dine å gjøre.

 

Det er en stang inni tomgangsregulatoren som mye mulig kan skrangle når man rister den. Rens regulatoren og bytt pakning i første omgang.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også sjekke slangen mellom luftmassemåleren og spjeldhuset nøye for sprekker. De har en lei tendens til å sprekke di slangene og bilen vi suge falskluft.. Klem og vri litt på den... Turtallet høres ut som veivføler som tidligere nevnt eller tomgangsregulator. Ryker stadig på disse bilene. en annen ting. Den tynne slangen som gåt fra toppdekselet til spjeldhuset. Ta den av i dekselenden og sug i den. er det tett? skal det ikke være. Spjeldhuset kan og bør renses hvis det er bye "sot" i spjeldområdet. For mye belegg her fører til at spjeldet ikke lukker orndtlig og ECU kan på den måte bli lurt til å tro at den ikke skal gå på tomgang når den egentlig skal. Da blir den litt rar som du beskriver. Vask med rens og en tannbørste el. Varmen høres mest ut som termostat i mine ører. Men følere er jo ikke umulig. heller ikke dårlig vannpumpe. eEller mye dritt inni motoren for den saks skyld. (belegg/avleiringer som isolerer slik at motoren ikke får avgitt varmen til vannet på en god måte)

Endret av kckerzx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

denne veivføleren som ble nevnt her.. kan jeg dra ut den for å se om turtallet blir jevnt da? eller må jeg til verksted med bilen etterpå for å få resatt hjerne og greier.. slangen mellom luftmassemåler og spjeldhus har blit sjekket slik som du foreslo, fant ingen som helst tegn til lekasje, så da kan vi hvertfall utelukke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar du av KAMføleren stopper motoren. Der er den man får turtallsignalet fra. Bruker å legge inn motorlampa og feilkoder når den føleren fusker, så er vel muligens ikke den? Har du sett motorlampa lyse?

 

når det er sagt så har du jo også veivsensoren som kan ryke. Den ryker mye oftere enn veivsensoren. kommer med nye gullbelagte kontakter for å sikkre bedre kontakt og 30 cm ledning. Må loddes inn..

 

Men om du ikke har noen feilkoder så tror jeg du skal få renset spjeldhuset jeg..

Endret av kckerzx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår