Gå til innhold

Ombygging av lastebil?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Og det her var svaret:

 

Hei

 

Kjøretøy id: IVECO EuroCargo

 

§ 2-5. Campingbil

 

Som campingbil anses motorvogn som hovedsakelig er innrettet for boformål. For at en motorvogn skal anses

som campingbil, må følgende vilkår være oppfylt:

 

1. Campingrommet bak førerseteraden må ha en permanent takhøyde på minst 170 cm i en lengde på minst 200

cm, og en bredde på minst 150 cm (målt uten innredning).

2. Campingrommet må være utstyrt med kjøkkenbenk med vaskekum, klesskap, liggeplasser og bord. Utstyret

skal være fastmontert.

3. Kjøkkenbenken må minst være 80 x 40 cm, og vaskekummen må romme minst 5 liter.

4. Klesskapet må ha følgende minimumsmål; bredde 40 cm, dybde 40 cm, høyde 75 cm.

5. Bordet må ha en flate på minst 0,3 m2 ved normal bruk.

6. Antall registrerte sitteplasser må ikke overstige antall liggeplasser. Liggeplassene kan være permanente, eller

basert på sittegrupper og seter, herunder forseter.

7. To liggeplasser må være minst 180 x 50 cm. Øvrige liggeplasser må være minst 160 x 50 cm.

8. Liggeplasser beregnet til to eller flere personer tillates smalnet i fotenden med inntil 20 cm, i opptil 50 cm lengde.

 

9. Ett av målekravene som nevnt i punktene 3-7 kan fravikes med inntil 10 %. Har en komponent flere målekrav

(for eksempel bredde og høyde) gjelder muligheten kun ett av målene.

0 Endret ved forskrift 12 des 2008 nr. 1330 (i kraft 1 jan 2009).

 

Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side.

 

 

Med hilsen

Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt

Kjøretøy hallkontroll

 

Så... Kan jeg vri dette svaret til å bety "ja"? De svarte jo hverken ja, eller nei, på spørsmålet mitt :)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 311
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

NICE! :D

 

Har også tatt noen telefoner til Iveco Norge i dag, og de mente også at dette burde gå. Som han sa "det er ingen regler for hvor stiv en hytte skal være". Men han anbefalte meg å ringe en ombygger, så skal ringe Berg Karosserifabrikk på mandag, de bygger en del hestebiler som har samme prinsipp.

 

Her er forøvrig spørsmålet mitt, som viser hva jeg konkret lurte på:

Hei,

Jeg vurderer å bygge om en lett lastebil, type IVECO EuroCargo(for eksempel regnr TV 58289) med en totalvekt på 7500kg, til en campingbil. Da vil jeg tette igjen dørene på lasterommet, og innrede dette. I den forbindelse har jeg noen spørsmål om ombyggingen, om hva som er lov, og hvilke forskrifter som gjelder.

Følgende lurer jeg på:

Det er en tidligere distrubisjonsbil, så den har et lukket varerom bak. For å tillate flere sitteplasser, og en mer bovennelig løsning vil jeg åpne førerhyttens bakdel, og lasterommets framdel Slik at man kan gå fra førerhytte, og rett bak til lasterommet bak, når man camper med bilen. I mellomrommet mellom førerhytte og skap vil jeg montere f.eks. en gummibelg, for å hindre eksos, vind, regn o.l å entre kupeen, samt skape en lufttett/vanntett skjøt mellom førerhytte og skap. Virker dette som en bra løsning?

 

Om det jeg vurderer å gjøre ovenfor er lovlig, så vil jeg også sette inn fire ytterligere seter i borommet bak. Med henhold til at jeg vil omregistrere lastebilen til campingbil med totaltvekt 7500kg, bør vel dette også gå bra?

 

Med vennlig hilsen

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk takk :) Vi får nå se hvor lure løsninger det blir...

 

Uansett, meldte meg på grunnkurs på C1/C lappen i går, så å er det "ingen vei tilbake" :) Bare å vente på at russebilen skal bli solgt nå, så skal jeg få henta meg en iveco, eller MAN.

 

Nå er vel kanskje ikke prosjektforumet her det beste stedet for en bobilombygging, men får vel heller lage meg en blogg eller noe i den dur :)

Endret av Go-carter

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, kan vel egentlig det :)

 

Fordi det er de som ligger i "nedre prisklasse", samt fremdeles er i OK stand. (og som jeg liker designet på. Volvo har fett design de og, og siden jeg kjenner en volvomekaniker burde jeg nok valgt det men de er så innih... dyre)

 

To eksempler:

IVECO: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17538329

MAN: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17817655

 

 

Men nå vet jeg ikke om dissa er dritt eller ei da.. :) Kjekt med litt innspill fra lastebilfolket her :P

 

F350 blir vel bare helt rart, iallefall proporsjonene. Og litt for lite, har en 5.5meter lang bobil nå, og skapet på en F350 er vel ikke så fryktelig lengre enn det?

 

EDIT:

Okey, gir meg :D Fant plutselig en fin Volvo til 25.000:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17907221

 

Eneste "aberet" er jo at det er 14tonn totalvekt...

Endret av Go-carter

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på ferie med dama en ukes tid, så ble litt forsinket :) Men her kommer picZ!

 

img_2452_liten.jpg

Muffe mellom skap og hytte

 

img_2453_liten.jpg

Innfestning til alkove... ikke noe fancy shit her, kun to hjørnelister mot hverandre :)

 

img_2466_liten.jpg

Muffe, innvendig

 

img_2478_liten.jpg

Glidelås for å feste muffa sammen

 

img_2485_liten.jpg

Skjørt

 

img_2492_liten.jpg

Stag til skjørt, og innfestning av setebelte

 

img_2496_liten.jpg

Innfestning av setebelter

 

img_2498_liten.jpg

Avslutning skjørt bak, + hengerfeste

 

Denna var bygd av Berg Karosserier. Det "smarte" de hadde gjordt, var å la muffa gå akkurat der det ellers hadde vært vindu i hytta :) Så det går som en nødløsning, selv om jeg selv synes den muffa er mikroskopisk i forhold til hva jeg vil ha.

Endret av Go-carter

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ok, da er prosjektet "i gang" :D

 

Bilen som skal finansiere mesteparten er forhåpentligvis straks solgt, og har begynt å handle inn smått. Kikker på eBay daglig etter kupp, men akkurat nå prioriterer jeg lastebillappen først.. Stått på teorien, tatt grunnkurs, og har første dobbelttime på C neste fredag :) Så er det lastesikringskurs 14. august, satser på å rekke det før 10. sept.

 

Over til innkjøp!

Har et 2200w aggregat som skal inn i begynnelsen, men så fort økonomien strekker til skal jeg handle inn et 5kw med fjernstart, så jeg har 230v når jeg vil :)

 

Jeg har fått tak i et Caraloc dørhåndtak som er utrolig robust, som skal brukes til døra i bodelen.

 

091400.jpg

 

Ooog... Kanskje noe av det mer unyttige, men er en sucker for unødvendige luksusting så har fått tak i en stemdusj(!) til badet :) Sparer meg for en del arbeid med å gjøre badet vannsikkert, også er det jo... tøft :D

 

229597.jpg&w=200&h=200&comp=true

 

Helt til slutt så har jeg bestemt meg for å importere fra Tyskland. Finner sjeldent ekstremt billige C1 biler her i norge, og skulle jeg finne det så er det den helvettes omregistreringsavgifta som glatt kommer på 12.000. Har funnet massevis av fine MAN'er og IVECO'er som havner på 32-35.000 ferdig på norske skilt, med enorme skap :)

 

Fortsettelse følger, så fort bilen er solgt!

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår