Gå til innhold

The king is dead! Long live the King!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

:word_ms

 

Selv Hyundai lager jo tøffere biler i disse dager enn det GM gjør. GM mangler/manglet innovasjon. Men jeg tror en av GMs største tabber var å kjøpe alle disse elendige merkene (sorry Saab og Daewoo m.fl) og at de har hatt så mange forskjellige merker. Se på Toyota, eier et par merker som blant annet leverer dem noen motorer, that's it. Likevel større enn GM.

 

 

 

Sagt av samme karen som snakket varmt om turbodiesel Daihatsu Charade :wank

 

Å kalle GM kongen blir FEIL.. Generalen er vel mer passende :D

 

 

nå snakker jeg om MODERNE stakkarslige biler, altså uten sjel eller som vekker oppmerksomhet, det gjør charaden;)

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vel....kan ikke si at jeg har levd lenge nok til å uttale meg om GM og deres produkter.

Men de har jo vært med på det aller meste innenfor bil.

Synd, men de klarte det ikke.

Men vi får håpe nybilgarantien varer, og folka som har jobba for GM greier å finne seg noe nytt å gjøre.

Seat Leon 1.9 TDI PD

Chevrolet Tahoe SC x

VW Corrado G60 x

Audi 80 x

Jetta GTI x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle GM kongen blir FEIL.. Generalen er vel mer passende :D

 

Vet jo det, men det hørtes helt feil ut med "Generalen er død"

 

Og vi synes nok alle at GM har gjort MYE feil, men jeg kan likevel ikke si at jeg syns de fortjente dette.

De skal visst starte på nytt, med blanke ark og fargestifter til, da med 60 % av aksjepostene eid av staten.

1977 Chevrolet Corvette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:word_ms

 

Selv Hyundai lager jo tøffere biler i disse dager enn det GM gjør. GM mangler/manglet innovasjon. Men jeg tror en av GMs største tabber var å kjøpe alle disse elendige merkene (sorry Saab og Daewoo m.fl) og at de har hatt så mange forskjellige merker. Se på Toyota, eier et par merker som blant annet leverer dem noen motorer, that's it. Likevel større enn GM.

 

 

 

Sagt av samme karen som snakket varmt om turbodiesel Daihatsu Charade :wank

 

Å kalle GM kongen blir FEIL.. Generalen er vel mer passende :D

 

 

 

Dette er da ikke _elendige_ merker...

 

Det er heller ikke den Koreanske delen av GM (GMDAT) som er årsaken til kollapsen. Tvert imot. Med all respekt for AMCAR folket, så er det vel disse tunge, noe gammelmodige "ekte" US-bilene som er hovedårsaken til salgssvikten for GM.

 

Daewoo (GMDAT) fabrikken er kjøpt opp av GM i 2002/2003 og produserer GM biler for det europeiske markedet under Chevrolet labelen. Dette er ikke dårlige biler, og bør heller ikke sammenlignes med tidligere produkter fra "gamle" Daewoo som jo også produserte bl.annet Opel på lisens.

 

Det kommer mange nye modeller derfra, som forhåpentligvis vil øke interressen, og de selger allerede meget godt i europa, og kommer meget bra ut i kvalitetsundersøkelser.

 

 

Daewoo har fra å være et copycat merke som lagde utdaterte Opel modeller utviklet seg til å bli et globalt merke, med produksjon også i Europa. Det kommer mange nye modeller derfra fremover som ikke har noe til felles med tidligere modeller fra den gamle Daewoo fabrikken.

 

Saab er et tradisjonsrikt merke, med egenart, og har hatt mange innovative løsningr oppgjnnom årene. Som f.eks. Alfa, er de gode kjøremaskiner, men de er heller ikke konstruert som noen "mainstream" vogn. Det får Toyota ta seg av, noe de klarer aldeles utmerket.

 

 

Daewoo og Saab er for øvrig beregnet på ulike kundegrupper. Pris, utstyr, og image er beregnet på forskjellige målgrupper.

 

Men, dersom man er glad i tradisjonelle amerikanske biler, så er det klart at Saab, Chevrolet (koreansk) er en nedtur da kriteriene og målgruppene er forskjellige. De som er ute etter en US bil kan ikke få noe særlig utbytte av disse modellene.:chevy

 

 

Selv er jeg glad i Fiat og Alfa, også outsidere i Norge.

 

Her på berget skal det gå i Toyota og VAG. Det har ikke alltid vært slik heller. På 70/80 tallet var ikke toyota anerkjent som annet enn japanske biler som kopierte de europeiske. Da var Opel og Ford store i Norge.

 

VW var på konkursens rand før Golf kom høsten 74` Ikke mange trodde på den lille nye folkevogna dengang.

Endret av Bruker deaktivert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel....kan ikke si at jeg har levd lenge nok til å uttale meg om GM og deres produkter.

Men de har jo vært med på det aller meste innenfor bil.

Synd, men de klarte det ikke.

Men vi får håpe nybilgarantien varer, og folka som har jobba for GM greier å finne seg noe nytt å gjøre.

 

De blir vel ikke borte, GM vil bestå også i fremtiden, forhåpentligvis som et sterkere konsern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en teknisk sak før de er i gang igjen, men siden Hummer nå er solgt ut til Kina og den amerikanske staten eier 60% av selskapet så spøker det for store Pickuper med v8 bensimotor i framtida

 

Det tviler jeg sterkt på. Ford F-150 har vert den mest solgte bilen i USA i år etter år. Interessen vil minske for de store pick-up'ene, men de vil aldri forsvinne. Det er nok alt for mange som aldri kan tenke seg noe annet.

 

Dette er triste greier, spesielt med tanke på at de har parkert historiske merker som Pontiac og GMC. Men akjsonærene burde ha lukta lunta for mange år siden og fått sparket hele gjengen øverst i GM. Jeg tror dette aldri ville ha skjedd dersom noen andre satt øverst å styrte skuta. Noen som hadde fulgt litt mer på trender og hva som beveger seg i det europeske og japanske markedet.

 

Men har ikke mistet håpet. GM will rise again! :soldiersf

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg sterkt på. Ford F-150 har vert den mest solgte bilen i USA i år etter år. Interessen vil minske for de store pick-up'ene, men de vil aldri forsvinne. Det er nok alt for mange som aldri kan tenke seg noe annet.

 

Dette er triste greier, spesielt med tanke på at de har parkert historiske merker som Pontiac og GMC. Men akjsonærene burde ha lukta lunta for mange år siden og fått sparket hele gjengen øverst i GM. Jeg tror dette aldri ville ha skjedd dersom noen andre satt øverst å styrte skuta. Noen som hadde fulgt litt mer på trender og hva som beveger seg i det europeske og japanske markedet.

 

Men har ikke mistet håpet. GM will rise again! :soldiersf

 

Nja.. For GM sin del tror jeg nok staten som hovedaksjonær i selskapet kommer til å instruere ledelsen om hvilke bil som skal produseres og da mener jeg store bensin V8'ere står i fare.

Dette og delvis pga at usa gjerne vil være selvforsynt med energi og ønsker en reduksjon i oljeforbruket

 

Når det gjeller trender i resten av verden så er det ikke noe de bryr seg om har jeg inntrykk av. De har markedet sitt på hjemmebane.

Ford kan nok være en annen sak ettersom et ikke er like hardt rammet av krisen. Markedet kommer helt sikkert til å etterspørre Pickuper i framtida og

Man drar liksom ikke no særlig til lass med en Toy Yaris

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg sterkt på. Ford F-150 har vert den mest solgte bilen i USA i år etter år. Interessen vil minske for de store pick-up'ene, men de vil aldri forsvinne. Det er nok alt for mange som aldri kan tenke seg noe annet.

 

Dette er triste greier, spesielt med tanke på at de har parkert historiske merker som Pontiac og GMC. Men akjsonærene burde ha lukta lunta for mange år siden og fått sparket hele gjengen øverst i GM. Jeg tror dette aldri ville ha skjedd dersom noen andre satt øverst å styrte skuta. Noen som hadde fulgt litt mer på trender og hva som beveger seg i det europeske og japanske markedet.

 

Men har ikke mistet håpet. GM will rise again! :soldiersf

 

Nja.. For GM sin del tror jeg nok staten som hovedaksjonær i selskapet kommer til å instruere ledelsen om hvilke bil som skal produseres og da mener jeg store bensin V8'ere står i fare.

Dette og delvis pga at usa gjerne vil være selvforsynt med energi og ønsker en reduksjon i oljeforbruket

 

Når det gjeller trender i resten av verden så er det ikke noe de bryr seg om har jeg inntrykk av. De har markedet sitt på hjemmebane.

Ford kan nok være en annen sak ettersom et ikke er like hardt rammet av krisen. Markedet kommer helt sikkert til å etterspørre Pickuper i framtida og

Man drar liksom ikke no særlig til lass med en Toy Yaris

 

Dere har nok rett begge to, det amerikanske markedet kommer nok alltid til å etterspørre store pickuper og lignende, spørsmålet er om staten vil gi dem det.

Det er jo ikke slik at salget har vært skrantende i mange år heller, snarere tvert imot.

Synd at toppfolkene brydde seg mer om å skrive ut store bonuser til seg selv enn til tenke fremover og bygge gode biler.

 

Og forresten Elroy, selv har jeg ingenting imot Saab, fattern kjørte 900 Turbo, skrotet den desverre for flere år siden pga rust, var oppriktig glad i den bilen.

1977 Chevrolet Corvette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:word_ms

 

Selv Hyundai lager jo tøffere biler i disse dager enn det GM gjør. GM mangler/manglet innovasjon. Men jeg tror en av GMs største tabber var å kjøpe alle disse elendige merkene (sorry Saab og Daewoo m.fl) og at de har hatt så mange forskjellige merker. Se på Toyota, eier et par merker som blant annet leverer dem noen motorer, that's it. Likevel større enn GM.

 

 

 

Sagt av samme karen som snakket varmt om turbodiesel Daihatsu Charade :wank

 

Å kalle GM kongen blir FEIL.. Generalen er vel mer passende :D

Vel.. vil du vise meg den Hyundain som er tøffere enn for eksempel Silverado 6,6 Duramax, eller Corvette?

GM har kommet med mye kjedelig ja, det skal du ha rett i, men det er unntak;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det meste dere skriver. Tror aldri såkalte miljøvennlige "euro-stylede" biler vil bli noen slager der borte. De store amerikanske truckene kommer jo ut fra en kultur og behovet for disse vognene.

 

Selv er jeg veldig glad i de "gammelmodige" US bilene men de Norske avgiftene er et hinder for å leve ut denne drømmen for mange, og jeg må nøye meg med å beundre dem. Det er ingen andre biler som vekkeer så sterke følelser for bil hos meg og mange andre, og hva gjør de ikke i USA da?

 

Den koreanske delen av GM er nok en nødvendighet finansiellt sett, og for å møte morgendagens krav til miljø osv.

 

Håpet er at GM skal finne igjen seg selv, og sine røtter og lage store, komfortable og vakre biler, slik de engang gjorde, men som møter dagens miljøkrav. Så får dedikerte ildsjeler ta godt vare på de vkre damene fra dengang da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. vil du vise meg den Hyundain som er tøffere enn for eksempel Silverado 6,6 Duramax, eller Corvette?

GM har kommet med mye kjedelig ja, det skal du ha rett i, men det er unntak;)

 

Spør du meg er denne TØFF :)

 

hin7.jpg

 

Når det er sagt, er det bil jeg virkelig har respekt for er det C6 Corvette, skal visst være genial med tanke på hvor rask den er i forhold til hvor mye du betaler (iallfall i USA).

 

Jeg har heller ikke noe imot Saab eller Daewoo.. Poenget var bare at det virker som om GM har spredd seg litt for mye, enn å konsentrere seg om å lage få men gode produkter. Toyota har en brøkdel av modellutvalget til GM, men selger likevel mer.

 

Skal ha pick-up etterhvert, men da en japansk, B-serie, L200 osv, tåler en støyt og har plan, men er samtidig billige i drift. Japanske mini-trucks er forøvrig ekstremt populært i USA.. Drømmer også om å bygge meg en 20/30-talls Ford Tudor, så noen bås får man ikke puttet meg i :wank hehe

Endret av eiriksmil

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gm var bare bra på 50 og sekstitallet. Resten er bare dritt. chrysler og ford produkt er mye bedre.

 

Er enig i at Gm var best på 50 og 60 tallet gjerne 40 tallet med, men å si at chrysler er bedre nå?? Det er bare tull, der har du både dårlig kvalitet og en høy delepris.

Og med ford så er vel store pick up og til dels van noenlunde bra. Explorer, Taurus for ikke å snakke om europeiske Ford det er drit det. Skal du skru på det sitter alt fast, bilen ruster vekk foran øynene på deg og skal du fikse noe elektrisk så dukker det opp en ny feil rett etterpå..

 

Chevrolet er ikke best det heller, men det har ivertfall en fornuftig delepris og er greie og skru på, Forbruket er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår