Gå til innhold

Gammel eier har ikke betalt årsavgift som avtalt

Ranger emnet


paroa

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fått et problem. Jeg kjøpte meg ny bil i midten av April, da var bilen skyldig årsavgift. Denne ble det avtalt at skulle betales av forrige eier, dette står også i kontrakten vi har.

 

Etter noen uker fikk jeg en purring på årsavgiften, jeg sendte en epost til selgeren og ba han betale denne så snart som mulig uten at jeg fikk noe svar. Da jeg ringte han så sa han at den skulle han ordne med en gang, han sa han hadde betalt på feil kid.

 

Nå denne helgen fikk jeg avskiltningsbegjæring på bilen på grunn av manglende årsavgift, det jeg lurer på nå er hva skal jeg gjøre med denne saken? Jeg har sendt en ny epost til selger som han sikkert ikke svarer på, det har han hvertfall ikke gjort tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, veldig rart at du fikk regninga da. Trodde den som var juridisk eier ved årsskiftet var ansvarlig for at dette ble betalt uansett jeg? En kamerat ble lurt "motsatt vei" av saken din, han solgte en bil rundt april og avtalte at nye eier skulle betale årsavg(bil til 3000).Men ny eier betalte aldri, og kameraten min fikk purring. Når han så ringte tollvesenet(eller hva de nå heter) for å spørre, fikk han beskjed at han likegodt kunne betale, siden han som tidligere eier var ansvarlig uansett.

 

Kanskje du skal ringe til innkreverne og spørre hva du skal gjøre?

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, veldig rart at du fikk regninga da. Trodde den som var juridisk eier ved årsskiftet var ansvarlig for at dette ble betalt uansett jeg? En kamerat ble lurt "motsatt vei" av saken din, han solgte en bil rundt april og avtalte at nye eier skulle betale årsavg(bil til 3000).Men ny eier betalte aldri, og kameraten min fikk purring. Når han så ringte tollvesenet(eller hva de nå heter) for å spørre, fikk han beskjed at han likegodt kunne betale, siden han som tidligere eier var ansvarlig uansett.

 

Kanskje du skal ringe til innkreverne og spørre hva du skal gjøre?

 

x2 på den der.

Jeg mener også at eier ved årssifte skal få tilsendt årsavgiften.

Og jeg vil også anbefale deg å kontakte tollvesenet/biltilsynet eller hvem faen som har ansvaret

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kontaktet Tollvesenet angående saken igjennom "Kontakt oss" skjemaet på årsavgiftsidene dems, men jeg tror jeg ringer imorgen om jeg ikke har fått noe svar.

 

Kjpskontrakt_sensurert.jpg

 

Ser kontrakten grei ut?

 

Varseloninndragningavkjennemerker_s.jpg

Denne fikk jeg nå, rett før helgen.

Endret av paroa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke trekke meg i lønn da?

 

Om ikke årsavgift betales

I de tilfeller årsavgiften ikke betales, vil den bli rettslig inndrevet ved begjæring om utlegg til dekning av utestående krav. Kravet rettets mot den som sto registrert som eier pr 1. januar. Derfor er det ved et eventuelt salg viktig å forsikre seg om at årsavgiften blir betalt for å unngå tvangsinnfordring hvis ny eier ikke betaler kravet. Tidligere og ny eier er solidarisk ansvarlige for årsavgiften det året eierskiftet finner sted. Dette betyr at avgiftsmyndighetene kan velge hvem han vil gå på for å få inndrevet kravet. Tollvesnet er ikke bundet av avtaler som måtte være inngått mellom selger og kjøper knyttet til fordeling av avgiftskravet. Statens Innkrevingssentral vil vurdere hvordan det er mest hensiktsmessig å innfordre avgiften. Dette kan bety trekk i lønn/trygdeutbetaling, avholdelse av utlegg med pant i eiendeler m.m. Statens innkrevingssentral kan også sende en begjæring om utlegg til ordinær namsmann/lensmann. Foreldelsesfristen på ubetalt årsavgift er 13 år.

http://www.naf.no/Kjope-eller-selge-bil/Arsavgiften/

 

Går det ut over meg på noen måte å ikke betale, men vente til han får trekk i lønn osv? Annet en at bilen er begjært avskiltet (jeg skal bort noen mnd snart så det er ikke så farlig)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tollevesenet sa at så lenge de fikk pengene spilte det ingen rolle for dem.

 

Men når jeg sa at de ikke fikk noe penger fra meg så sa han at de trekker det fra eier per 01.01, men at det skjer først i oktober/november og at jeg risikerer og bli avskiltet iløpet av den perioden.

 

Jeg skal bort om et par uker og blir borte noen måneder, er det ikke iorden da så får jeg kjøpe mer borrelås til skiltene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg bare kjørt videre, og tipsa forrige eier at han bør betale årsavgiften nå før enda flere purregebyr påløper.

 

Er vel ikke før ute i august du kan bli avskilta for å mangle 2010-oblaten. Skal jo litt til å bli stoppa i kontroll hvis du ellers kjører fint og bilen ser bra ut!

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg bare kjørt videre, og tipsa forrige eier at han bør betale årsavgiften nå før enda flere purregebyr påløper.

 

Er vel ikke før ute i august du kan bli avskilta for å mangle 2010-oblaten. Skal jo litt til å bli stoppa i kontroll hvis du ellers kjører fint og bilen ser bra ut!

 

Selvom du ikke har oblater kan de sjekke skiltene dine å se at det er begjæring på de.

https://svvgw.vegvesen.no/http://timeplan.vegvesen.no/exttime/tidspunkt.aspx

 

sjekk f.eks HS64100(min bil, ikke omreg)

 

 

Men paroa, vi tar oss en runde en dag, så krever vi inn litt penger av han gjøken du kjøpte bil av, og noen penger av han jeg kjøpte bil av :)

Bruksbilen Volvo 240 2.0 Gasser

Goværsbilen Bmw 530 E12 1976

Solgt: Bmw 520 1991 24v RH22222

Skrota Bmw 520 88 12v

Skrota Merce 190 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår