Gå til innhold

Elektro hjelp, paralellkoblinger

Ranger emnet


nautikeren

Anbefalte innlegg

Hei. Dette er offtopic, men sliter med eksamens forbereding og tenkte jeg kunne sjekke om noen her kunne hjelpe meg, i ren desperasjon.

 

Jeg sliter med å finne ut hvordan jeg skal løse opp en parallellkobling, slik at jeg får regnet ut total resistans osv. Problemet er at jeg vet ikke hva jeg skal regne føst, hvilkene av resistansene jeg skal regne i parallell og hvilkene i serie.

 

Kan noen hjelpe meg? Har andre oppgaver jeg også har problemer med, så bare si ifra så skal jeg poste dem også! :):)

 

elektro2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a) R=U/I

 

24/0.75 = 32ohm

 

b)

 

Et lurt triks med slike oppgaver, er å finne ut spenning, strøm og resistans over alle motstander. Hvilken informasjon HAR du? Skriv ned og få oversikt over hva du har og hva du mangler. Dette er første bud innen elektroteknikk og fysikk.

 

Dette er en relativt enkel oppgave med ligninger av første grad. Jeg regner med dette er gk elektro eller vk1 elektro.

 

Du må ha klart for deg lovene som forteller om hvordan strøm og spenning fordeler seg i slike kretser. Les om kirchoffs lover.

 

Du har vært så heldig å få opplyst strøm og resistans til R4. Da kan du også finne spenningen over den. Spenningen over den er også spenningen over R1.

 

UR4 = I x R = 0.1 x 60 = 6V

 

Spenningen over R1 er da 6V

 

Spenningen over R3 må da være UT - UR1 - UR2, dvs 24 - 10 - 6 = 8V.

 

Da har vi resistans til R3 og spenning over R3, da kan vi regne ut strøm.

 

IR3 = U/I = 8/64 = 125mA

 

c) P = U x I

P = 24 x 0.75 = 18W

 

 

Det kan være lurt å regne ut de enkle tingene først, så ungår du sannsynligvis å stryke.

 

Eneste som hjelper med å løse slike kretser er å regne masse på dem og forstå hvordan strøm og spenninger fordeler seg.

Endret av Hondaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal d ha Hondaen!!! :)

Var enklere enn jeg trodde, men klarer ikke helt å se alle sammenhengene selv. Sikkert derfor jeg fikk stryk på den første :s (de oppgavene som du regnet på nå)

 

Har noen flere fra en gammel eksamen som jeg sliter med, kanskje du har lyst til å gi meg noen tips der også?

 

Oppgave 2

elektrooppg2.jpg

 

Oppgave 3

http://i714.photobucket.com/albums/ww150/nautikeren/elektro3.jpg

 

Oppgave 4 og 5

http://i714.photobucket.com/albums/ww150/nautikeren/elektro4og5.jpg

 

Oppgave 6 og 7

http://i714.photobucket.com/albums/ww150/nautikeren/elektro2.jpg

 

Du skal selfølgelig slippe, men hadde vært greit med noen som kunne gi meg litt hint, sitter å sliter med de nå, og har mye problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

diameter av en sirkel er 2*pi*r. R= 50mm/2

Så ganger du dette med antall vindinger, da har du lengden på ledningen i millimeter.

Da kan du bruke formelen for ledningsresistans, har ikke den i hodet nå.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tid til å løse alle disse oppgavene.

 

Kan gi deg raske tips på den første. Har du ikke oppgaver med fasit? Det er jo det vanlige når man prøver seg på slike oppgaver.

 

a. Bruk høyrehåndregelen. Strømmen går opp hvor tommel peker, feltet går hvor fingrene peker og nord vil da bli opp, etter hva jeg husker (10 år siden ingeniørhøyskolen).

 

b. bruk JChe sitt svar.

 

c. RL = rho x lengde / areal. rho til kopper er ca 0.00175. Arealet er her 0.05mm2

 

d. P = I^2 x RL (vel å merke hvis den blir tilført likespenning og tilstand er steady state/strømmen har roet seg ned)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tid til å løse alle disse oppgavene.

 

Kan gi deg raske tips på den første. Har du ikke oppgaver med fasit? Det er jo det vanlige når man prøver seg på slike oppgaver.

 

a. Bruk høyrehåndregelen. Strømmen går opp hvor tommel peker, feltet går hvor fingrene peker og nord vil da bli opp, etter hva jeg husker (10 år siden ingeniørhøyskolen).

 

b. bruk JChe sitt svar.

 

c. RL = rho x lengde / areal. rho til kopper er ca 0.00175. Arealet er her 0.05mm2

 

d. P = I^2 x RL (vel å merke hvis den blir tilført likespenning og tilstand er steady state/strømmen har roet seg ned)

 

Igjen, TUSEN TAKK!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hint til oppgave 3:

a) For likespenning er kondensatorer lik åpen krets.

b) Identifiser hva som er parallell og serie, ta en og en komponent om gangen.

c) Q = C * V

d) 0 (Intet spenningsfall)

 

Takk skal du ha :)

Men jeg sliter veldig med å skille serie og parallell. Stemmer det at C4 og C5 går sammen som serie, dvs. at total kapasitans blir 1/C1+1/C2+1/C3+1/C45?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan regne ut den aktive effekten ved hjelp av effekttrekanten du tegnet i spørsmål a. Sinus og cosinus, vet du. Trekanten vil ha tre vinkler, på 90, 25,8 og ??? (regn ut selv) grader.

 

Si meg, har du i det hele tatt vært tilstede i skoletimene?

 

 

Det var akkurat det jeg gjorde, men siden jeg ikke har noen fasit, og boken har ikke så mye teori om akkurat dette, og med tanke på at jeg har null forkunnskap om matematikk og elektro osv. så er dette vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår