Gå til innhold

Like lett å trimme en dieselbil?

Ranger emnet


saab9000

Anbefalte innlegg

om du har en 1,9 tdk passat med 70hk (alt dette blir ca) og skrur opp turboen litt (vet det går på noen av vw turboene) og monterer en IC så kan du med lit flaks spytte ut 100-115hk. eller du kan kjøpe en tdi med 115hk orginalt:-)

 

trur det ofte bli billigere og mer holdbart om du bytter til en motor som kommer orginalt med ønsket anntal hester.

 

pål

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Volvo V70 2,4D 2008

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbodiesel er jo som oftest det letteste å tune litt da, mere turbotrykk, stille opp pumpe, montere IC, på nyere pumper må man lure elektronikken litt, men å håpe på en nærmest dobling av effekten uten å gjøre noe særlig er litt vel godtruende.

 

Og en diesel som går godt skal ryke.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal filme en omega fortløpende nå jeg, så skal du få se at litt "tuning" på diesel går bra. ;)

 

2.5TDI motor, v70r turbo, ny IC, effektanlegg og større pumpe.

4gir på tørr asfalt i 80kmt spinner det.

 

..og ryker. :D

 

2 Dårlige filmer av den.

 

Her ser du han spinner litt i 4.gir. er første dagen han hadde bilen så ikke helt vant med den.

Endret av jimmen

97- Volvo V70R AWD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det like "lett" å trimme en turbo dieselbil som en turbo bensinbil? Tenkte på turboskiftet, intercooler..etc.

Tenkte å kjøpe en Ford Connect, som har 75hk. Er det mulig å skifte turbo å få rundt 130-150hk ?

 

 

Har ingen erfaring med merket men http://www.kcr.se har kanskje bokser til disse.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en TDI kan du ikke justere annet enn turbotrykk, siden dieselpumpa er elektronisk, i motsetning til TDK som har mekanisk pumpe. Men istedenfor en TDK på 70hk, kan du finne en med 90hk og justere opp. Da ryker det godt, turboen høres bedre og du får mer effekt. Med KN-filter og effektanlegg attåt har du en noenlunde sprek turbodiesel.

 

Fordelen med trimming av diesel generelt er at de er kraftigere bygd, siden trykket er høyere enn i en bensinmotor, og da tåler den gjerne mer effekt:)

 

Skal du chippe, kan du montere en såkalt powerboks, eller fattigmanns-chip som jeg vil kalle det. Ulempen er at den pøser på kun med luft og fuel, i motsetning til en ekte chip som endrer alle parametrene i hjernen, slik at den går optimalt. En powerboks vil sote ned og slite på motoren i lengda.

Endret av Terjeth

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal filme en omega fortløpende nå jeg, så skal du få se at litt "tuning" på diesel går bra. ;)

 

2.5TDI motor, v70r turbo, ny IC, effektanlegg og større pumpe.

4gir på tørr asfalt i 80kmt spinner det.

 

..og ryker. :D

 

2 Dårlige filmer av den.

 

Her ser du han spinner litt i 4.gir. er første dagen han hadde bilen så ikke helt vant med den.

 

Fy steike. Jeg så på disse klippene. Denne bilen går som en olja lyn :race :partyon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel BMW tds-motoren i den regner jeg med..?!

 

om diesel er lett å trimme? helt klart JA vil jeg si:

 

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hvordan det er med den Connecten er jeg noe usikker på, men gidder du ta jobben med å skifte pumpe og dyser, samt chippe den kommer du nok lett over 150 hk. Da burde den pizza bilen bli artig å kjøre.

Selv har jeg funnet ut at min gamle Isuzu motor som sitter i Opel'n min er udødelig. Har skrudd strupeskruen på pumpa helt i bunn, samt fjerna wastegate styringa så den går på 1,7-1,8 i stabilt ladetrykk fra 1850rpm til 4900rpm. Det ryker godt og har godt drag, merkes spesielt med henger da rister det i hele bilen ved pådrag :-D Har ryki alt av gamle slanger på trykksia og skal skifte IC nå samt forsøke meg med pumpe fra 2.6 Isuzu (mot 2.4 i dag) Skal drepe den motoren før jeg setter inn 3.2L motor som skal vries maks opp =)

 

2904370900102750835DqmSol_th.jpg

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hvordan det er med den Connecten er jeg noe usikker på, men gidder du ta jobben med å skifte pumpe og dyser, samt chippe den kommer du nok lett over 150 hk. Da burde den pizza bilen bli artig å kjøre.

Selv har jeg funnet ut at min gamle Isuzu motor som sitter i Opel'n min er udødelig. Har skrudd strupeskruen på pumpa helt i bunn, samt fjerna wastegate styringa så den går på 1,7-1,8 i stabilt ladetrykk fra 1850rpm til 4900rpm. Det ryker godt og har godt drag, merkes spesielt med henger da rister det i hele bilen ved pådrag :-D Har ryki alt av gamle slanger på trykksia og skal skifte IC nå samt forsøke meg med pumpe fra 2.6 Isuzu (mot 2.4 i dag) Skal drepe den motoren før jeg setter inn 3.2L motor som skal vries maks opp =)

 

2904370900102750835DqmSol_th.jpg

 

 

dette hørtes interessant ut. Bilder av bilen + motorrom? skal ikke lage deg en prosjekttråd? slik at vi spesielt interesserte har litt å kikke på..

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette hørtes interessant ut. Bilder av bilen + motorrom? skal ikke lage deg en prosjekttråd? slik at vi spesielt interesserte har litt å kikke på..

 

Det kommer. Sånn som ting er nå har jeg veldig lite lyst å fotografere min -94 Opel Frontera. Den ser ut som en bar i en Stalone film...

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hvordan det er med den Connecten er jeg noe usikker på, men gidder du ta jobben med å skifte pumpe og dyser, samt chippe den kommer du nok lett over 150 hk. Da burde den pizza bilen bli artig å kjøre.

Selv har jeg funnet ut at min gamle Isuzu motor som sitter i Opel'n min er udødelig. Har skrudd strupeskruen på pumpa helt i bunn, samt fjerna wastegate styringa så den går på 1,7-1,8 i stabilt ladetrykk fra 1850rpm til 4900rpm. Det ryker godt og har godt drag, merkes spesielt med henger da rister det i hele bilen ved pådrag :-D Har ryki alt av gamle slanger på trykksia og skal skifte IC nå samt forsøke meg med pumpe fra 2.6 Isuzu (mot 2.4 i dag) Skal drepe den motoren før jeg setter inn 3.2L motor som skal vries maks opp =)

 

2904370900102750835DqmSol_th.jpg

 

Dette hørtes interessant ut. Hvor stor er Isuzu motoren som står i? Har selv planer om å tune ut litt mer på min Vectra. Kjekt å vite hva andre har tenkt på.:D:thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår