Gå til innhold

Luftfilter og Dump ventil

Ranger emnet


Danny

Anbefalte innlegg

For og være helt klar her, så er det en 2001 golf IV 1,9 tdi - 4 motion vi snakker om :) Har da 2 spm.

 

- Har hørt at man må ha luftmengde måler om jeg skal bytte til et sportsfilter i bilen? var en kamerat som bare satt på et luftfilter i en 1998 audi a3 1,9 tdi og fikk problemer med turbo osv. han tok filteret ut og satt inn det originale og da var det ingen problem, alt var fint igjen. Hvor får jeg kjøpt, og hvordan funker dette med luftmengde måler, eller denne ekstra duppedingsen man må ha for og bytte luftfilter i bilen?

 

- Dump ventil har jeg også hørt er vrient i disse diesel bilene. Hvordan funker dette? hva må jeg gjøre? Noen som har erfaring med dette? gjerne positive og negative :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, dumpventilen avlaster jo turboen, så den gir både kuul lyd når turboen har for høyr trykk, og skåner og forlenger levetiden på turboen. Luftfilter er det bare å montere på, ikke noe stress med luftmengemåler, for de er somm regel på originalt. Den gamle luftfilterboksen må vekk, og dermed sitter du igjen med luftmassemåleren og resten av innsuget. Husk bare å montere den så nerme måleren som mulig:) mye mere effekt da:P

 

Lykke til

Den 7. dagen hvilte Gud og skapte Volkswagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :)

Men når det gjelder dump så er jeg ikke ute etter effekt :) Er ute etter lyden. kjøpe en dump som ikke lager for mye lyd og ikke for lite heller.. Men har hørt det er veldig vanskelig og montere?

 

"HrpZ88" Hva vil det forresten si med åpent luftfilter?

"Fri eksos" Hva kommer det av at kameraten min med 1998 audi a3 1,9 tdi måtte ha denne lufmengdemåleren :S? Hele bilen fusket jo med en gang han koblet på luffilteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lover deg. Skal du ha dump på diselbil hvorfor ikke kline til med effektannlegg også.

 

Kjøp deg bensin turbo om du vil TUNE. Diselbiler er for de som vil ha den orginal, dvs de som ikke kan skru og familier.

 

Powerfilter på Disel blir bare enda værre tikkingen din kommer til å overdøve alle planer om dump. Dessuten vil eksosen din også ryke veeeeldig.

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier der er ikke akkuart sant.

har flere kamerater som har luftfilter på diesel bilene sine og det høres veldig bra ut! Dessuten så er ikke diesel biler for de som ikke klarer og skru eller for familier. Bensin turbo er for de som ikke vil gjøre noe annet enn og skru og vil bruke mesteparten av tiden sin på bensin stasjoner.

 

Kjøper ikke diesel golf fordi jeg ikke klarer og skru eller fordi jeg er famlie fyr. Elsker diesel draget, hvor lite de bruker på mila osv.

Dessuten har ikke dette noe med spm mitt og gjøre.

 

Har en annen post om effekt annlegg som du gjerne kan svare i om du har erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg spør, men er det BARE bøtteknotter på dette forumet???

 

1: Du HAR allerede en Luftmengdemåler!! Grunnen til at kameraten din fikk problemer, er nok at han hadde lite nok IQ til å fjerne HELE den originale luftfilterboksen, luftmengdemåleren inkludert. Og da er det vel ikke særlig rart at bilen ikke fungerer ordentlig??? Hadde han hatt innsikt nok til å demontere luftmengdemåleren fra luftfilterboksen, og så montert sportluftfilteret sitt på den, så hadde det nok fungert litt bedre!

 

2: Du KAN selvfølgelig få en dumpventil på bilen din. Det eneste problemet er at den må være av den typen som åpnes ved en magnetventil, ettersom du ikke får bygget opp vakuum i innsuget ditt på lik linje med en bensinbil. Så du må med andre ord kjøpe deg ett sett med en elektrisk styrt dump, og montere en bryter ett sted. Dette igjen begynner å bli vanskelig, ettersom du ikke har noen gasswire på denne bilen, og ergo ingen bevegelige deler du kan bruke til å bevege denne bryteren med. Så den må du med andre ord få festet på gasspedalen på en eller annen måte.

Er dette virkelig noe du gidder å begynne med kun for lyden sin skyld???

 

Og til slutt, litt Off-topic frustrasjonsutløp:

Robindrift: Hvorfor i alle dager skal eksosen hans begynne å ryke noe VEEEELDIG bare fordi han bytter til ett annet luftfilter???

 

Fri eksos: Dumpventilen vil avlaste turboen, og lage en tøff lyd når den har for mye trykk? Og det er lettere å montere en WASTEGATE?

Hvis du overhodet ikke har peiling på det du snakker om, så bør du heller holde kjeft! Det er faktisk bedre å la folk TRO du er en idiot, enn å åpne kjeften og fjerne enhver tvil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg spør, men er det BARE bøtteknotter på dette forumet???

 

1: Du HAR allerede en Luftmengdemåler!! Grunnen til at kameraten din fikk problemer, er nok at han hadde lite nok IQ til å fjerne HELE den originale luftfilterboksen, luftmengdemåleren inkludert. Og da er det vel ikke særlig rart at bilen ikke fungerer ordentlig??? Hadde han hatt innsikt nok til å demontere luftmengdemåleren fra luftfilterboksen, og så montert sportluftfilteret sitt på den, så hadde det nok fungert litt bedre!

 

2: Du KAN selvfølgelig få en dumpventil på bilen din. Det eneste problemet er at den må være av den typen som åpnes ved en magnetventil, ettersom du ikke får bygget opp vakuum i innsuget ditt på lik linje med en bensinbil. Så du må med andre ord kjøpe deg ett sett med en elektrisk styrt dump, og montere en bryter ett sted. Dette igjen begynner å bli vanskelig, ettersom du ikke har noen gasswire på denne bilen, og ergo ingen bevegelige deler du kan bruke til å bevege denne bryteren med. Så den må du med andre ord få festet på gasspedalen på en eller annen måte.

Er dette virkelig noe du gidder å begynne med kun for lyden sin skyld???

 

Og til slutt, litt Off-topic frustrasjonsutløp:

Robindrift: Hvorfor i alle dager skal eksosen hans begynne å ryke noe VEEEELDIG bare fordi han bytter til ett annet luftfilter???

 

Fri eksos: Dumpventilen vil avlaste turboen, og lage en tøff lyd når den har for mye trykk? Og det er lettere å montere en WASTEGATE?

Hvis du overhodet ikke har peiling på det du snakker om, så bør du heller holde kjeft! Det er faktisk bedre å la folk TRO du er en idiot, enn å åpne kjeften og fjerne enhver tvil!

 

Tydlig at du har peiling, så flott at du kunne svare.

Men og påstå at kameraten min ikke har IQ fordi bilen begynte og fuske pga luftfilteret... Vet ikke om du skjønner meningen med forumet. Alle kan ikke dette, og det er en grunn til at man spør. Har ingenting med IQ og gjøre at han ikke skjønte hvorfor bilen begynte og fuske. Mangel på kunnskap heter det, og man er ikke født med kunnskap.

 

Selvfølgelig vet jeg at jeg kan få dump på diesel bilen min, og spm var ikke OM det gikk ann! Det var HVORDAN jeg skulle gjøre det!

 

til slutt.. hva er en WASTEGATE?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vet jeg at jeg kan få dump på diesel bilen min, og spm var ikke OM det gikk ann! Det var HVORDAN jeg skulle gjøre det!

 

til slutt.. hva er en WASTEGATE?

 

"Wastegate

En wastegate er en ventil som slipper en del av eksosgassene ut i eksosanlegget i stedet for at eksosen går inn i turbinhuset på turboen for å generere høyere turbotrykk. På lave turbotrykk er denne ventilen stengt slik at turboen får all eksosen fra motoren for å bygge opp et gitt turbotrykk. Når dette trykket er oppnådd vil motoren fortsatt produsere eksos som går inn i turboen og får denne til å produsere enda høyere trykk. Derfor må vi ha en wastegateventil for å hjelpe til med å kontrollere turbotrykket. Når et gitt turbotrykk er oppnådd vil wastegateventilen åpne og slippe noe av eksosen fra motoren rett ut i eksosanlegget i stedet for at alt går inn i turboen og spinner opp akslingen enda raskere. På den måten vil ikke turboen få mulighet til å bygge opp mer trykk enn det som er forhåndsbestemt via innstillinger på wastegaten eller en turbotrykkskontroller.

Ved trimming blir ofte den originale wastegaten for liten. Dersom wastegaten ikke kan slippe ut nok eksos vil mottrykket i eksosen øke og bli høyere enn turbotrykket. Dette medfører at motoren ikke kvitter seg med eksosen like lett og det dannes høy varme i sylindrene. Dette er livsfarlig for en turbomotor. Ved å senke mottrykket vil du også få høyere effekt fordi motoren puster lettere. Dersom du opplever at effekten ikke øker når turbotrykket øker kan dette være fordi mottrykket er for høyt. Da vil en større wastegate ofte være til stor nytte for å løse noe av problemet.

En wastegate kan også bli for stor derfor må du ikke kjøpe den største og dyreste fordi du vil ha det beste. Dersom wastegaten blir for stor i forhold til hvor mye eksos motoren produserer vil du oppleve et noe ustabilt turbotrykk. Wastegaten må derfor matche oppsettet på turbo og eksoshus, downpipe etc. "

 

Alså for å gjøre det kort, du får bedre akkselerasjon i bilen.

 

Er du glad i å mekke, kan du kjøpe det, men kjøper du feil og bare kjører den inn kan du ende opp med å gjøre et bomkjøp som bare vil ta fra deg tid og penger.

 

Om dumpventilen, så hadde jeg latt være. For det første, så har den ingen ting å gjøre i en diesel. Derfor, er det ikke noe annet formål med å ha det, enn å få lyden til en dumpventil.

 

Lyden til en dumpventil i en TDI .. er du glad i lyden når bussdører åpner seg, ja da skal du gjerne få låv å sette inn en.

Et eksempel

You be the judge.

Endret av Kyy000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah bunch of noobs.. Dump på diseltralle er patetisk.

 

ALL TRIM AV DISEL BORTSETT FRA CHIP ER PATETISK!.

 

Bruk heller penga på sprit, store felger og senk.

Endret av RobinDrift

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom over denne en dag. men personlig hadde jeg nok ikke gidda å kjøpt den. veit heler ikke om noen som har prøvd ut dette.. http://maxam-tuning.com/catalog/product_info.php?cPath=453_811&products_id=3675

(det mangen ikke er klar over når de for eks monterer åpen dumpventil på vag (iallefall bensin...) er at den luften som blir sluppet ut i fri luft er allerede registrert av LUFTMASSEMÅLEREN på veg inn til motor så når dump slepper ut lufta gir det helt feil blandingsforhold og en risiker motor havari..)

Luftfilterkit : http://www.xtremecar.no/shop/index.php?cPath=168_178_593_639 ikke kjøp luftfilter som må smøres inn med olje,dette kan ta knekken på luftmassemåler.

eksos: simons for eksempel.. http://www.xtremecar.no/shop/index.php?cPath=168_464_1403

 

PS. motoren din har luftMASSEmåler ikke mengde måler som blir nevnt lengre oppe. mengdemåler er utgått for lenge sida..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom over denne en dag. men personlig hadde jeg nok ikke gidda å kjøpt den. veit heler ikke om noen som har prøvd ut dette.. http://maxam-tuning.com/catalog/product_info.php?cPath=453_811&products_id=3675

(det mangen ikke er klar over når de for eks monterer åpen dumpventil på vag (iallefall bensin...) er at den luften som blir sluppet ut i fri luft er allerede registrert av LUFTMASSEMÅLEREN på veg inn til motor så når dump slepper ut lufta gir det helt feil blandingsforhold og en risiker motor havari..)

Luftfilterkit : http://www.xtremecar.no/shop/index.php?cPath=168_178_593_639 ikke kjøp luftfilter som må smøres inn med olje,dette kan ta knekken på luftmassemåler.

eksos: simons for eksempel.. http://www.xtremecar.no/shop/index.php?cPath=168_464_1403

 

PS. motoren din har luftMASSEmåler ikke mengde måler som blir nevnt lengre oppe. mengdemåler er utgått for lenge sida..

 

Takk for svar :)!

Dropper dump på diesel bilen ;)

Men Har et luftfilter jeg brukte i den forige bilen min også, som jeg skal montere på golfen. Men da er det bare og montere det på vanlig måte : )?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :)

 

 

"HrpZ88" Hva vil det forresten si med åpent luftfilter?

 

Mulig du har fått svar før her, da jeg ikke har lest igjennom alle de lange innleggene her hehe.

 

Åpen luftfilter dvs. Luftfilter uten boks rundt.

altså det ligger åpent ute i det fri. Som igjen gir en litt bedre lyd + at du hører turbo susen litt bedre :)

 

Eksempel på åpent filter

98 Audi A3

94 VW Golf 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår