Gå til innhold

Skal lakke bil for første gang :)

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Heisann. Skal lakkere min Benz 190e da den er matt og har endel rust. Har begynnt med grunn arbeid, har pussa vekk rust og sparklet slik at det er jevnt stortsett over alt. Men, er usikker på hvilke pusse papir man skal gå over før man legger på grunninga? Skal det pusses etter grunninga og? Og hva vasker dere bilene med før lakkering?

 

Trenger også hjelp med handle liste også,

Har en brukbar kompressor som får gjøre jobben.

Har tenkt å bruke lastebil-lakk

Trenger grunning

Noe bra å vaske med før lakkering

Billig og grei sprøyte

Evt noe tilbehør til? (Vann filter på kompressor?)

Lastebillakken skal være sort, litt blank

Trenger jeg klarlakk?

 

Kjøpe lakk herifra? http://www.norbond.no/default.aspx

Budsjette er på 2500, kan strekke meg til 3000 om nødvending.

Og flere tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste du tråden? Står; Strekke meg til 3000 kr ikke 2500.

Det var ikke det jeg spurte om, så vist ikke du kan gi meg ett ordentlig svar på tråden, så la vær. Blir akkurat det samme å si; Skru på bilen; "Veit du at det er noen år skolegang for å kunne skru?"

Har lest meg skakk ihjel på forumet, kommer enda ikke fram til det jeg har spurt om.

Endret av RockfordFosgate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen ekspert når det gjelde lakkering.

Og vennligst rett meg.

Håper du gjør skikkleig arbeid med å fjerne all rusta, helst sandblåse, så bruke skikkelig grunning, epoxy er det beste, men finnes andre gode alternativer også. Ellers er rusta synlig igjen innen julaften

Der det har vært sparkla, bart metall eller av en eller annen grunn ikke er lakk "må" du ha fyller, er vel egentlig ikke dumt uansett over bilen før lakking.

Mulig jeg husker feil, men tror 700-papir blir litt i groveste laget, men rimelig usikker der.

 

Sort er som oftest ensjiktlakk, ogt du trenger kun base, ikke klarlakk, er det noe effekter, som metallic skal det være klarlakk.

Legger du klarlakk på en i utgnagspunktet ensjiktfarge er det bare en fordel, men ikke noe must.

 

Blir ikke ett partytelt noe trangt, og ikke akkurat tett?

Pass i det minste på å lakke rett etter ett regnvær da.

 

 

Men regner med du bare skal ha en garsjelakking, ikke noe skikkelige greier, så da er det to ting som er viktig, grunning på bart metall der alt av rust er helt borte, så er det skikkelig grunnarbeid, støvfritt når det skal lakkes, og ta det rolig med både sprøyte og trykk, drit i klarlakk når du skal lakke svart, er klarlakken som er verst å legge, og lettest å få uhell med.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår