Gå til innhold

hva er forskjell på 8" 10" 12" 15" 18" sub?

Ranger emnet


0kriz

Anbefalte innlegg

en 8" er vel strengt tatt mer egnet for mellomtoner enn en 15", men igjen finnes det noen råå 8" subber som spenner godt fra seg og kun er ment til det;)

 

Du må nesten komme med noen alternativer tror jeg? Skal du ha en sub i f.eks prisklassen rundt 1000,- og du vil ha bass liksom så går du for en 12", 10" om du vil ha litt finere bass og mindre romling.

 

Dette er veldig generellt selfølgelig, du må nesten komme med noen konkrete alternativer ;)

signatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse har ingenting med "raskt bass" eller hvor mye effekt det tåles! For nei, de HAR ikke noe som helst watt!

 

En 18" er IKKE treg, og den TÅLER nødvendigvis ikke mer effekt enn en 10". Dette er en gammel myte som har oppstått på grunn av folk med lite peil leker rundt med ymse utstyr i enda mer ymse kasser :p

 

Diskantene mine i bilen tåler faktisk mer en diverse basselementer der ute. Artig å tenke på!

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å bygge kasser med 8" som går skikkelig dypt, men det begrenser seg fort hvor høyt du kan spille, mine RFP 1408 kan lett overtales til å spille nedimot 40 hz før de dabber av, men følsomheten er bare 85db/1w, noe som tilsier at rundt 108db er det meste de kan klare (om en ser bort fra coupeens bidrag og dynamisk kompresjon i selvfe elementet) før den er i fare for å brenne av)

 

Jeg er har også 10" (RFP 1410) i samme serie, der er følsomheten 87db/1w og max lydtrykk ca 110db

 

12" (RFP 1412) har en følsomhet på 90db/1W og bør klare ca 113db

 

15" (RFP 1415) har en følsomhet på 93db/1W og bør klare ca 115db

 

 

Her har alle eksemplene omtrent samme evne ang hvor dypt de kan spille, så forskjellene er i hovedsak hvor høyt de kan spille.

 

hvis en snur det hele på hodet og sammenlignet elementer fra 8" til 15 tom med samme følsomhet (feks 93db/1W) ville forskjellene i hovedsak være hvor dypt de kunne gå.

 

Kun eksempler ikke reelle tall:

 

15"= 40 hz

12"= 50 hz

10"= 60 hz

8" = 70 hz

 

Du KAN spille like høyt og dypt med en 8" som med en 15" men da må 8" tåle kanskje så mye som 4 ganger så høy inneffekt som 15" og ha en vannvittig slaglengde

 

Så som regel er det billigere å spille 115 db med en 15" enn med en 8" om begge skal rekke like dypt, da en 8" som tåler 800W gjerne koster mer enn en 15" som tåler 200W og det samme gjelder forsterkerne du trenger.

 

Så min konklusjon er at det for budsjett folka er enklere og billigere å spille både høyt og dypt med et stort element enn et lite

Endret av FE3T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å ta noen cirka membran-areal:

 

18" ~ 1250 cm2

15" ~ 850 cm2

12" ~ 500 cm2

10" ~ 350 cm2

_8" ~ 200 cm2

 

Så én 18" flytter like mye luft som 6 stk 8" under ellers like forhold.

Én 8" kan utmerket godt flytte like mye luft som én 18", men membranen må dermed bevege 6 ganger så langt ut som en 18". For å si det enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår